عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اقدامات اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه ممکن است تجدیدنظر تهران در توافقات با این کشور را به همراه داشته باشد.

احمد شوهانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره اظهارات وزیر خارجه فرانسه در خصوص برنامه موشکی ایران، اظهار کرد: پاریس تا کنون اقدامات خصمانه زیادی علیه تهران انجام داده‌ است و موضع گیری‌ روزهای اخیر مقامات این کشور به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

وی تصریح کرد: فرانسویان می‌خواهند از تعاملات اقتصادی با ما سود ببرند و منافع اقتصادی خود را در تهران حفظ کنند و از طرف دیگر برای خشنود کردن آمریکا موضع گیری‌های خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهند.

شوهانی با بیان اینکه در قطعنامه ضد ایرانی تحریم تسلیحاتی یمن که چند روز پیش در شورای امنیت مطرح شد، فرانسه در کنار آمریکا و انگلیس قرار گرفت، افزود: روش مقامات پاریس این است که از برجام دفاع می‌کنند اما از طرف دیگر اقداماتی انجام می‌دهند که صددرصد با برجام مغایر است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برای ما قابل قبول نیست که پس از برجام از جاهای دیگر تحریم شویم و با اقدامات خصمانه علیه کشورمان نتوانیم از فرصت‌های پیش آمده از برجام بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از توافق برجام بین تهران و پاریس تعاملات اقتصادی خوبی شکل گرفت، تصریح کرد: اقدامات و اظهارات خصمانه رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه ممکن است موجب تجدیدنظر ایران در این تعاملات شود.

شوهانی بیان کرد: در سفری که قرار است وزیرخارجه فرانسه در روزهای آینده به تهران داشته باشد باید کاملاً توجیه شود که برای ما قابل قبول نیست که پاریس این رویکرد دوگانه را علیه ایران داشته باشد و ضروری است که این کشور تغییری اساسی در رویکرد خود داشته باشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه فرانسه در مسائل منطقه به طور واضح علیه ایران عمل می‌کند و در کنار آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی گام بر‌می‌دارد، اظهار کرد: اگر قرار است برجامی باشد باید همه طرفین به آن پایبند باشند و طبق توافق به آن عمل کنند، چرا که در برجام منافع همه طرفین لحاظ شده و قرار نیست فقط برخی از کشورها از منافع آن برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه دیپلمات‌های ما باید مقداری شفاف‌تر و صریح‌تر با فرانسویان صحبت کنند تا آنها رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر دهند، خاطرنشان کرد: البته ما نباید اقدامی کنیم که پاریس بیش از پیش خود را به آمریکا نزدیک کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: فرانسه ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار