رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت:بهترین دستگاه فهم دین شیعه است که هم از عقل و قوه تعقل بهره می‌گیرد و هم رویکرد تجربی را حفظ کرده و از آن بهره می‌برد و سیره را در کنار متن دینی حجت می‌داند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمد قطبی صبح امروز در نخستین سمینار علمی فقه مضاف با اشاره به شب شهادت حضرت ام‌البنین(ع) در رابطه با هدف ورود به عرصه فقه عدالت اظهار کرد: امروزه جامعه لحظه به لحظه نو می‌شود و پدیده‌های مختلفی در مقابل انسان قرار گرفته است که اگر در فهم مسائل جامعه کوتاهی کنیم میدان تبلیغی را از دست خواهیم داد.

وی با بیان این که همه در فضای عمومی جامعه به نوعی در حال فعالیت فرهنگی هستند، افزود: اقتضائات عصر حاضر به گونه‌ای است که فناوری‌های نو همه جامعه و زندگی افراد را دربرگرفته و همه وارد زیست دوم زندگی کرده است که مقتضی است هم در بعد مسأله‌شناسی و هم در پاسخ به این مسائل به صورت دقیق‌تری وارد شده و کاوش‌های علمی و کوشش‌های عمیق افزایش یابد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: بسیاری از انحرافات فرقه‌سازی دینی ایجادشده مثل وهابیت یا فرقه‌های کوچک که جامعه را به انحراف می‌کشد، به این دلیل است که هنوز به درستی منطق فهم دین برای جامعه اسلامی مطرح نشده است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین علت‌ها این است که منطق فهم دین تعمیم پیدا نکرده است، اگر کسی با رویکرد ناقص یا سازمان‌نیافته به سراغ سیره برود، برداشت ناقص از آن خواهد داشت و به دلیل تصلب باور غلطی پیدا خواهد کرد.

قطبی اذعان داشت: بهترین دستگاه فهم دین شیعه است که هم از عقل و قوه تعقل بهره می‌گیرد و هم رویکرد تجربی را حفظ کرده و از آن بهره می‌برد و سیره را در کنار متن دینی حجت می‌داند؛ همچنین در تلاش است با حکم ثانویه و ... به فهم درستی از دین برسد که تعادل فکری و توازن در جامعه شکل می‌گیرد تا جامعه به سمت تعالی حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: در طول هفتاد 80 سال گذشته امام خمینی(ره) فهم جدیدی از دین در عرصه‌های  حکم‌رانی و حاکمیت پیدا کردند که این برخواسته از یک فهم درست از دین است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: با تحولاتی در جامعه روبرو هستیم که با منطق عالمانه باید در اختیار جامعه قرار گیرد تا دین را به درستی بفهمیم و جامعه را به سمت تعالی ببریم که باید دقت‌های عمیق‌تر، ظریف‌تر و تحقیقات علمی داشته باشیم.

قطبی با بیان این که امروز دستگاه فقاهتی یکی از بهترین دستگاه‌های فهم دین در حوزه علمیه است، اذعان کرد: باید قد فهم از دین بلندتر شود چون جامعه پیچیده‌تر شده است و با دنیایی مواجه هستیم که مقوله‌ها در آن پیچیده شده است؛ وقتی خلأ یا نقص در فهم ما شکل گرفت یا جامعه را از حقیقت دور کرده یا کمتر نزدیک می‌کند.

وی عنوان داشت: امنیت، عدالت، سلامت، رسانه، فناوری های نو و... ما نیاز به دستگاه فقاهتی و کاوش‌های جدید دارد؛ باید از ادبیات معیار جهان اطلاع یابیم تا فهم خود را در کنار آن عرضه کنیم، تیزتر کردن و به روز کردن ابزار در همه عرصه‌های پیکار ضروری و انکارناپذیز است و ما در پیکار فرهنگی با جهان نیازمند ترمیم، تکمیل و توسعه ابزارهای دینی هستیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: پیش از این عدالت در عرصه حکمرانی جلوه می‌کرد و مردم کمتر درگیر می‌شدند، اما امروزه سیستم‌ها و روش‌های در حال توسعه در دنیا ظرفیت‌های حکم‌رانی را در قالب مشارکت به مردم واگذار کرده که همه انسان‌ها در عرصه حکم‌رانی دخیل هستند.

وی با تأکید بر این که برای فهم عدالت، شناخت رویکردها به عدالت را نیاز داریم، ابراز داشت: ذائقه و سبک زندگی مردم می‌تواند فرهنگ جامعه را تغییر دهد؛ وقتی سهم مشارکت مردم توزیع شد توجه به عدالت هم به همین نسبت سهم پیدا می‌کند و تقسیم می‌شود، به همین دلیل عدالت توزیعی صرف کفایت نمی‌کند بلکه عدالت مشارکتی تأثیر دارد و هر چه مردم سهم خود را در دین‌داری افزایش دهند حاکمان در حاکمیت دینی موفق‌تر عمل خواهند کرد.

 

انتهای پیام/م

 

نخستین سمینار علمی فقه مضاف در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.