معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، رهایی از گناه را کارکرد‌های اعتکاف عنوان کرد و گفت: اعتکاف باعث پاکسازی فضای ذهن معتکف می‌شود.

رهایی از گناه را کارکرد‌های اعتکاف استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حجت‌الاسلام سیدعلی پناه محمودی نیا صبح چهارشنبه در نشست با فعالان فرهنگی و تبلیغی اظهار داشت: اعتکاف از سنت‌های بسیار خوبی است که دارای برکات بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی است.

وی ارتباط معنوی موفق را از کارکرد‌های اعتکاف عنوان کرد و افزود: در روانشناسی دین، بر تجربه‌های دینی تاکید بسیار شده است، لذا وقتی خواسته‌ای از خدا دارید و نیایش شما پذیرفته می‌شود، در شما امید و نشاط ایجاد می‌شود و در واقع احیاء دوباره است.

معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: در اعتکاف حس صمیمیت با خداوند و با بندگان خالص خدا ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت فشار‌ها و استرس گفت: اعتکاف خانه تکانی ذهنی است که به پاکسازی فضای ذهن معتکف منجر می‌شود و کسانی که با نگرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی‌توانند تصمیم درست بگیرند و ممکن است این پدیده روانی در وضعیتی شدیدتر فردی را از زندگی ساقط و او را با شکست‌های پی در پی رو برو کند.

محمودی‌نیا رهایی از احساس گناه را دیگر کارکرد اعتکاف عنوان کرد و گفت: احساس گناه احساسی آزار دهنده است و ریشه این احساس در رفتار‌های نادرست افراد است.

حجت‌الاسلام محمودی نیا ابراز داشت: در برنامه اعتکاف فرد به شناسایی کار‌هایی می‌پردازد که احساس گناه را در او ایجاد کرده است از این رو در صدد حل آن‌ها بر می‌آید و با اجرای تصمیم‌های معنوی و بزرگ به آرامش و رضایت خاطر دست می‌یابد، زیرا از نظر روانشناسی بیشترین دلیل نارضایتی حرکت برخلاف تمایل باطنی است.

وی تنهایی هدفمند را از دیگر کارکرد‌های تربیتی و روانشناسی اعتکاف عنوان کرد و افزود: ما نیازمند تنهایی هستیم به این تنهایی می‌تواند سودمند و زیانبار باشد و جنبه منفی یا مثبت داشته باشد و در راه رسیدن به اهدافمان نقش سازنده یا تخریبی داشته باشد و شخص معتکف تنهایی هدفمند را بر می‌گزیند تا برای چند روز مشخص بتواند به خودش برسد و از راه پیوند با آفریدگار روش‌های تازه‌ای برای آینده برگزیند.

انتهای پیام/م

اعتکاف فضای ذهن را پاکسازی می‌کند

برچسب ها: احکام شرعی ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.