رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت:دراین شهرستان بیش از 60 گونه گیاهی و دارویی در مراتع وجود داردکه تعدادی از این گونه‌های دارویی و صنعتی از جمله آویشن، بالهنگ، کتیرا، کاسنی و چای کوهی است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علیرضا حیدری  امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: مساحت کل مراتع شهرستان گلپایگان، 144 هزار و 135 هکتار است و تیپ قالب گونه گیاهی درمنه و گون است.

وی با بیان اینکه مراتع شهرستان از لحاظ تعریف چرای دام  به دو قسمت تقسیم می‌شوند، افزود: مراتع ییلاقی به مساحت 73 هزار و 151 هکتار و شامل  23 عرف و مراتع قشلاقی شهرستان به مساحت 70 هزار و 624 هکتار و شامل 34 عرف است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان بیان داشت: در راستای واگذاری مدیریت مراتع به بهره‎برداران ذینفع مراتع بر روی تعداد 17 عرف‌ مرتعی شامل ییلاق و قشلاق به مساحت  39 هزار و 49 هکتار تهیه و تصویب شد و در قالب مرتع‌داری به بهره‌برداران واگذار شده است.

وی با بیان اینکه  ظرفیت مرتع مراتع شهرستان در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود 35 هزار واحد دامی است، افزود: مراتع شهرستان از لحاظ وضعیت پوشش گیاهی شامل مراتع متوسط و ضعیف تقسیم بندی می‌شود، به دلیل چرای بی‌رویه و خارج از هنگام، مراتع خوب در شهرستان کم وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه در شهرستان بیش از 60 گونه گیاهی و دارویی در مراتع وجود دارد، افزود: تعدادی از این گونه‌های دارویی و صنعتی از جمله آویشن، بالهنگ، کتیرا، کاسنی و چای کوهی است.

وی با اشاره به عملکرد یکساله واحد آبخیزداری منابع طبیعی شهرستان که به صورت پروژه‌های سازه‌ای (عمرانی) و بیولوژیکی مانند کشت گیاهان و پوشش گیاهی بوده است، بیان داشت: در سال جاری به صورت ون‌گذاری حوزه منتهی به سد کوچری که شامل خشکه رود ماکوله است قسمت آبراهه آن بندگذاری شد این پروژه با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس در تأمین اعتبار تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ادامه احداث بند‌گذاری به سال آتی موکول شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان افزود: برای احداث این بند 650 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی هزینه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: احداث این بند با هدف کنترل سیلاب و جلوگیری از پرشدن سد کوچری از رسوبات و ذخیره نزولات آسمانی و تغذیه آب‌های زیر زمینی است که تأثیر بسزایی در چاه‌ها و قنوات روستای ماکوله دارد.

حیدری با اشاره به اقدامات واحد مرتع‌داری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، افزود: 557 هکتار غرق مراتع در هرستانه سفلا، قلعه جمال، مراتع یاقستان  و مراتع عباس آباد داریم.

وی ادامه داد: تمدید پروانه چرای دام به دامداران به تعداد 50 فقره و اخذ عوارض دامی به مبلغ 50 میلیون ریال به تعداد 4 هزار رأس واحد دامی انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه در 17 مرتع از مراتع شهرستان طرح‌های مرتع‌داری اجرا شده است، افزود: این طرح‌ها مصوب و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است و نظارت بر اجرای مرتع‌داری ییلاقی و قشلاقی شهرستان در سطح 39  هزار و 45 هکتار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح مدیریت چرای دام در کلیه مراتع ییلاقی و قشلاقی شهرستان به منظور جلوگیری از چرای زود هنگام و خروج دام مازاد بر ظرفیت و دام فاقد پروانه اجرا شده است، افزود: پروژه‌ ممیزی مراتع با حکم مدیرکل برای مراتعی که دام‌های آنان شناسایی نشده اجرا شد.

حیدری افزود: طرح ممیزی مراتع قبل از ورود دام به مراتع در فصل ییلاق و قشلاق از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و دامداران باید به اکیپ درخواست  خود را برای صدور پروانه چرای دام ارسال کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری پروژه ممیزی، در مراتع  ییلاقی وانشان و قشلاقی هنده در سطح 3 هزار و 780 هکتار  اجرا شد.

رئیس اداره  منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: قرارداد ساخت تعداد 15 دستگاه آبشخور با اعتبار 4 میلیون تومان از محل اوراق خزانه در دستور کار قرار گرفته است که در اختیار دامداران دارای پروانه چرای دام به صورت رایگان  قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات واحد جنگل‌کاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، افزود: پروژه توسعه جنگل دیم به روش کپه‌کاری با بذر بادام، گونه اسکوپاریا و آمارا در سطح 15 هکتار از مراتع قرغن با اعتباری بالغ بر 35 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی با هدف افزایش سرانه جنگل شهرستان، ایجاد تفرجگاه و جلوگیری از فرسایش خاک و تعدیل آب و هوا  اجرا شده است.

حیدری افزود: در راستای مراقبت  و نگهداری جنگل‌‌ها واکاری در 91 هکتار از این جنگل‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه در هفته درختکاری 3 هزار و 400 اصله نهال از نوع اقاقیا، سرو، کاج، ارغوان، زبان گنجشک، توت، زیتون تلخ  و  گلابی وحشی کاشت می‌شود، اظهار کرد: عرصه‌های منابع طبعی شهرستان در حدود 156 هزار هکتار است که مشتمل از سطوح آبی و اراضی غیرقابل تولید علوفه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: تعداد هشت تیم اطفای حریق در مراتع شهرستان تشکیل شده است و وسائل اطفای حریق در بین مرتع‌داران توزیع شده است.

وی تصریح کرد: کمربند حفاظتی از نوع پنچ مارک تیپ سه به طول 4 هزار و 800 متر در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات در تعداد 58 عدد در پلاک‌های فیلاخص و وانشان با اعتباری بالغ بر 14میلیون تومان از محل اعتبارات استانی اجرا شده است.

حیدری گفت: اجرای کمربند حفاظتی مشارکتی دولتی از نوع پنچ مارک تیپ سه به تعداد 14 عدد به طول هزار و 700 متر، تنظیم صورت وضعیت عرصه برای اراضی و جاده‌های دسترسی به مسیر برق به تعداد  14 فقره به مساحت 372 هکتار در سال جاری انجام شده است.

وی گفـت: طرح کاداس در 90 درصد  اراضی شهرستان  اجرا شده و در این راستا  99 درصد سند دفترچه‌ای صدور شده است.

 

انتهای پیام/م

 

نشست خبری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان به مناسبت هفته درختکاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.