به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از جمله مشاغلی که از شکل سنتی به سمت الکترونیکی شدن می رود، صنعت بیمه است. صنعت سنتی و نسبتا خشک بیمه از گذشته در کشور وجود داشته و امروزه جذابیت و سرعت صنعت IT در کشور باعث رواج فروش آنلاین بیمه ها شده است.
در این میان به دلیل اینکه همواره فعالیت بیمه ها به صورت سنتی بوده، جلب اعتماد مخاطب برای شرکتهای بیمه آنلاین با دشواری همراه بوده است.
با افزایش تب کارآفرینی در کسب و کارهای آنلاین، چندی است که سایتها و اپلیکیشن¬های زیادی وارد بازار فروش آنلاین بیمه شدهاند. این شرکت¬ها تمام فرآیند خرید بیمه را در کنار مقایسه شرکتها، به شکل آنلاین پوشش می¬دهند و دیگر نیازی به مراجعه به نمایندگی بیمه نیست.
با حافظ اجلالی، مدیر بازاریابی بیمهبازار، گفتگویی انجام داده ایم که از نظر می گذرد. وی در خصوص شرکتهای بیمه آنلاین می گوید: شرکتهای بیمه آنلاین، نوع جدیدی از خدمات بیمه را به مردم ارائه می دهند.
ایده راه اندازی بیمه آنلاین چطور به ذهنتان رسید و استارت آن کی زده شد؟
استارت پروژه بیمهبازار، در خرداد 95 زده شد و با آماده سازی فرمول ها و طراحی سایت، توانستیم اواخر شهریور 95 سایت را رونمایی کنیم و خوشبختانه اوایل مهر ، اولین فروش را داشتیم.
ایده از اینجا آغاز شد که فاصله زیادی بین صنعت سنتی و نسبتا خشک بیمه، و جذابیت و سرعت صنعت IT در کشور وجود داشت، و این فاصله می¬توانست یکی از دلایل ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور باشد. هدف ما پر کردن این فاصله و در واقع ارائه نوع جدیدی از خدمات بیمه به مردم بود.
با توجه به واکنش های شرکتهای سنتی در حوزه بیمه، تا کنون با چه مواردی مواجه بوده اید؟
طبیعتا با ظهور هر مدل کسب و کار جدید، افرادی که ذینفع مدلهای قدیمی هستند، احساس خطر کرده و هراس از تهدید موقعیتشان دارند. این اتفاق در مورد سایر کسب و کارهای اینترنتی هم افتاده است و نمونه بارز آن تاکسی های اینترنتی هستند. در صنعت بیمه هم از اوایل شروع کار ما، گاها برخی نمایندگان بیمه مخالفت هایی با بروز بیمه اینترنتی داشتند، و البته بسیاری از نماینده های دیگر هم به این فکر افتادند که برای رشد و گسترش کار خود، وارد این حوزه شوند. در حال حاضر بعضی از سایت های ارائه دهنده خدمات بیمه اینترنتی توسط نمایندگان یا کارگزاران بیمه مدیریت می شوند.
آیا اعتراض این دسته از شرکتها، خللی در فعالیت شما داشته است؟
تا به حال خیر، البته بیمه مرکزی به عنوان مرجع صنعت بیمه، تلاش دارد با تعریف نقش سایت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی بیمه و چارچوب های آن ها، به ایجاد فضای رقابت سالم که به نفع صنعت بیمه است کمک کند.
به نظر شما با پویاتر شدن بیمه های آنلاین، تکلیف بیمه های سنتی چیست و سرنوشت این شرکت ها به کجا ختم می شود؟
صنعت بیمه ابعاد بسیار زیادی دارد، بخش های بسیار زیادی از آن را شاید نتوان در آینده نزدیک به صورت اینترنتی ارائه کرد، و البته همه نمایندگان فعلی هم میتوانند با تعریف خدمات جدید یا استفاده از پتانسیل اینترنت، خدمات منحصر به فرد خودشان را ارائه دهند. در حال حاضر در دنیا سهم زیادی از صنعت بیمه به صورت اینترنتی ارائه میشوند. در سال 2014، 47 درصد از بیمه های خودرو در آمریکا به صورت آنلاین خریداری شده است و این نشان میدهد روند اینترنتی شدن ارائه خدمات بیمه، در دنیا وجود داشته و به این صنعت کمک کرده است.
مزایای بیمه آنلاین و سنتی برای مردم چیست؟ چرا باید بیمه آنلاین را انتخاب کنند؟
بیمه آنلاین اولا مزیت آنلاین بودن را دارد! آنلاین بودن یعنی شما میتوانید از خانه یا محل کار، خریدتان را انجام بدهید و خدماتتان را دریافت کنید. خرید کالا یا خدمات آنلاین، مشخصا برای بسیاری از مردم آسان تر است. البته ما صرفا فروشگاه آنلاین بیمه نیستیم. ما سعی می کنیم با ارائه خدمات و اطلاعاتی که مشتریان واقعا به آنها نیاز دارند، مقایسه خوبی از شرکت های بیمه ارائه بدیم تا آنها بتوانند بهترین بیمه را برای خودشان انتخاب کنند. در بعضی بیمه ها مشتریان، اغلب به قیمت توجه دارند و در برخی دیگر، خدمات یا توانگری شرکت برایشان مهمتر است.
در بیمه عمر، ما محصول مشاوره آنلاین بیمه عمر را تولید کردیم. در این بخش، مخاطب میتواند با جواب به چند سوال و مشخص کردن ترجیحات خود، انتخاب کند که چه بیمه عمری و چه شرکتی برایش مناسب تر است. در واقع ما فرآیند مشاوره و انتخاب بهترین بیمه را کاملا آنلاین کردیم و فرد، دیگر نیازی به صحبت با بازاریاب ها یا نمایندگان چند شرکت بیمه ندارد. البته بی طرف بودن ما در ارائه این اطلاعات هم همیشه برای مشتری هایمان جذاب بوده است.
روند پیشرفت شرکت بیمهبازار، در چه وضعیتی بوده است؟ کمی توضیح دهید؟
استارتاپ بیمهبازار با سرمایه محدود شخصی شروع به کار کرد و در طی این یک سال و نیم فعالیت، توانست با چند بار جذب سرمایه، رشد قابل توجهی را داشته باشد. همین رشد پیوسته باعث شده بعد از گذشت یک سال و 6 ماه از روزی که اولین بیمه نامه را فروختیم، بتوانیم به رکورد 1 میلیارد تومان فروش بیمه نامه در روز برسیم و به عنوان پربازدیدترین سایت فروش اینترنتی بیمه فعالیت کنیم. ناگفته نماند که به دلیل اینکه به عنوان اولین سایت وارد این صنعت شدیم، چالش های بسیاری هم برای معرفی این محصول به مخاطبانمان همواره داشته ایم و از طرفی ایجاد تصویر درست و شفاف از فعالیت و خدمات ، مد نظرمان است. سعی ما هم همیشه این بوده که بتوانیم اعتماد مخاطبانمان را به عنوان یک مشاور بی طرف بیمه کسب کنیم.
با توجه به رکورد فروش یک میلیارد تومان بیمه در یک روز ، برنامه آینده بیمهبازار بر چه مسیری باید باشد تا این رکورد همچنان حفظ شده و بالاتر رود؟
اینکه ما توانستیم در این زمان محدود، حجم بالایی از اعتماد را در مخاطبانمان ایجاد کنیم که تمایل به خریداری بیمه اینترنتی داشته باشند، قطعا اتفاق بسیار مهم و بزرگی است. در حال حاضر سهم بیشتر فروش ما از بیمه های اجباری بوده است. در این مدت سعی کردهایم با اضافه کردن امکاناتی مانند پرداخت در محل یا بیمه قسطی، اعتماد مخاطبانمان را جذب کنیم.
اهداف ما در آینده کاملا در جهت افزایش سهم از بیمه های اختیاری و بیمه های زندگی است. بیمههایی که اولا باید مخاطب نیاز به خرید بیمه را حس کند و سپس بتواند با استفاده از بیمهبازار، بهترین بیمه را انتخاب کند. ما قطعا نمی خواهیم فقط یک روش جدید برای خرید بیمه باشیم، و برای این هدف نیاز به بازتعریف مفهوم بیمه و مزایای آن برای مخاطبانمان داریم.
رپرتاژ خبری/