پایگاه خبری المانیتور اعلام کرد دولت ترامپ با صادرات تجهیزات نظارتی پیشرفته آمریکا به ایران که می‌توانند به تقویت نظارت بین‌المللی بر برجام کمک کنند، موافقت کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه آمریکایی المانیتور گزارش داد دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حال صدور مجوز صادرات تجهیزاتی به ایران است که می‌توانند برای تقویت نظارت بین‌المللی بر روند اجرای برجام مورد استقاده قرار گیرند.

به گزارش این پایگاه، وزارت خارجه آمریکا ماه گذشته با صادرات این تجهیزات پیشرفته به ایران موافقت کرده است.

طبق این گزارش، «جان سولیوان» معاون وزارت امور خارجه آمریکا معافیتی را امضا کرده است که به یک شرکت مستقر در مریلند اجازه می‌دهد به ایران شبکه‌های باندپهن، دیش‌های ماهواره‌ای و تجهیزات بی‌سیم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای آن صادر کند.

در حالی که پس از جنگ ایران و عراق، صادرات تجهیزات با کاربری دوگانه به ایران محدود شده بود، اکنون دولت آمریکا با هدف نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران با صادرات چنین تجهیزاتی به این کشور موافقت کرده است.

بر اساس گزارش المانیتور، وزارت خارجه آمریکا، پنجم ژانویه کنگره را در جریان این تصمیم قرار داده است.

این تجهیزات نظارتی از سوی سازمان پيمان منع جامع آزمايش اتمی (CTBTO) در خواست شده است که بر انفجارهای هسته‌ای در جهان نظارت دارد. هرچند ایران و آمریکا جزو 8 کشور هسته‌ای یا علاقمند به هسته‌ای شدن هستند که این پیمان را در سال 1997 تصویب یا امضا نکردند، اما با این حال، مقامات اين سازمان سه ايستگاه را در ايران برای ارسال داده‌های مربوط به انفجار هسته‌ای به وين مشخص کرده‌اند که يک کانال زنده و مستقل را برای نظارت بر فعاليت‌های هسته‌ای ايران در اختيار آمريکا و ديگر سياستگذاران قرار می‌دهد.

این معافيت‌نامه برای صادرات تجهيزات نظارتی به ایران برای تقویت نظارت‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای این کشور در حالی صادر شده است که ترامپ دوازدهم ماه مه را به عنوان ضرب‌الاجل ماندن و يا خروج از توافق هسته‌ای ایران تعيين کرده است.

ترامپ ماه ژانویه پس از تمدید مجدد معافیت‌های تحریمی ایران اعلام کرد در صورت اصلاح نشدن برجام، این آخرین باری است که او تحریم‌های هسته‌ای ایران را تعلیق می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دونالد ترامپ ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار