یک موسسه آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی در اولویت‌بندی‌های سیاسی خود به قطع روابط تجاری استرالیا با ایران با پیروی از الگوی دونالد ترامپ در قبال ایران اشاره کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مارک دوبوویتز» مدیر عامل «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و معاون او، «جاناتان شانزر»، روز پنجشنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه «آسترالین» (The Australian) به تحلیل سیاست‌های ترامپ و اوباما در قبال ایران پرداختند.

این کارشناسان لابی حامی صهیونیسم در آمریکا که نقش برجسته‌ای در جهت‌دهی به سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران دارند مدعی شده‌اند که سیاست‌های دو دولت در قبال ایران، با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند.

در یادداشت «دوبوویتز» و «شانزر» آمده‌است که سیاست دولت استرالیا،  با سیاست‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا یعنی باراک اوباما در قبال ایران هماهنگی بیشتری داشته و دولت اوباما در باره توافق هسته‌ای دیدگاه خوشبینانه‌ای داشته است. اما  ترامپ چنین دیدگاهی ندارد چرا که بر این باور است که برجام با منقضی شدن مفاد کلیدی‌اش محدودیت‌ها را علیه ایران در زمینه خریداری سلاح، آزمایش‌های موشکی و در نهایت، بلندپروازی‌های این کشور برمی‌دارد.»

 این دو کارشناس در یادداشت مذکور از دولت استرالیا خواسته‌اند سیاستی مشابه دولت ترامپ در قبال ایران در پیش‌گیرد. هر چند در این باره نوشته اند: «البته، توافق‌های تجاری ایران برای استرالیا وسوسه‌انگیز خواهند بود.»

از سوی دیگر، این یادداشت راهبرد زیربنایی ایران را در چارچوب برجام،  به‌هنجارسازی روابط از طریق مراودات تجاری تعریف ‌می‌کند.

کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در ادامه، سیاه‌نمایی از وضعیت اقتصاد ایران را در اولویت خود قرار می دهند و معایب مراودات تجاری با ایران را به دولت استرالیا گوشزد می‌کنند و در این باره می‌نویسند: «اما دولت مالکوم ترنبول (نخست‌وزیر استرالیا) باید آگاه باشد که این مراودات تجاری مشکلات زیادی دارد،  ایران، در حال حرکت به سمت کشوری بهنجار نیست. این کشور، مسائل پولشویی که بر تمامی بخش‌های اقتصادش سایه افکنده‌ را هنوز نتوانسته حل کند.»

.در ادامه این یادداشت ادعایی آمده است: اگرموانع بالا از سرمایه‌گذاری شرکت‌های استرالیایی در ایران جلوگیری نکند، شاید سیاست  جدید ترامپ در قبال ایران این کار را انجام دهد

دو کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها یادداشت خود را با لزوم همسویی سیاست‌های استرالیا و آمریکا علیه ایران به پایان رسانده و مدعی شدند که «استرالیا همچنان جزو متحدان کلیدی آمریکا است. ترامپ و ترنبول این را ثابت کرده‌اند. واشنگتن به دنبال منزوی کردن حکومت ایران به دلیل مجموعه گسترده‌ای از رفتار‌های مخرب است و کانبرا هم باید رویه مذکور را دنبال کند.»

تحلیلگران می‌گویند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یک سالی که از حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد نقش اصلی را در تدوین سیاست‌های دولت او در خصوص ایران داشته است.

کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»در طول یک سال گذشته، صد‌ها مقاله و اظهارنظر درباره سیاست ترامپ در قبال ایران، در نشریات مکتوب و سایت‌های خبری داشته‌اند و تقریبا تمام این یادداشت‌ها و نظرات نهایتا به سیاست‌های عملی دولت ترامپ تبدیل شده‌است. 

انتهای پیام/

فشار لابی صهیونیست بر استرالیا برای قطع روابط تجاری با ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار