علی اوسط هاشمی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از عرضه زعفران در بورس کالا برای اولین بار خبر داد و گفت: هدف از عرضه زعفران در بورس کالا استفاده از ظرفیت ملی برای کسب موقعیت متناسب با تولید است تا دیگران برای محصول ما تعیین کننده قیمت نباشند.
به گفته وی؛ با عرضه زعفران در بورس کالا به دنبال آن هستیم که همه افرادی که تا به امروز موضع فعالی در راه تجارت و صادرات داشتند؛ حضور پررنگتری در بازارهای هدف داشته باشند.
هاشمی عرضه زعفران در بورس کالا و ایجاد یک جریان ملی در خارج از ایران را یک ضرورت دانست.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: عرضه زعفران در بورس کالا این شرایط را فراهم کرده تا آنهایی که به دنبال بازارهای بزرگ هستند، بتوانند نقش خود را به عنوان بزرگترین تولیدکننده در بازارهای هدف ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه ایران تامین کننده 90 درصد زعفران دنیاست، افزود: با این حجم از تولید زعفران، این حق مسلم ما است که پایهگذار بورس جهانی زعفران باشیم و قیمت پایه جهانی این محصول را تعیین کنیم.
به گفته وی؛ عرضه زعفران در بورس کالا به عنوان یکی از کالاهای صادرات محور در حفظ منافع خریدار و فروشنده تاثیر بسزایی دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اهمیت محصول زعفران در بخش های صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی درصدد هستیم تا با عرضه آن در بورس کالا به بازار این محصول را سامان دهیم.
هاشمی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی تنها ترسیم کننده راه، برای فعالان اقتصادی است، گفت: با توجه به اهمیت بالای زعفران در دنیا، این محصول نباید به یک کالای مسافری تبدیل شود تا براین اساس حقوق کشاورزانی که ماه ها بر روی زمین کار میکنند، حفظ شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه زعفران در بورس کالا سبب از دست دادن کیفیت این محصول میشود یا خیر، تصریح کرد: با توجه به آنکه این محصولات در انبارهای استاندارد و فنی مورد تایید سازمان استاندارد نگهداری می شود، بنابراین در افزایش کیفیت این محصول، تاثیر بسزایی دارد.ّ
به گفته هاشمی عرضه زعفران در بورس کالا منجر به توزیع محصول به نرخ واقعی خود خواهد شد.
انتهای پیام/