هاشمی گفت: در دنیا ایرانی‌های زیادی در حوزه پژوهش داریم که باید وارد چرخه پژوهش شوند، در استفاده از ایرانیان خارج از کشور بخیل و سخت‌گیر هستیم.

زمان تصویب بودجه، احترام به علم در حد حرف می‌ماند/ نظامی گری، آخرین مولفه امنیت/ در استفاده از ایرانیان خارج از کشور بخیل و سخت‌گیر هستیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید حسن قاضی زاده قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی با بیان اینکه آخرین مولفه امنیت، نظامی است و امنیت را فقط نظامی نمی‌بینیم ،گفت: اولین مولفه امنیت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه وقتی بودجه دارد تصویب می‌شود می‌بینید که احترام به علم در حد حرف می‌ماند، تصریح کرد: با برنامه‌های معاونت تحقیقات وزارت بهداشت اتفاقات خوبی می افتد و اگر همین مسیر ادامه پیدا کند، توانسته‌ایم چرخه تولید محقق را در کشور ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت افزود: علی رغم اینکه شاید 60 درصد از مقالات ما ارجاع نداشته باشد ولی اینها همه تمرین است.

هاشمی با بیان اینکه تربیت محقق بزرگترین خدمت به کشور است، گفت: در دنیا ایرانی های زیادی در حوزه پژوهش داریم که افتخار آفرین هستند، باید آنها وارد چرخه پژوهش کشور شوند؛ متاسفانه در استفاده از ایرانیان خارج از کشور بخیل و سخت‌گیر هستیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه امروز در مهم‌ترین اجتماع وزارت بهداشت حضور داریم،گفت: امروز در بین بهترین ها در حوزه علم و دانش حضور داریم که موجب فخر و افتخار کشور و به دلیل حضور این دانشمندان در سطح منطقه رتبه نخست داریم.

اگر در دانشگاه پژوهش نباشد مثل دنیایی است که در آن آب نیست

وی ادامه داد: اگر در دانشگاه پژوهش نباشد مثل دنیایی است که در آن آب نیست و آموزش بدون پژوهش معنایی ندارد و نباید نشاط پژوهش را از دانشگاه ها بگیریم، زیرا دانشگاه ها به آموزش و پژوهش زنده اند؛ ارتش در دوران دفاع مقدس بسیار نقش آفرین بود و فداکاری های بسیاری را شاهد بودیم و به نظر من ارتش گمنام ماند و خرسندم که امروز از دریادار سیاری تعریف جالبی از امنیت شنیدم.

هاشمی عنوان کرد: ایران در شرایط منطقه ای ویژه ای قرار دارد و علی رغم همه ظلم ها در سه سال گذشته توانستیم افتخار آفرین باشیم، البته بخشی از ظلم ها داخلی بود، زیباترین تعاریف در مورد امنیت و پیشرفت علمی را از بیانات مقام معظم رهبری شنیدم و بر این اساس افتخار آفرینی ملت در گرو احترام به علم و عالم است.

وزیربهداشت با بیان اینکه قبول ندارم هر عضو هیئت علمی را که می پذیریم، باید استاد شود، گفت: متاسفانه به گونه ای پیش رفته ایم که فکر می کنیم هر عضو هیئت علمی باید استاد شود.

قاضی زاده هاشمی در ادامه خطاب به 620 دانشمند برتر کشور گفت: شما بخشی از فرزندان رشید کشور هستید و بسیاری از شما در دوران دفاع مقدس با جان خود از مرزهای کشور دفاع کردید و امروز در صحنه علمی افتخارآفرین هستید.

وی ادامه داد: شاید این مثال درستی نباشد اما شباهت هایی وجود دارد، در برخی مسابقات قرآنی قاریان مصری را کنار می گذارنند تا بقیه بتوانند رشد و رقابت کنند، در برخی رقابت های علمی نیز اگر برترین ها را کنار بگذاریم شاید فرصت بیشتری برای آموزش دادن و در عین حال ایجاد انگیزه و جرقه برای سایرین باشد.

در دنیا ایرانیان زیادی داریم که افتخار آفرین هستند

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این دوره کوهورت ها راه اندازی شد، گفت: برخلاف برخی ادعاها در مورد هزینه ها، این کوهورت ها موجب شد که پژوهش در دانشگاه ها و مناطق محروم شکل بگیرد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه شما دانشمندان برتر بزرگترین خدمت را به کشور می کنید، گفت: شیرینی این شکل خدمت در این است که این دستاوردها به تلخی و سختی انجام می گیرد.

وی ادامه داد: ما در دنیا ایرانیان زیادی داریم که افتخار آفرین هستند و بسیار مهم است که بتوانیم آنها را وارد چرخه علم کنیم.

وزیر بهداشت افزود: وقتی به کشورهای مختلف سفر می کنیم، می بینیم که ایرانیان بسیاری علاقه مند هستند به ما در حوزه آموزش کمک کنند، اما در این حوزه کمی بخل و حسد داریم و اجازه نمی دهیم فرصت ها ایجاد شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: در این زمینه در مقررات وزارت بهداشت نیز سختگیر هستیم و امیدوارم بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که با تعامل بتوانیم کارنامه غنی تری برای کشور رقم بزنیم و این موضوع جز با تلاش برای کاهش وابستگی ثروت آفرینی توسعه علم و دانش فارغ از حاشیه ها در کشور میسر نمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار