حریرچی گفت: سیستم دارویی کشور و جبران هزینه‌ها توسط بیمه بر اساس طرح داروهاى ژنریک است.

سیستم دارویی کشور بر اساس طرح داروهاى ژنریک است/ استقرار آمبولانس‌ها در میادین و مناطق پرتراکم شهر در چهارشنبه سوریبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز برگزار شد، درباره تجویز دارو خارج از فهرست دارویی توسط برخی پزشکان و يا داروخانه ها گفت: نظام دارویی کشور به خصوص بعد از برنامه ششم توسعه ٬خصوصیت مهمى پیدا کرد؛ فهرست دارویی کشور تهيه شد و تجویز خارج از این فهرست٬ تخلف محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سیستم دارویی کشور و جبران هزینه‌ها توسط بیمه بر اساس طرح داروهاى ژنریک است، اظهار کرد: اقلام کمبود دارویی کشور در حدی است که می‌توان از داروخانه‌های دیگر تهیه کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ در برخی موارد مشاهده می‌شود که تجویزکننده داروی ژنریک نوشته است٬ اما داروی خارجی به جای آن داده می‌شود كه تخلف است.

طرح‌های وزارت بهداشت در خصوص چهارشنبه سوری

سخنگوی وزارت بهداشت درباره طرح‌های وزارت بهداشت در خصوص چهارشنبه سوری گفت: در این راستا دو دسته اقدامات انجام می‌شود، اول اینکه با دستگاه‌های دیگر وارد تعامل می‌شویم و خطرات جانی و قطع عضو و غیره را مطرح می‌کنیم, توصیه‌های وزارت بهداشت از لحاظ آگاهی بخشی است.

وی با اشاره به اینکه همچنین وزارت بهداشت باید همواره خود را آماده کند تا در مورد حوادث چهارشنبه سوری آمادگی داشته باشد، تصریح کرد: از دوازده ظهر روز سه شنبه آمادگی داریم و آمبولانس‌ها در میادین و مناطق پرتراکم شهر حضور دارند و بیمارستان‌ها نیز آماده‌باش کامل دارند؛ بازدیدها از بیمارستان‌های چشم و سوختگی و غیره نیز انجام می‌شود، همچنین نیروهای مجرب پرستاری و پیراپزشکی نیز در این بازه زمانی در بیمارستان‌ها حضور خواهند داشت.

حریرچی درباره عدم ارائه خدمت توسط بخش خصوصی و برخی پزشکان در ایام تعطیلات نوروز گفت: پزشکان بخش دولتی و کارورزان و اساتید بار کاری ایام نوروز را بر عهده می‌گیرند؛ عملا از اواخر اسفند و در برخی بخش‌های خصوصی بیماران سنگین قبول نمی‌شوند و این در حالی است که شیوع سرطان و سکته و غیره ارتباطی به ایام تعطیلات ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی اتفاقات همانند حوادث و تصادفات در ایام تعطیلات بیشتر می‌شوند، مطرح کرد: از لحاظ قانونی نمی‌توانیم اجباری داشته باشیم و سال‌هاست از بخش خصوصی خواهش می‌کنیم که در ایام تعطیلات بیشتر کمک کنند.

15 هزار پزشک داریم که مهر نظام پزشکی دارند٬ اما طبابت نمی‌کنند

وی با بیان اینکه حدود 60 و چند درصد خدمات تخصصی توسط بخش غیردولتی ارائه می‌شود و نمی‌توان همه این خدمات را تعطیل کرد، تصریح کرد: این ایام برای استراحت مردم است و وقتی بیمار می‌شوند٬ انتظارات بالاتری خواهند داشت.

حریرچی ادامه داد: این گلایه وجود دارد٬ اما از لحاظ قانونی نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم که در این ایام خدمات را همانند ایام غیر تعطیلات ارائه کنند؛ حل این موضوع نیاز به همکاری سازمان نظام پزشکی دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کشور ما نسبت پزشک  به جمعیت به طور واضحی کمتر از استانداردهای بین المللی و منطقه‌ای است، گفت: حداقل 15 هزار پزشک داریم که مهر نظام پزشکی دارند٬ اما طبابت نمی‌کنند؛ راه حل اصلی افزایش تعداد و توزیع صحیح پزشکان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار