دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل از شناسایی 50 هزار بافنده فرش در استان اردبیل خبر داد.

حسین وثوقی ایرانی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با بیان اینکه در استان اردبیل 50 هزار نفر بافنده فرش شناسایی شده و در کنار آن 350 نفر نیز تولیدکننده فرش دارای پروانه کسب هستند، خاطرنشان کرد: امیدآفرینی که در حوزه فرش با شکل‌گیری خوشه در سطح استان اردبیل به وجود آمده است وظیفه مسوولان را حساس تر کرده لذا امیدواریم با این حرکت حل بخشی از مشکلات اهالی فرش به ویژه توسعه صادرات فرش را به صورت ملی و استانی شاهد باشیم.

وی گفت: صادرات فرش کشورمان در سال‌های اخیر با افت ۵۰۰ درصد نسبت به دهه ۷۰ روبرو بوده به طوری که دیگر فرش جزو 10 قلم کالای اول صادراتی محسوب نمی‌شود.

دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل افزود: پروژه خوشه فرش که از چند سال پیش شروع شده تاکنون یکی از خوشه‌های موفقی بوده که در ابعاد مختلف اعم از تولید، بازاریابی و صادرات و شکل‌گیری کنسرسیوم فرش دستبافت به انجام رسیده است.

وثوقی ایرانی افزود: هرچند فرش‌های ماشینی، موکت، زیرانداز، سرامیک، پارکت و ... جای فرش را در خانه‌ها تنگ کرده است اما باید به سمتی حرکت کنیم تا با تولید فرش های هنری زمینه استقبال مردم را از این محصول باارزش فراهم کنیم چرا که در شرایط کنونی فرش تولید شده هندوستان و پاکستان به نصف قیمت فرش ایرانی در بازارها به فروش می‌‌رسد.

وی گفت: در کنار کاهش قیمت فرش باید چالش به وجود آمده در تثبیت قیمت ارز و مشکلات ناشی از آن نیز به همت مسئولان امر برطرف شود تا شاهد رونق مضاعف صنعت فرش در سطح ملی و حتی صادرات آن به کشورهای دیگر باشیم.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل‌ ادامه داد: اگر زمانی فرش کالای اول صادراتی کشور بود اما امروز با کمال تاسف باید گفت حتی جزو 10 قلم کالای صادراتی کشورمان محسوب نمی‌شود و صادرات یک میلیارد و 400 میلیارد دلاری فرش در دهه ۷۰ با افت ۵۰۰ درصدی هم اکنون به  ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وثوقی ایرانی با اشاره به شکل‌گیری خوشه صنعت فرش در استان و اولویت‌های مهم در این حوزه بیان کرد: نقشه،فروش و همچنین رفع موانع صادراتی برای فرش دستبافت استان اردبیل جزو اولویت‌های کاری این خوشه است که شرکت شهرک های صنعتی با وجود ضعف در حوزه طراحی حداقل  کنسرسیوم صادراتی را مطابق با دستورالعمل کشوری احیا کند تا به رفع موانع در این حوزه اقدام شود.

وی ضرورت راه‌اندازی دفتر فروش فرش اردبیل را در تهران به عنوان یک اولویت اساسی یادآور شد و خاطرنشان کرد: خوشه با فعال کردن کنسرسیوم فرش هم به شکل نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری به تولید و توانمندی فرش کمک موثری نماید.

وثوقی ایرانی فعالیت 6 ماه این کنسرسیوم را با تدوین برنامه‌های راهبردی یادآور شد و افزود: ما در این کنسرسیوم تلاش می‌کنیم تا با اخذ مجوزهای قانونی در نمایشگاه فرش آلمان حضور پیدا کنیم و در کنار آن تهیه کاتالوگ برای اعضای کنسرسیوم و بحث بازاریابی فرش در روسیه را به جد دنبال می‌کنیم.

وی خواسته‌های اعضای خوشه فرش را در بهره‌مندی از تسهیلات مالی با سهولت پرداخت یادآور شد و اظهار کرد: پس از مشکل تسهیلات  نوسان قیمت مواد اولیه و قاچاق کالاهای خارجی اصلی ترین مسکلات فضای کسب و کار استان اردبیل است و امیدواریم در بهبود فضای کسب و کار بتوانیم با حمایت جدی از تولیدکنندگان و حل مشکلات بیمه‌ای آنها، برپایی نمایشگاه دائمی و بازتعریف تعاونی‌ها در این حوزه بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

انتهای پیام/ح

صادرات فرش ۵۰۰ درصد افت کرده است

 

برچسب ها: صنعت ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.