سالانه ۴۵ هزار مترمربع فرش شامل تابلوفرش، زرونیم، خرک، ۳،۴، ۶ و ۱۲ متری در مازندران به ارزش ۶۹ میلیارد تومان در مازندران بافته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سرسرایی بزرگ در خانه‌ای قدیمی با چندین دار قالی نیمه تمام و صدای موزون کوبیدن شانه بر ردیف‌های بافته شده قالی و آواز زیر لب بافندگان که در فضا می‌پیچد همه سرمایه کارگاه فرش بافی خانم فلاح است.

فلاح بافنده فرش دست بافت شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  می‌گوید: قالی بافی را از همان ۴ سالگی در کنارعمو و پدرش آموخته است.

وی می‌گوید: سال ۷۵ با دریافت مجوز فعالیت کارگاه قالی بافی دراین شهرستان برای ۲۲ نفراشتغالزایی کرده است.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

زهرا یکی از بافندگان درکارگاه فرش روستای آبندان کش ساری نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: قبلا در روستا به عنوان کارگر فصلی در باغ‌های هلو و مرکبات مشغول کار بودم، اما شکر خدا با راه اندازی این کارگاه قالی بافی شرایط زندگی ام بهتر شده است.

فاطمه بافنده دیگر این کارگاه هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از آرزو‌های دست یافتنی اش و راه اندازی بزرگترین کارگاه قالی بافی با طرح‌های قدیمی، اما رنگ آمیزی مشتری پسند گفت: هدف این است تمام فن و فوت‌های کوزه گری این رشته را کنار استادم فرا بگیرم تا مانند قبل صادرات فرش از مازندران رونق بگیرد.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

کسادی و خوب نبودن حال بازار فروش فرش مازندران

فلاح فرش دست بافت شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: نخ را به گرانی تهیه می‌کنی، اما موقع فروش می‌شود بازارخوبی ندارد یا با قیمیت خیلی پایین از ما خریداری می‌کنند، اما متاسفانه دستمزدهر رج از قالی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و این فرش بافته شده دراستان پس از بافت به تبریزارسال و به نام فرش تبریز به فروش می‌رسد وهیچ نامی از بافنده مازندرانی دراین فرش نمی‌ماند.

وی کمبود مواد اولیه شامل نخ، نقشه، نبود بازاریابی مناسب، دستگاه پرداخت و آشنا نبودن بافندگان با ذانقه مشتریان را ازعوامل کمرنگ بودن صنعت فرش دستبافت مازندران دانست.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

احمدی کارشناس فرش دست بافت سازمان صنعت معدن وتجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت:در استان بافنده حرفه‌ای فرش، نیروی انسانی آموزش دیده، سرمایه گذار و از همه مهمتر سابقه‌ای مطمئن وجود دارد، اما مشکل اصلی فراروی این صنعت بازار فروش نامناسب است.

وی افزود: مشکلات اصلی صنعت فرش دستباف درمازندران را شامل تامین مواد اولیه، توزیع و بازاریابی است و خام فروشی مواد اولیه مثل پشم و نخ، کم توجهی به حقوق و مزایای کارگران، بهره گیری از محیط‌های غیر استاندارد، افزایش قیمت فرش و کاهش قدرت خرید مردم و میل به خرید فرش ماشینی، نداشتن برنامه ریزی برای صادارت ونبود حمایت‌های مالی وکمبود نقدینگی همگی موجب شده تا رغبت به خرید فرش دستباف کاهش یابد و صادرات آن را با چالش جدی مواجه کند.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

جان گرفتن طرح‌های قالی به دست بافندگان مازندران

نقش ترنج، اسب ها، شکارگاه، کوچ، گل و مرغ و… اینجا با سرانگشت‌هایی جان می‌گیرند که انگار رنگ‌ها را حس می‌کنند و زبان نقش‌ها را می‌فهمند.

بافت فرش، قالی و گلیم نقش برجسته که از بافته‌های خانواده گلیم محسوب می‌شود حالا سال‌هاست یکی از اصلی‌ترین هنر – صنعت‌های ایرانی محسوب می‌شود.

دنیای بافندگان برای کسانی که مشتاق ورود به آن هستند گاهی بسیار رازآلود، سرشار از کشف‌های تازه و روایت‌هایی غریب است که هر کدام ریشه‌ای به درازای تاریخ کهن این سرزمین دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ملیحه محمدی از زنان بافنده فرش دست بافت ساری گفت: از سن ۹ سالگی در یک خانواده ۸ نفره در روستای آکند ساری شروع به یادگیری و بافت فرش کرد.

این بانوی هنرمند ساروی گفت: متأسفانه تاجران داخلی و خارجی هنر دست بافندگان فرش مازندران را به نام خود می‌زنند و فرش دست بافت مازندران با بهترین کیفیت، بی نام و نشان مانده است.

وی افزود: اگر دولت تسهیلات بیشتری در بخش صادرات فراهم کند تولیدکننده می‌تواند فرش دستبافت را در داخل با شرایط بهتر و قیمت کمتری به مصرف‌کننده عرضه کند و صنعت فرش رونق می‌گیرد.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

گره کور مشکلات بیمه بافندگان فرش دست بافت

یعقوبی معاون توسعه خارجی صنعت، معدن وتجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  به وجود ۴۳ هزار و ۹۸۰ بافنده شناسنامه‌داردرمازندران اشاره کرد و افزود: ۲۶ هزار نفر در خانه مشغول بافت فرش هستند وبقیه نیزدرکارگاه‎ها فعالیت دارند.

وی گفت: واردات بی رویه، بلاتکلیفی بافندگان، بازار نامناسب فرش، گرانی مواد اولیه و بی مهری مسئولان از مشکلاتی است که بیشتر فعالان فرش و قالی بافی مازندران به آن اشاره می‌کنند.

وی با بیان اینکه قطع بیمه بیش از ۱۰ هزارنفردر ۲ سال اخیربیمه بافندگان فرش از سوی تأمین اجتماعی یکی دیگر از مشکلات بافندگان است، گفت: بیمه اکثر بانوان خانوار که قالی‌باف هستند باسابقه هشت سال بیمه به دلیل شغل همسر یا قوانینی مانند اینکه هر بافنده باید روزانه چهارهزار گره ببافد، نداشتن دار قالی بزرگ به دلیل عدم توان مالی قطع‌شده و متأسفانه مشکلاتی را برای فرش‌بافان به وجود آورده است.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

مازندران یکی ازقطب‌های تولید فرش دست باف ایرانی

یعقوبی معاون توسعه خارجی صنعت، معدن وتجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در این عرصه عدم وجود بازار با نمایشگاه دائمی فرش است به همین دلیل هنرمندان و فرش‌بافان نمی‌توانند آن‌گونه که باید محصولات خود را در معرض نمایش و فروش قرار دهند.

وی افزود: نداشتن بازارمناسب فرش در مازندران یکی از چالش‌های اصلی در صنعت فرش برای بافندگان است بازاری که مواد اولیه، تکنولوژی و سرمایه را به صنعت فرش تزریق کند.

یعقوبی گفت: بازار فروش دائمی در استان وجود نداردو بافندگان متضررمی شوند وهمین زمینه کسادی این بازار را فراهم کرده است.

معاون توسعه خارجی صنعت، معدن وتجارت مازندران با اشاره به اینکه عمدتا استان ‏فرش‌خیزی نیست و به عنوان استانی که یکی از قطب‌های تولید فرش ایرانی باشد، شناخته نمی‌شود، افزود: تنها فرش کلاردشت ‏در مازندران به عنوان یکی از شهر‌های تولیدکننده اختصاصی فرش دست بافت است شناخته می‌شود.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

بافت سالانه ۴۵ هزار متر مربع فرش در مازندران

احمدی کارشناس فرش دست بافت سازمان صنعت معدن وتجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سرانه هر بافنده را یک مترمربع اعلام کردو گفت: بر اساس برآورد، سالانه ۴۵ هزار مترمربع فرش شامل تابلوفرش، زرونیم، خرک، ۳،۴، ۶ و ۱۲ متری در مازندران به ارزش ۶۹ میلیارد تومان در مازندران بافته میشود و به کشور‌های اروپایی به خصوص آلمان و امریکاو کشور‌های خلیج فارس وجنوب شرق آسیا و سویس صادرمی شود.

وی افزود: انتظار می‌رود با پشتیبانی و حمایت بخش دولتی در قالب اعطای تسهیلات کم‌بهره و پوشش بیمه تأمین اجتماعی این رقم به دو برابر نیز افزایش یابد.

احمدی با بیان اینکه بافت نایین نسبت به بافت‌های کاشان، قم وتبریز بیشترین بازار پسندی را در کشور ها‌ی اروپایی داشت گفت: انتظار می‌رود با پشتیبانی و حمایت بخش دولتی در قالب اعطای تسهیلات کم‌بهره و پوشش بیمه تأمین اجتماعی این رقم به دو برابر نیز افزایش یابد.

کارشناس فرش دست بافت سازمان صنعت معدن وتجارت مازندران افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی و تسهیلات کم بهره از سوی منابع بانکی در استان، وام‌های کم بهره ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی در اختیار تعداد محدودی از بافندگان و دارندگان کارگاه‌های فرش طرح پشتیبان قرار می‌گیرد.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

برند سازی بازار مشخصی برای فرش دست باف

یعقوبی معاون توسعه خارجی صنعت، معدن وتجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، به برندسازی فرش مازندران اشاره کرد و گفت: توانستیم فرش استان را برندسازی کرده و با آرم تجاری به بازار‌های جهانی معرفی کنیم.

وی بااشاره به برندسازی فرش مازندران افزود: به دنبال بازار مشخصی برای عرضه صنایع‌دستی و فرش دستباف هستیم و باید برای زنان روستایی در مشاغل کوچک برندسازی انجام شود تا بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند

یعقوبی گفت:۳۹ طرح درقالب مشاغل خانگی به اداره کار معرفی شدندکه پارسال ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار جذب شده با نرخ ۴ درصد با بازپرداخت ۵ ساله به افراد پرداخت شد

معاون توسعه خارجی صنعت، معدن وتجارت مازندران افزود:درحال حاضر ۱۶۶ واحد کارگاه متمرکز،۶۶ واحد غیرمتمرکز، ۱۰۲ واحد کارگاه طراحی و نقشه‌کشی فرش و چهار مجتمع قالیبافی به تعداد ۸۰ نفر در مازندران وجود دارد.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

همخوانی صنعت فرش با سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی

صنعت فرش تنها صنعت بومی کشور است که با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سیاست اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد و می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی موجب ارز آوری هم شود و علاوه بر آن باعث رونق تولید داخلی شود.

شرکت درنمایشگاه‌های داخلی و خارجی فرش دستباف، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و پیگیری ایجاد بازارچه دائمی فرش دستباف، ضعف تبلیغات، عدم برنامه‌ریزی برای شناسایی سلایق کشور‌های هدف، کمبود آشنایی با بازار‌های هدف می‌تواند زمینه بازگشت به دوران طلایی صادرات فرش می‌تواند گره گشای تولیدکنندگان این صنعت اصیل باشد.

رونق بازار بافندگان فرش در شب‌های عید

حضور فعال کنسرسیوم صادراتی فرش کلاردشت در نمایشگاه سرمایه‌گذاری مازندران

سید مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران از حضور کنسرسیوم صادراتی خوشه صنعتی فرش کلاردشت در نمایشگاه بین‌المللی سرمایه‌گذاری استان خبر داد.

وی گفت: نخستین نمایشگاه سرمایه‌گذاری خارجی استان با حضور ۴۷ شرکت داخلی و خارجی در ساری و با حضور فعالان اقتصادی کشور‌های حاشیه دریای خزر و کشور‌های اروپایی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران افزود: کنسرسیوم صادراتی خوشه صنعتی فرش کلاردشت در راستای توسعه خوشه صنعتی فرش دستباف هنرمندان استان و با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی در این نمایشگاه حضور یافت.

موسوی گفت: نمایشگاه یک فرصت برای ارائه توانمندی‌های استان بوده و باید از این ظرفیت برای رونق توسعه صادرات فرش دستباف کلاردشت استفاده مطلوب کرد.

وی افزود: بزرگترین شرکت‌ها و هلدینگ‌های کشور‌های مجارستان، اسلواکی، چک، گرجستان و روسیه در این نمایشگاه که به مدت سه روز برگزار شد حضور داشتند.

۱۰۰ واحد کارگاه طراحی نقشه فرش نیز در استان فعال و غالب طرح‌ها و نقش‌های فرش مازندران نائین، کاشان، قم و تبریز است.

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.