رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان گفت:مسجد فقط محل عبادت نیست باید سایر فعالیت‌ها نیز در آن صورت پذیرد و نگاه اسلام این است که مردم برای عبادت به مسجد بیایند اما به سایر امورات نیز بپردازند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: مسجد به عنوان خانه خدا برای بندگان خدا ساخته می‌شود تا ارتباط معنوی بین بندگان و حضرت حق پایدار شود.

وی افزود: شاخصه‌های تراز مسجد اسلامی، نشان می‌دهد که دین مبین اسلام شاخص‌های بسیاری گران‌سنگ و ارزشی را برای تعالی مساجد تبیین کرده است.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان تصریح کرد: ماهیت مسجد تراز اسلامی در 8 محور تشریح می‌شود؛ مسجد کانون عبادت است، اجتماع افراد برای عبادت در آن صورت می‌گیرد، مسجد فرد یا جامعه را به تراز اسلامی نزدیک می‌کند، یکی از نهادهای تربیت‌کننده مسلمان واقعی، مسجد است، مسجد کانون تعلیم و تربیت، فعالیت‌های سیاسی، مرکز دادخواهی، پایگاه نظامی، پایگاه تعاون اجتماعی و پایگاه وحدت اجتماعی است.

وی با بیان این که اگر محوریت مساجد جامعه را تبدیل به جامعه تراز اسلامی می‌کند، خاطرنشان کرد: اسلام می‌توانست به مردم بگوید که برای نماز در صحرا یا بیابانی بروید، اما چرا خداوند متعال امر به ساخت مسجد می‌کند؟ چون مسجد محل عبادت مؤمنان است و مرکز و کانون شهر و روستا است؛ باید در شهرسازی‌ها باید به رکن بودن مسجد توجه کنیم، مسجد مایه برکت باید باشد این‌ها در دیدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

معتمدی ادامه داد: مسجد برای مردم ساخته شده و باید به گونه‌ای ساخته شود که حضور مردم را تسهیل کند و بتواند در جذب جوانان موفق باشد؛ در فرمایش‌های مقام معظم رهبری، تشکیل هیأت اندیشه‌ورز در دو سال گذشته مطرح شده بود و انجام نیز شد که برای سال آتی، هیأت اندیشه‌ورز در مساجد را توسعه خواهیم داد.

وی اذعان داشت: در این هیأت تلاش می‌شود که ظرفیت‌های مردم در محله‌ها شناسایی شود، از دیدگاه‌های مردم استفاده شود و برای رونق بخشیدن به مسجد استفاده شود؛ مسجد فقط محل عبادت نیست باید سایر فعالیت‌ها نیز در آن صورت پذیرد و نگاه اسلام این است که مردم برای عبادت به مسجد بیایند اما به سایر امورات نیز بپردازند.

رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان تصریح کرد: مسجد تراز اسلامی کارکردهای زیادی برای جامعه دارد و امام(ره) فرمودند، «مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید» کاملاً مصداق پیدا می‌کند؛ یکی از محورهایی که در سال آینده از سوی کانون فرهنگی و هنری مساجد دنبال می‌شود، آگاه‌سازی مساجد از فعالیت‌های سایر مساجد و افزایش هم‌افزایی آن‌ها و الگو گیری از نمونه‌های موفق است.

وی یادآور شد: در کشور 24 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد که برنامه ششم توسعه، تمام مساجد شهری و روستاهای بالای هزار نفر باید دارای این کانون‌ها باشند؛ شناسایی استعدادهای جوان یک کار اصلی است که در برنامه‌های کانون‌ها وجود دارد که شامل بسیاری از موضوعات اجتماعی می‌شود.

معتمدی اضافه کرد: در حوزه کتابخانه بیش از هزار و 300 کتابخانه در مساجد تجهیز شده و با وجود هزار و 870 کانون در این استان، استان اصفهان رتبه اول را از آن خود کرده است؛ بخش عمده فعالیت‌های کانون مساجد را خواهران انجام می‌دهند و بیش از نیمی از جمعیت فعال را خواهران در اختیار دارند.

وی در پایان ابراز داشت: درخواستی که از اصحاب رسانه وجود دارد، پوشش رسانه‌ای و تبیین فعالیت‌های فرهنگی مساجد است تا این الگو در جامعه فراگیر شود.

 

انتهای پیام/م

 

سخنرانی پیش از خطبه‌های رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.