رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: تنها راه اشتغال وکلای بیکار در کشور تصویب قانون وکالت اجباری است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر حسین آبادی رئیس کانون وکلای دادگستری در مراسم شصت و پنجمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: استقلال حرفه وکالت از دولت یک امر ضروری است و یک ارفاق و امتیاز برای حرفه وکلا نیست، بلکه یک حقی برای شهروندان است تا بتوانند از یک وکیل مستقل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استقلال وکلا از گذشته احساس می‌شد، گفت: سرانجام در 7 اسفندماه سال 1331، مصدق با اختیاراتی که از مجلس گرفته بود، لایحه استقلال وکلا را که توسط جمعی از وکلا تهیه شده بود، تصویب کرد.

حسین آبادی گفت: در این 65 سال نه تنها استقلال وکلا افزایش پیدا نکرده است، بلکه صدمه هم خورده است.متاسفانه در قانون برنامه سوم توسعه به دولت اجازه دادند که وکیل تربیت کند و راه اندازی یک مرکز دولتی برای تربیت وکیل تصویب شد و ما بارها گفتیم که وکلای مرکز مشاوران با کانون وکلای دادگستری ادغام شوند تا یک مرکز متمرکز ایجاد شود، اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: وجود دو مرکز که کارهای موازی انجام می‌دهند به هیچ وجه شایسته نیست.

وی افزود: استقلال کانون وکلا از دو جنبه حائز اهمیت است، یکی اینکه امور وکلا در اختیار خودشان باشد و به وکلا پروانه بدهند و اگر وکیلی تخلف کرد، پروانه وکالت آن را باطل کنند و به دادگاه انتظامی قضات ارجاع داده شوند، اما این موضوع در سال 71 از بین رفت.

حسین آبادی گفت: لایحه جدیدی در دست تهیه است و لازم است دولت بعد از رسیدگی به موضوع بودجه، به آن رسیدگی کند.

وی افزود: نکته دوم اینکه وکیل باید در کار وکالت استقلال داشته باشد و بتواند وکالت هر شخصی را که می‌خواهد برعهده بگیرد و در مقام دفاع آزاد باشد و این ترس را نداشته باشد که بعد از وکلالت برای خودش پرونده تشکیل شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: وکلای دادگستری در تمام فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند و در زلزله کرمانشاه هم کمک‌های زیادی کردند.

حسین آبادی خطاب به جهانگیری گفت: حتما به رئیس جمهور یادآوری کنید که در مراسم سال گذشته قول دادند که 7 اسفند ماه به عنوان روز استقلال وکیل در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

وی تصریح کرد: وکالت یک امر تخصصی است و لایحه وکالت را 65 سال قبل تهیه کرده‌اند و تاکنون تغییری نکرده است، اما امروز مشاهده می‌شود یک نماینده مجلس به حوزه انتخابیه خود می‌رود و تعدادی دانشجوی وکالت اطراف او جمع می‌شوند و نامه‌ای امضا می‌کنند تا قانون ظرفیت کانون‌ها را بردارند که این خطرناک است و نباید ظرفیت از آزمون وکالت برداشته شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: ما در بین جوانان وکیل بیکار زیاد داریم و راه اشتغال آن‌ها این نیست که در را باز کنیم و به همه پروانه وکالت دهیم، بلکه چاره کار تصویب قانون وکالت اجباری است.

انتهای پیام/

صحبت‌های حسین آبادی در شصت و پنجمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار