معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۲۲ هزار معلول در سیستان وبلوچستان از خدمات توانبخشی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح توانبخشی مبتنی برجامعه از ۱۳۷۶ در سیستان و بلوچستان با هدف شناسایی معلولان آغاز شده است.

امین الله هاشمزهی افزود: پدیده معلولیت و عواقب منفی جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از آن، یکی از موانع رشد و توسعه یک کشور قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: معلولیت پدیده‌ای ناخواسته و ناگوار بحساب می‌آید که گروهی از انسان‌ها ممکن است به ناگزیر در بخشی از زندگی یا تمام عمر خود به آن دچار شوند هرچند تعدادی از نقص‌ها به صورت مادرزادی از بدو تولد عارض می‌شود.

وی تصریح کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)، راهبردی برای افزایش و بهبود کیفیت زندگی افراد معلول از طریق ارتقای خدمات ارائه شده، ایجاد فرصت‌های مساوی و حمایت از حقوق انسانی آنان و توجه به نیاز‌های افراد کم توان در درون جامعه در تمام کشورهاست.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: این طرح اساساً مبتنی بر آموزش خانگی است، در واقع نیاز‌های آموزشی، تحصیلی، اشتغال، تشخیصی، درمانی و توان بخشی افراد معلول در آن برآورده می‌شود.

هاشمزهی افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه طیف وسیعی از مداخلات را برای حمایت از افراد ناتوان مدنظر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با وجود پیشرفت‌های اخیر هنوز در ساختار، اهداف و اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه مشکلاتی وجود دارد به طوری که استقلال معلولان، حضور آنان در جامعه برای فعالیت‌های روزمره زندگی و مشارکت کامل در فعالیت‌های اجتماعی از مهمترین مشکلاتی است که افراد معلول، خانواده‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن مواجه هستند.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در ابتدا به صورت پایلوت در شهرستان زابل آغاز شد و هم اینک در سراسر سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: آموزش اعضای خانواده، ارجاع افراد معلول برای دریافت خدمات تخصصی، تهیه وسایل کمکی همچون واکر، عصا، ویلچر، سمعک و غیره، ایجاد فرصت‌های شغلی با فراهم کردن کمک‌های آموزشی، پشتیبانی از فعالیت‌های اجتماعی و حمایت‌های مالی برای زندگی، تحصیل و مناسب سازی از مهمترین خدمات در قالب این طرح است.

انتهای پیام/گ

خدمات توانبخشی برای معلولین سیستان وبلوچستان

برچسب ها: بهزیستی ، معلولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار