شهر بانوی کرامت(س) در سالروز میلاد سراسر خیر و برکت ریحانه رسول الله(س)، حضرت فاطمه زهرا (س) و سلاله ی برومندش امام خمینی(ره) غرق در نور و شادمانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ حوریان بهشتی ملکوت را آذین بسته اند و بی تاب دیدار بانوی  دو عالمند،بیستم جمادی الثانی مکه لبریز از عطر یاس و دروازه های آسمان گشوده شدو فرشتگانی بی شمار، هلهله کنان فرود آمدند.میلادش تولد بهار است،تولد تمام  پاکی ها و زلالی ها .میلادش از هر سو رحمت است. تولدش تمام خوبی ها است. فاطمه آمد تا علی ، حیدر کرار شود،فاطمه ( س) امتداد راه انبیاست. اگر او نبود، طریق انبیا ابتر می ماند.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

سلام بر اسوه ی زن در زمین، سلام بر ام‌ ابیها، نور بی‌ نهایت‌، سلام بر همدل‌ و جان‌ علی‌، سلام بر مادر ولایت، سلام برخورشیدی که یازده ستاره دنباله دار را در آسمان امامت، مادری کرد.

قم شادمان عطر گل یاس نبوی(ص)

شهر بانوی آفتاب، حضرت فاطمه معصومه(س)در سالروز میلاد یاس نیلوفری پیامبر گرامی اسلام(ص) و میلاد سلاله پاک آن حضرت، معمار کبیر انقلاب اسلامی غرق در نور و سرور است.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

امروز شهر مقدس قم  حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفته و مراسم جشن و سرور در جای جای شهر به ویژه در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در حال برگزاری است.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری میزبان محبان عصمت و طهارت است.

در سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره (س) هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)خود را به این مکان نورانی رسانده تا میلاد حضرت زهرا(س)را به بانوی کرامت تبریک بگویند.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

فخر روحانی،کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛گفت: میلاد این بانوی گران‌قدر از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) روز زن و روز مادر نام گرفت،بانویی که گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی که پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام(ص) به او لقب ام ابیها داده است، یعنی زنی که برای پدرش هم‌چون مادر بود.

وی افزود: اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد، چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا(س) است،زنی که افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام می‌درخشد.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

این کارشناس مذهبی با اشاره به شخصیت والای بانوی دوعالم عنوان کرد:زندگی و سیره‌ی حضرت زهرا(س) به قدری آموزنده و جذاب است که هر زن آزاده‌ای در جهان، او را چونان قدیسه‌ای تحسین می‌کند، زنی که تولدش از دامن خدیجه کبری، همسر پیامبر گرامی اسلام(ص) و در کانون نخستین خانواده‌ی اسلامی با نغمه‌های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و شب میلادش را عرشیان به بانگ تکبیر و تسبیح جشن گرفتند و خداوند لقب کوثر به ایشان عطا کرد. 

حجاب و عفاف حضرت زهرا(س) الگویی برای زنان عالم

وی عنوان کرد: حضرت زهرای اطهر(س) بانوی بزرگواری که مظهر کمالات الهی و برترین اسوه ی انسان ها به ویژه زنان هستند، از نظر عفاف و حجاب الگوی بی نظیری هستند. با دقت در سیره و زندگانی آن حضرت به اوج عظمت ایشان می توان پی برد.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

فخر روحانی گفت:حضرت زهرا (س) افتخاری است برای همه عالم، نه فقط برای شيعه، عالم اسلام و ائمه ، بلكه آن حضرت الگویی برای تمامی اعصار قرن ها به شمار می رود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: آن بانوی والا مقام با اين که حريم عفاف و حجاب را به طور کامل رعايت می ‏کرد، در عين حال، در بحراني‏ترين حوادث سياسی و اجتماعی، حضور و ظهور داشت.

پیرامون شخصیت والای حضرت صدیقه طاهره(س)

مقام زهرا (س) در بهشت با مقام پیامبر و على و حسنین (ع) یكسان است. یکی از مناقب بی‌بی دو عالم، اشتراک در مقامات و درجاتى كه مخصوص و منحصر به پنج تن آل‏ عبا است.

امام زمان(عج) در یکی از نامه هایشان می فرماید: در دختر پیامبر خدا(ص) برای من الگوی نیکویی است.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می کرد، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن پاک فاطمه زهرا(س)، دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتاز عالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب کبری(س) حماسه ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

گزیده ای از زندگانی پربرکت بانوی دو عالم

پس از ازدواج حضرت خدیجه(س) با رسول خدا (ص)، زنان مکه از وی کناره گیری کردند. خدیجه چون فاطمه را باردار شد، کسی را به نزد زنان قریش فرستاد و از آنها خواست تا به خانه او آیند و هنگام ولادت فاطمه (س) او را کمک دهند. ولی زنان برای خدیجه پیغام دادند که تو به سخن ما گوش نکردی و با یتیم ابوطالب که مالی نداشت ازدواج کردی، ما نیز به کمک تو نخواهیم آمد.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

در بیستمین جمادی‌الثانی چشم ‏ها در انتظار مولودی مبارک است.محمد(ص) دست به سوی آسمان و دل به نجوای الهی دارد و خدیجه این سو میهمان چهار بانوی بهشتی است. چهار زن برگزیده که در تنهایی و بی‏ کسی او به یاری‏ اش آمده ‏اند.

خدای تعالی ساره همسر ابراهیم خلیل، آسیه همسر فرعون، و مریم دختر عمران و کلثوم خواهر حضرت موسی را فرستاد تا در وضع حمل به وی کمک کنند.

فاطمه(س) خیر کثیر است

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: دخترم را فاطمه نامیدم زیرا خدای عز و جل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است.در جایی دیگر دلیل گذاشتن نام فاطمه را این گونه بیان کردند که از هر گونه بدی جدا و بریده شده است.

برای ایشان القاب و صفات متعددی هم چون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه،کوثر و مرضیه ذکر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های بانوی دو عالم است.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

امام باقر(ع) در مورد لقب ام ابیها،به معنای مادر پدر فرموده است: فاطمه ریشه ی شجره طیبه پیامبر خدا است،اگر ریشه نباشد درخت خشک می ­شود و اگر فاطمه(س) نبود شجره ی طیبه پیامبر خشک می ­شد. او به راستی ستون و اساس پدرش و مادرپدرش بود.

خداوند خیر کثیر را در وجود او قرار داد و مراد از خیر کثیر نیز فرزندان علی و فاطمه است که در حقیقت بعد از رسول گرامی، آنان حافظ و موجب بقای اسلام اند.

خواستگاری امیرالمومنین(ع)از بانوی آب و آینه

حضرت زهرا(س)خواهان زیادی داشته اند. زیرا از طرفی پدر ایشان چه قبل و چه بعد از بعثت از مردان شریف و بزرگ عرب و قریش بوده اند و از طرف دیگر خود حضرت دارای شخصیتی بسیار والا بود.

پيش از حضرت علی (ع) افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با حضرت زهرا(س) اعلام کرده بودند و هر دو از پيامبر يک پاسخ شنيده بودند و آن اين که دخترم برای ازدواج منتظر وحی الهی است.

علی علیه السلام که برای خواستگاری دختر پیامبر(ص) به خانه ایشان رفته بود، خواسته‌اش را چنین بازگو کرد: یا رسول الله وقتی خردسال بودم مرا با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می‌کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده فاطمه(س)گذاشت. پیامبر ماجرای خواستگاری پسر عموی خویش،علی را برای دخترش بازگو کرد و فرمود: «دختر عزیزم! تو علی را خوب می‌شناسی و به سابقه ایمان و خویشاوندی و فضیلت و پارسایی او آگاهی داری. من همیشه آرزو داشتم تو را خوشبخت کنم و به عقد کسی درآورم که بهترین مرد روی زمین است. آیا راضی هستی همسر علی باشی؟ فضای اتاق لحظاتی غرق در سکوت بود؛ سکوت از سر حیا. فاطمه ساکت ماند و چیزی نگفت. نغمه تکبیر پیامبر(ص) بلند شد: اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست.

مهریه ی صدیقه طاهره(س)چه بود؟

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند،مهریه زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی است.

رسول اکرم (ص) پس ازکسب اجازه از حضرت زهرا (س) به نزد علی (ع) آمدند گفتند: آيا بری عروسی چيزی داری؟ پاسخ داد: شما از وضع من کاملاً اطلاع داريد. تمام ثروت من عبارت است از يک شمشير، يک زره و يک شتر. فرمود: تو مرد جنگ و جهادی و بدون شمشير نمی توانی در راه خدا جهاد کنی، شمشير از لوازم و احتياجات ضروری تو است. شتر نيز از ضروريات زندگی تو محسوب می شود، تنها چيزی که می توانی از آن صرف نظر کنی همان زره است. منهم به تو سخت نمی گيرم و به همان زره اکتفا می کنم.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

جایگاه علمی بهانه خلقت

فضایل و کمالات حضرت زهرا (س)، مانند فضایل سایر معصومان است چون آن حضرت دختر خاتم پیامبران است که برای تولدش رسول خدا چنین بشارت داده شد: انا اعطیناک الکوثر: مابرای تو خیرفراوان عطا کردیم. برای درک مقام معنوی و فضایل آن حضرت کافی است که روایات رسیده از پیامبر اکرم (ص) را از خاطر بگذرانیم. فاطمه برتر از همه بانوان جهان از مقام عصمت کبری برخوردار بود، و از هر حیث نسبت به بانوان جهان برتری و الگوی زنان بعد از خود است .

چنانکه در روایات فراوان آمده است، حضرت زهرا تنها بانویی بود که در شان همسری امیرمؤمنان بود، این روایت و روایت های دیگری که در منابع حدیثی درباره مقام و فضیلت حضرت زهرا آمده است همه نشانگر این است که این بانو فضایل و مقام معنوی و علمی بسیار بالایی داشت. از نظر علمی در حدی بود که سایر ائمه در آن درجه قرار داشتند، اگر آن بانو هم کفوی غیر از علی نداشت این حقیقت بیانگر عظمت علمی حضرت زهرا(س) است.

فاطمه(س)بانوی بی نشان

پس از رحلت پیامبر(ص)، به گواهی تاریخ سخت ترین دوران عمر آن حضرت بوده حوادث دردناکی برای فاطمه (ص) رخ داد که این حوادث، به شهادت ایشان منتهی شد.

حضرت فاطمه زهرا(س) در حالی که از عمر مبارکش 18 سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در 13 جمادی الاول سال 11 هجری قمری و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال 11 هجری قمری به شهادت رسید.

حضرت فاطمه(س) در دوران بیماری،امام علی (ع)را وصی خویش قرار داد و وصیت نمود که پس از وفاتش،ایشان را شبانه غسل و کفن نماید و شبانه خاکسپاری کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

ظهور حضرت حجت(عج)پایانی خواهد بود  بر روایت  هزار و 400 سال  بی نشانی و بی مزاری یاس کبود و تو می رسی تا روح دنیا فاطمی شود.

قم،شادمان طلوع گل محمدی

وچه زیبا فرمودند:پیامبر مهربانی ها،هر کس پیشانی مادر خویش را ببوسد، از آتش جهنم دور می ماند،میلاد با سر سعادت یاس نبوی بر تمام زنان و مادران سرزمینم مبارک.

انتهای پیام/ش

گزارش از زهره شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار