رئیس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي استان همدان گفت: متأسفانه در استان همدان، فعالان اقتصادی ریسک پذیری پایین و ضعیفی دارند.

فعالان اقتصادی همدان ریسک پذیری ضعیفی دارند / بنگاه داری باید به بخش خصوصی واگذار شود به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی اصغر زبردست، رئیس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي استان همدان در جمع اصحاب رسانه همدان با اشاره به اینکه کم قانع بودن یکی از مشکلات اصلی فعالان اقتصادی استان است، اظهار داشت: باید با ترغیب فعالان اقتصادی، آنان را وادار کرد تا این ریسک‌پذیری افزایش یابد.

وی افزود: اتاق بازرگانی می‌تواند از فعالان اقتصادی دفاع کرده و شجاعانه وارد میدان شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با ابراز انتقاد از بنگاه داری دولت یادآور شد: دولت نباید بنگاه‌داری کند بلکه باید بنگاه‌داری را به بخش خصوصی واگذار کند،

زبردست با تأکید بر اینکه نیازی به دولت نبوده و می توانیم مستقل عمل کنیم، تصریح کرد: همانگونه که در جهان نیز اینگونه است و دولت ها را به حساب نمی آورند.

وی در ادامه به تسهیلات پرداخت شده در حوزه تولید و صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: بالای 80 درصد پولی که به عنوان تسهیلات پرداخت شده  وارد عرصه تولید و صنعت نشده و تنها جابه جایی پول بوده است.

زبردست اضافه کرد: متأسفانه تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی برای تسویه تسهیلات قبلی بوده و وارد عرصه تولید و صنعت نشده است.

این مسئول اذعان داشت: 10 تا 20 درصد تسهیلات بانکی وارد عرصه تولید و صنعت شده است و این موضوع چیزی نیست که بتواند تحولی در حوزه صنعت ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي استان همدان به رغبت بانک ها در پرداخت تسهیلات در بخش خدمات و بازرگانی به دلیل بازپرداخت یک ساله آن اشاره کرد و گفت: طولانی بودن بازدهی سرمایه در بخش صنعت موجب معوق شدن تسهیلات شده و از این رو بانک‌ها رغبتی برای آن ندارند.

علی اصغر زبردست با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک‌های خصوصی رقیب بخش خصوصی شده‌اند، اظهار داشت: بیشترین منابع ما در بانک‌های خصوصی سپرده‌گذاری شده و از استان‌ها سپرده‌ها خارج می‌شود.

وی افزود: مانده تسهیلات بانک‌ها بالا بوده اما بخش خصوصی با توجه به بالا بودن سود تسهیلات فعالان اقتصادی تمایلی به دریافت تسهیلات ندارد.

رییس اتاق بازرگانی استان همدان تأکید کرد: بخش دولتی باید به دنبال بخش خصوصی باشد چون ظرفیت‌های بالایی در بخش خصوصی وجود دارد.

عضومحوری، اولویت کاری اتاق بازرگانی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي استان همدان، عضومحوری را از اولویت های کار اتاق بازرگانی برشمرد و بیان داشت: امسال 361 نفر عضو جدید به اتاق همدان وارد شده و تعداد اعضای آن به 719 نفر رسیده‌ است.

زبردست افزود: از این تعداد 208 نفر تشکل‌های حقوقی و 511 نفر تشکل‌های حقیقی هستند.

وی ادامه داد: در صدد هستیم تا تعداد اعضای اتاق بازرگانی را در سال آینده به 900 نفر برسانیم.

این مسئول با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی باید به دنبال افزایش کرسی در پارلمان ملی باشد، اظهار داشت: بر این اساس اعضا کرسی‌های اتاق همدان در اتاق ایران به هفت تا هشت کرسی افزایش خواهد یافت.

رییس اتاق بازرگانی استان برگزاری 13 سمینار و دوره آموزشی را از دیگر اقدامات اتاق عنوان و خاطرنشان کرد: امسال همچنین 107 کارگاه، همایش و نشست تخصصی برگزار و بیش از 5 هزار نفر از این برنامه ها بهره مند شده اند.

غلی اصغر زبردست از راه‌اندازی دانشکده گردشگری با همکاری کشور اتریش خبر داد و افزود: همچنین در تلاش هستیم در حوزه آموزش‌های گردشگری ورود پیدا کنیم.

به دنبال استقرار هیأت بازرگانی در کشور غنا هستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي استان همدان در ادامه این نشست با تإکید بر اینکه به دنبال استقرار هیأت بازرگانی در کشور غنا هستیم، گفت: هم اکنون در کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، چک، آذربایجان، اوکراین، گرجستان و ارمنستان به دنبال روابط بین الملل هستیم اما در کشور غنا به دلیل دوری راه هنوز نتوانسته ایم هیاتی مستقر کنیم.

زبردست به نقش مهم در بازسازی عراق و سوریه اشاره کرد و بیان داشت: با این همه هزینه که در عراق و سوریه می‌ شود باید دولت ایران در زمینه تجارت و خدمات فنی و مهندسی سهم بالایی داشته باشد.

وی درباره کشور عراق نیز اظهار کرد: بخشی از کشاورزان و فعالان اقتصادی استان همدان با کشور عراق ارتباط خوبی داشتند و باید این ارتباطات تقویت شود.

زبردست ادامه داد: نقش تجار و شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی در این دو کشور موضوع مهمی است که دولت باید زمینه آن را مهیا کند.

انتهای پیام/ د

فعالان اقتصادی باید جسورانه تر وارد میدان شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.