فتحیان گفت: حضرت زهرا (س) شخصیت فرازمان، فرامکان و فراعصر است، این شخصیت آنقدر بزرگ است که در قالب هیچ قاعده‌ای نمی‌گنجد.

علیرضا فتحیان، کارشناس مذهبی و نویسنده کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان شخصیت والای حضرت زهرا(س)، بر لزوم توجه به سبک زندگی ایشان و پیروی از این بانوی گرانقدر تأکید کرد و گفت: 20 جمادی الثانی، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) است. فضیلت و شخصیت حضرت زهرا (س) به گونه‌ای است که هر چقدر درباره شخصیت ایشان صحبت کنیم، کم است. ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) به فرمان خداوند صورت گرفت؛ پس از 40 روز عبادت پیامبر(ص)، جبرئیل نزول می‌کند و به پیامبر(ص) اطلاع می دهد که دیگر وقت پایان عبادت فرارسیده است، که این مطلب گویای عظمت بالای حضرت زهرا(س) است.

حضرت زهرا(س) شخصیت فرازمان، فرامکان و فراعصر است/ حضرت زهرا(س) شاعر بزرگترین مثنوی خداست

حضرت زهرا(س) شخصیت فرازمان، فرامکان و فراعصر است

فتحیان بیان کرد: اگر مناسبت‌های مربوط به حضرت زهرا (س) که در تقویم آورده‌ شده را به عنوان واقعه تاریخی بنگریم، ظلمی که کرده‌ایم حتما بزرگتر از کسانی است که ایشان را در زمان حیاتشان نادیده گرفته‌اند؛ حضرت زهرا (س) شخصیت فرازمان، فرامکان و فراعصر است، این شخصیت آنقدر بزرگ است که در قالب هیچ قاعده‌ای نمی‌گنجد.

وی افزود: حضرت زهرا (س) آمده‌اند که اتفاق بزرگی رخ دهد و آن اینکه سرسلسله رسالت را به قله‌های رفیع و به آسمان سرکشیده امامت متصل کنند. این رسالت بزرگ تمام نشد و تا زمانی که حضرت صاحب‌ الزمان(عج) ظهور کنند این جایگاه مادری ایشان برقرار است، پس وجود حضرت را در قید زمان و مکان نمی‌توان آورد. در ظاهر اتفاقی رخ داده و بیان می‌شود که حضرت زهرا (س) در تاریخ مشخصی متولد شده‌اند که این عرصه خاکی حضرت فاطمه زهرا(س) است، ولی جنس ایشان از این جنس نیست چرا که رسالت بزرگی دارند و آن را دنبال می‌نمایند.

حضرت زهرا(س) مقدمه‌ای برای ولایت امیرالمومنین علی(ع) شده است

این کارشناس مذهبی و نویسنده درباره جاذبه حضرت زهرا(س) گفت: حضور حضرت زهرا(س) جاذبه‌ای به عمق تمام تاریخ دارد و تا دنیا دنیاست، این جاذبه برقرار است که یک شیدایی و ایهامی برای همه ایجاد کرده‌ایم که همه سرمست این ایهام‌اند. او دختر پیغمبر نیست، او مادر پیامبر(ص) است. ایشان به جایی می‌رسند که حتی نسب‌ها هم گم می‌شوند. وقتی گفته می‌شود که تا وقتی حضرت زهرا بود وحی نیز بود، نشانگر این است که ایشان شعبه‌ای از اتصالات به عرش داشتند و هنوز نیز احساس می‌شود که دعای خیر ایشان در عالم جاری است و نام حضرت زهرا برای همه عالم همانند بیمه است.

فتحیان با اشاره به اینکه توسل به حضرت زهرا(س)، عنایت ویژه‌ای می‌طلبد، اظهار داشت: حضرت زهرا (س) با تمام عظمتی که دارد مقدمه‌ای برای ولایت امیرالمومنین شده است. آنهایی که اهل دل هستند و درک می‌کنند معتقدند که خطبه فدکیه ایشان سخنان پیش از گفته‌های امام علی(ع) است، یعنی اگر کسی خواست نهج‌البلاغه را بفهمد باید آن خطبه را بفهمد؛ و اگر می‌خواهیم زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) باشیم، باید به همین خطبه فدکیه اقتدا کنیم.

وی افزود: بی‌دردی فایده ندارد، بلکه باید دردمند باشیم و این دردمندی را بایستی از وجود مبارک حضرت زهرا(س) یاد بگیریم و مانند ایشان دغدغه دین را داشته باشیم.

حضرت زهرا(س) شخصیت فرازمان، فرامکان و فراعصر است/ حضرت زهرا(س) شاعر بزرگترین مثنوی خداست

انس با قرآن، از ویژگی‌های  اصلی زندگی حضرت زهرا(س) است

فتحیان، با بیان اینکه همه افراد خانواده حضرت زهرا(س) انس با قرآن داشتند، بیان کرد: یکی از نکات مهم زندگی حضرت زهرا (س) انس ایشان با قرآن است و از منزل کوچک ایشان قرآن بالا می‌رفت؛ همه در منزل ایشان انس با قرآن داشتند، حتی خادمه حضرت به جایی می‌رسد که با قرآن با مردم سخن می‌گفت.

وی اظهار کرد: بهترین هدیه به حضرت زهرا(س) یا بهترین هدیه‌ای که می‌توانیم از حضرت زهرا(س) بگیریم این است که در پایان امسال و در ابتدای سال جدید از خدا بخواهیم که با قرآن مأنوس شویم، چراکه متأسفانه ما از قرآن دوریم.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: در زیارت امام حسین(ع) که زیارت همه اهل بیت(ع) هم هست می‌گوییم شما که رفتی قرآن مهجور شد؛ فکر می‌کنم که در رابطه با حضرت زهرا(س) نیز هم همین است، و ما باید نهضتی برای بازگشت به قرآن داشته باشیم و آنگونه قرآن بخوانیم که آن‌ها خواندند و آنگونه فکر کنیم که آن‌ها فکر کردند، در این صورت به اتفاق بزرگی می‌رسیم و نسل امروز ما فاطمی می‌شود و ما کوثر می‌شویم که به معنای همان خیر کثیر است؛ و اگر از این سرچشمه بی‌کرانه فاصله گرفتیم گرفتار مصیبت ها می‌شویم و اندیشه عقل ما عقیم می‌شود و دچار خشکسالی می شویم. خشکسالی به آب نیست خشکسالی به اندیشه ما است که به سراغ منابع نرفتیم و از آن بهره‌ نبردیم.

وی گفت: در این نوع خشکسالی نظام‌های زیادی به هم می‌خورند که یکی از آن‌ها نظام شیعه است. شیعه در نگاه حضرت زهرا(س) یک مکتب فقهی است همه ما بایستی فقیهانه عمل کنیم و باید خود باور داشته باشیم که کاری که انجام می‌دهیم عالی است.

حضرت زهرا(س) شخصیت فرازمان، فرامکان و فراعصر است/ حضرت زهرا(س) شاعر بزرگترین مثنوی خداست

پیامبر اسلام(ص)، بر حضرت فاطمه(س) درود می‌فرستاد

علی رضا فتحیان با اشاره به نزول سوره کوثر بیان کرد: وقتی خداوند حضرت زهرا(س) را به پیامبر(ص) عطا کرد، سوره کوثر نازل شد این نعمت به قدری عظیم است که به پیامبر(ص) خطاب می‌رسد «فصل‌ بربک»؛ در این جا این سوال پیش می‌آید که مگر قبل از حضرت زهرا(س) پیامبر(ص) خدا را تصحیح نمی‌کرد؟ در جواب باید بگوییم که این عبارت برای خدا نیست بلکه به این معنا است که بر فاطمه(س) درود بفرست، او ام‌ ابیها شده و به همین جهت پیامبراسلام(ص) به در خانه حضرت زهرا(س) می‌رفتند و درود می‌فرستادند.

وی با بیان اینکه قرآن و اهل بیت(ع) مانند سفره‌های آب زیرزمینی هستند اظهار داشت: در قرآن با عنوان «آب مخفی فراوان» از آن‌ها یاد شده است و اگر ریشه‌های ما به این آب برسد آنوقت میوه خواهیم داد. کوثر آب ماندگاری است که ما را به ملکوت وصل می‌کند، ما در ملک هستیم و اگر به ملکوت برسیم چه سادات و چه غیر سادات از حضرت زهرا(س) را می‌توانیم مادر خطاب کنیم.

فتحیان گفت: وجود شریفه حضرت فاطمه زهرا(س) همزاد عرش است وجود ایشان شاعر بزرگترین مثنوی خداست، دعاهای حضرت زهرا(س) برای نسل‌های آینده تا زمانی که قیامت برپا شود نیز وجود دارد.

حضرت زهرا(س) در همه نقش‌های خود خوش درخشیده است

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در همه نقش‌های خود خوش درخشیده است، بیان داشت: در نقش مادری ایشان نکات زیبایی داریم، همانطور که ایشان با فرزندان خود به زیبایی محبت می‌نمودند. کانون گرم آن خانواده با محورت حضرت زهرا(س) و آن هم در عین قناعت بر قرار بود.

فتحیان در ادامه گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: «ما مانند دو کبوتر در آشیانه هستیم»؛ این زندگی نشان می‌دهد که در جامعه اسلامی خانواده باید بسیار جدی گرفته شود؛ خانواده امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) خانواده‌ بی‌نظیری‌اند و هیچ اختلافی با هم نداشتند با اینکه در شرایط سخت آن دوران زندگی‌ می‌نمودند.

وی افزود: حضرت فاطمه(س) اهل هجرت بودند و به همین جهت رسالت‌های بزرگی را انجام می‌دادند و ویژگی‌ خانواده‌های زهرایی نیز باید اینگونه باشد که اهل هجرت باشند. انس با قرآن از ویژگی‌های خانواده حضرت زهرا(س) بود و این موضوع در خانواده‌های امروزی باید بسیار جدی گرفته شود و اگر در این خانواده‌ها تلاوت مستمر قرآن صورت نگیرد، خانواده ها رو به فروپاشی خواهند رفت.

این نویسنده در ادامه گفت: حضرت زهرا(س) انس زیادی با پیامبر اسلام(ص) در دوران کودکی داشتند ایشان در دوران کودکی از حضرت رسول(ص) بهره‌های بزرگی در همه ابعاد گرفتند و البته سختی‌های زیادی نیز در هجرت و در شعب کشیدند.

حضرت زهرا(س) شخصیت فرازمان، فرامکان و فراعصر است/ حضرت زهرا(س) شاعر بزرگترین مثنوی خداست

حضرت زهرا(س) تصدیق‌کننده است

این کارشناس مذهبی و نویسنده کشورمان بیان کرد: متأسفانه در بین ما که محبان حضرت زهرا(س) هستیم جا افتاده که صرفا اهل‌بیت(ع) را باب‌الحوائج می‌نامیم، اما آن‌ها قبل از اینکه باب‌الحوائج باشند، باب‌العزائم‌اند یعنی آن‌ها صاحب عزم هستند، و حیف است ما به خانه کریمان برویم و به چیز اندکی قانع باشیم، کسی که مشتاق ظهور است باید از حضرت زهرا(س) عزم بزرگ بخواهد.

علی رضا فتحیان در پایان گفت: حضرت زهرا(س) تصدیق‌کننده است و در مقام صدق قرار دارد ایشان پس آن که ما را تصدیق می‌کند، ما را پاک می‌نماید و بهشت جای کسانی است که دوست دارند پاک شوند. و اگر کسی میل به پاک شدن دارد و به وجود حضرت زهرا(س) متوسل شود می‌تواند احساس کند که در بهشت جای دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار