رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: رسالت ما این است که منطق صحیح فهم دین راکه منجر به یک برداشت صحیح می‌شود ، بالنده و با یک زبان جهانی به دنیا عرضه کنیم.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمد قطبی امروز در نشست علمی نقد و تحلیل وارونگی اظهار کرد: در مورد داعش می‌توان از زوایای مختلفی همچون فکری، اعتقادی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، رسانه و تأثیرات منفی آن خاورمیانه وارد بحث شد.

وی افزود: زمانی که رفتار وحشیانه داعش را نگاه می‌کنیم، وقتی خشونت‌های آن‌ها بررسی می‌شود حکایت از یک منطق کلامی دارد؛ در دامنه باورهای داعش خلافت بدون وحی و ارتباط با ائمه مستقیماً برای خود وجود دارد، بعد از آن برداشت‌های دین را بر اساس تخیل و توهم انجام می‌دهند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: چیزی که انسان را به چنین باور و تفکری می‌رساند منطق فهم و تفسیر دین است، در منظومه تفکرات شیعه و وقتی امام(ره) با ابزارهایی مثل فقه جواهری سراغ دین می‌رود فهم عمیق و دقیقی دارد و به همین دلیل حکومت دینی بر مبنای ولایت‌ فقیه خروجی این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: روشی که برگرفته شده برای فهم دین متکی بر یک عقلانیت دینی است و حاصل سیره ائمه معصومین و قرآن کریم است که موجب این فهم عاقلانه می‌شود؛ داعش هم معتقد است دین را اجرا می‌کند و ادعا دارد در امتداد حکومت نبوی است و پرچمش منقش به نام پیامبر است اما فهمش غلط است.

قطبی اذعان داشت: کنار گذاشتن عقل و شعور عاقلانه انسانی و انقطاع از سیره و سنت معصومین(ع) و وحی دو رسول الهی بودند که یکی رسول بیرونی و دیگری رسول درونی است و داعش این دو رسول را کنار زد و فهم اشتباهی به دست آورد.

وی تأکید کرد: برداشت نقطه به نقطه بدون نگاه منظومه‌ای از دین و قرآن و برداشت منحصر به آنچه افراد می‌پسندند، داشتن نتیجه‌ای جز داعش، القاعده، طالبان و تفکرهای تکفیری نمی‌شود؛ مشکل اصلی در جایی شکل می‌گیرد که منطق فهم دین را از مدار اصلی خود کنار می‌زنیم و دنیا و آخرت خود را نابود می کنیم و دیگران را در آتش فساد می‌سوزانیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان داشت: در مورد علم رسالت ما این است که منطق صحیح فهم دین راکه منجر به یک برداشت صحیح می‌شود ، بالنده و به دنیا عرضه کنیم؛ وقتی در نظام فکری اهل تسنن به ویژه وهابیت دو شاخص عقلی را کنار می‌گذارند دچار این آسیب و فکر غلط می‌شود و وظیفه ما این است تا در این حوزه تلاش کنیم تا منطق صحیح استخراج درست از دین را به دنیا عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: امروزه غربی‌ها برای خود منطقی دارند و منطق را به یک زبان جهانی عرضه کردند تا جایی که ما در حوزه علمیه سعی می‌کنیم منطق آن‌ها از علم را بخوانیم و یاد بگیریم؛ ما چرا نتوانستیم منطق فهم خود را به دنیا که هیچ به مسلمانان عرضه کنیم.

قطبی در پایان یادآور شد: رسالت در عرصه بیان یک وظیفه ما است و یک عرصه دیگر عرضه منطق با زبان رایج دنیا به دانشمندان و دنیا است؛ آنچه باعث فهم غلط داعش است صرفاً عقده روانی داعش نیست بلکه مهم‌ترین چیزی که در این بستر قرار می‌گیرد این است که روش فهم غلطی در پیش گرفته است.

 

انتهای پیام/م

 

نشست علمی نقد و تحلیل وارونگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.