کار فرهنگی تنگه احد کشور را نگه می‌دارد/ در جمهوری اسلامی هرکس می‌تواند در بخش خصوصی فعالیت اقتصادی کند الا مدیر فرهنگیحجت‌اسلام محمدیان گفت: در جمهوری اسلامی بجز مدیران فرهنگی هرکس می‌تواند در بخش خصوصی فعالیت اقتصادی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گردهمایی معاونان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مدیریت فرهنگی اظهار کرد: مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد و کسانی که سکان‌دار این مسئولیت هستند، با توجه به کم‌کاری‌هایی که در 3 دهه گذشته در بخش فرهنگی وجود داشته امروز باید نه به عنوان شغل، بلکه با عنوان مدیریت جهادی وارد صحنه شوند و فعالیت‌های فرهنگی به عنوان رسالتی بر دوش مسئولین است.

وی با بیان اینکه کارفرهنگی مانند بذری است که اگر در زمین مناسب کاشته شود نتیجه می‌دهد اظهار کرد: مسائل آموزشی و مدیریتی دانشگاه و نحوه برخورد مدیریت دانشگاه بیشترین اهمیت را در بخش فرهنگی دارد.

اجازه خلل در  برنامه‌ریزی دانشگاه به بهانه کار فرهنگی وجود ندارد

حجت‌اسلام محمدیان با بیان اینکه دانشگاه این اجازه را نمی‌دهد که دانشجویان به بهانه کارهای فرهنگی در برنامه‌ریزی دانشگاه خلل ایجاد کنند اظهار کرد: شما هم نگذارید، برنامه‌ریزی‌ها و برخوردهایی که مدیران دارند موجب خنثی شدن فعالیت‌های فرهنگی شما شوند، یک تبعیض و ناعدالتی مدیر واحد می‌تواند زحمات شما را بر باد دهد.

وی با بیان اینکه اگر مدیران روحیه انقلابی نداشته باشند کار فرهنگی انجام ندهند، بهتر است اظهار کرد: باید در انتخاب مدیران دانشگاه مخصوصا کسانی که در بخش پژوهشی فعالیت می‌کنند دقت شود به عنوان مثال اگر نوع برخورد و نوع هزینه‌کرد بیت‌المال رعایت نشود ما در کار فرهنگی با مشکل مواجه خواهیم بود؛ اگر نیاز به تذکر است خود مدیران فرهنگی باید در این موارد تذکر دهند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان این مطلب که کار جهادی در زمینه فرهنگی یعنی خود را وقف کردن برای این کار گفت: بعضی‌ها مثل مهمان بر سر سفره دین می‌نشینند اما عده‌ای هستند که این سفره را اداره می‌کنند و از جان و مال خود مایه می‌گذارند در حقیقت خودشان را وقف دین کرده‌اند، کار جهادی یعنی اخلاص و برای جلب و رضای خدا کار کرد، کسی که برایش ساعت کاری و حقوق مطرح است، باید جای دیگر کار کند.

وی مولفه اول كار جهادی را اخلاص دانست و اظهار داشت: اخلاص يعنی برای جلب رضای خدا كار كردن و اين مولفه اول كار جهادی است.

آدم‌های بی‌حوصله در معاونت فرهنگی کار نکنند

حجت‌اسلام محمدیان  با اشاره به اینکه مؤلفه دوم کار جهادی تلاش فراوان و خستگی‌ناپذیری است گفت: کسانی که خسته هستند و حال کار ندارند، لطف کنند بروند جای دیگر کار کنند، آدم بی‌حوصله در معاونت فرهنگی نمی‌تواند کار کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مؤلفه سوم از کار جهادی را بهره‌مندی از تمام امکانات و استفاده از تمام نیرو و قوای خود دانست و اظهار کرد: مدیری که بخواهد به تخصیص اعتبار نگاه کند، نمی‌تواند در معاونت فرهنگی کار کند.

نیروهایی که با باد مسیر خود را مشخص می‌کنند، برای کار فرهنگی مناسب نیستند

وی با بیان اینکه مؤلفه‌ چهارم در این زمینه امید و توکل به خدا و اعتماد به وعده‌های اوست ادامه داد: مؤلفه پنجم هم توجه به عنصر دشمن درونی و بیرونی است، عده‌ای تا دیروز رزومه‌ای می‌نوشتند، اما امروز رزومه ‌کاریشان فرق کرده است، نیروهایی که با باد جهت و مسیر خود را مشخص می‌کنند، برای کار فرهنگی مناسب نیستند، مدیریت جهادی یعنی هراس نداشتن از سرزنش‌ها، ما با سرزنش‌ها نباید از میدان فرار کنیم.

حجت‌اسلام محمدیان با بیان اینکه اگر همه از شما راضی بودند، بدانید حقانیت شما دچار مشکل شده و گرفتار نفاق شده‌اید، گفت: هرکس از دفاع از انقلاب خجالت می‌کشد، جایی در کار فرهنگی ندارد.

برنامه‌ریزی پرشتاب، ویژگی مدیریت جهادی است

وی با اشاره به این مطلب که برنامه‌ریزی پرشتاب، ویژگی مدیریت جهادی است، گفت: در این زمینه نباید اتلاف وقت انجام داد، از کسانی استفاده کنید که آنها بتوانند روحیه انقلابی و خستگی‌ناپذیر را تقویت کنند، در معاونت فرهنگی اگر همه نیروها این روحیه را نداشته باشند کار فرهنگی را بهم می‌زنند.

حجت‌اسلام محمدیان استقبال از نقد و بهره‌مندی از نظرات دیگران را از ویژگی‌های مدیران فرهنگی دانست و گفت: خطا قابل پذیرش است اما خط قابل پذیرش نیست به استاد و دانشجو اعتماد کنیم و از افکارشان استفاده کنیم و اگر عیبی وارد بود بپذیریم.

بنر و تابلو زدن چاپلوسان از پول بیت‌المال ضد تبلیغ است

حجت‌اسلام محمدیان خطاب به مدیران فرهنگی گفت: به شدت مراقب چابلوسان و مگسان دور شیرینی باشید این‌ها محیط را آلوده می‌کنند انواع بنر و تابلو زدن از پول بیت‌المال کار مناسبی نبوده و یک ضد تبلیغ محسوب می‌شود، به کسانی که مورد اعتماد نیستند اعتماد نکنید.

مدیران فرهنگی ساده ‌زیست باشند

وی با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی باید ساده ‌زیست باشند گفت: یکی از آسیب‌هایی که مدیریت را خدشه‌دار می‌کنند، زندگی اشرافی و افتخار به زندگی اشرافی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه شخص دلسوز را از شخصی که مغرضانه عمل می‌کند باید جدا کرد، گفت: شفافیت بسیار خوب است و به کسانی که نقد می‌کنند احترام بگذارید، اما مگر می‌شود کسی به حضرت زهرا توهین کند و به جای برخورد قانونی شاهد سکوت معاون فرهنگی در کمیته انضباطی باشیم؛ کسی به روی نظام چنگ بیندازد و رئیس دانشگاه فقط حرف بزند!؟

وی با بیان اینکه در مدیریت غیرجهادی به جای آرمان‌ها منافع روحی و حزبی مطرح است، گفت: مدیریت جهادی به دنبال افرادی است که دغدغه دارند نه کسانی که می‌خواهند به آرامش بگذارنند، آنها ایستادگی را به افراط و نقدها را به تخریب تفسیر می‌کنند و سرمایه‌دار بودن را باعرضگی می‌دانند؛ در جمهوری اسلامی هرکس می‌تواند در بخش خصوصی فعالیت اقتصادی کند، اما نه در حوزه مدیران فرهنگی.

حجت‌اسلام محمدیان با بیان اینکه مطلوب فرهنگ، فرهنگ انقلاب اسلامی است، گفت: فرهنگ انقلابی به معنای حرکت دادن جامعه به سمت اهداف اسلامی است؛ پیشرفت فرهنگ به معنای فرهنگ انقلابی و تقویت ارزش‌های انقلابی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری هدف و آماج تحرکت دشمنان را عرصه‌ فرهنگی می‌دادند اظهار کرد: مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه‌های فرهنگی دشمنان باشند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه کسانی که استقلال جمهوری اسلامی را به سخره می‌گیرند مدام خلقیات منفی را خوب جلوه می‌دهند گفت: اگر کسی استقلال را مسخره کند نمی‌توان در مقابل آن آرام ماند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه آزاد را تنگه احد در نظر بگیریم کسانی که این تنگه را نگه‌ می‌دارند معاونان فرهنگی هستند؛ تنگه احد کار فرهنگی است و باید این تفکر را نگه داشت.

حجت‌اسلام محمدیان اظهار کرد: آتش به اختیار این معنی است که اگر جایی احساس وظیفه کردیم، آن را درست انجام دهیم، اگر استاد هویت ملی‌اش تقویت شد و دانشجو نگاه انقلابی‌اش رشد یافت، دانشگاه به اوج خود می‌رسد.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد در حال قرارگرفتن بر روی ریل اصلی خود است و فرصت تازه‌ای برای آن ایجاد شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اظهار داشت: مدیری که از گفتن آرمانهای انقلاب خجالت می‌کشد حق ندارد بر منصب‌های انقلاب تکیه بزند.

وی با بیان اینکه اشرافیت و از آن بدتر افتخار به اشرافیت بسیار خطرناک است اظهار داشت: برخی مدیران در دفتر کار خود از میزهای ۲ متری و صندلی‌های بزرگ استفاده می‌کنند و وقتی با دانشجو روبه‌رو می‌شوند نمی‌توانند به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

حجت‌اسلام محمدیان با بیان اینکه یکی از کارگزاران امام علی(ع) به یک مهمانی که فقط اشراف حضور داشتند رفت، امام آبروی وی را برد اظهار داشت: اگر امام جمعه‌ای به یک مهمانی رفته که در شان او نبوده باید بتوان از او انتقاد کرد.

انتهای پیام/

اظهارات حجت‌الاسلام محمدیان در گردهمایی معاونان فرهنگی دانشگاه آزاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار