رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات دیم کشور گفت:پایداری تولید گندم در کشور با مدیریت مزرعه میسر می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛مظفر روستایی، رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات دیم کشور در کارگاه آموزشی حفظ پایداری تولید گندم گفت:یک سوم بارندگی‌های جهانی در کشورمان اتقاق می‌افتد و در چنین شرایطی که با کمبود بارش‌ها و محدودیت منابع آبی مواجه هستیم عملکرد تولیدات دیم وابسته به «مدیریت مزرعه» است.

وی افزود:سال زراعی گذشته مزارع گندم مدیریت شده کم‌ترین میزان خسارت و آسیب دیدگی ناشی از سرمازدگی را داشتند.

روستایی با بیان اینکه مدیریت مزرعه در سال‌های سخت اثر خود را نشان می‌دهد ادامه داد:پایداری تولید گندم در کشور با مدیریت مزرعه محقق می‌شود.

 رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات دیم کشور ادامه داد:در تولید غلات دیم درصورت رعایت اصول به زراعی و مدیریت مزرعه و همچنین توجه به یافته‌های تحقیقاتی عملکرد مورد نظر دست یافتنی است.

وی گفت:21  درصد خاک‌های کشور جزو خاک‌های خیلی فقیر و ۴۰ درصد خاک‌ها جزو خاک‌های فقیر است لذا تغذیه رکن اساسی در دستیابی به عملکرد مطلوب در زراعت گندم دیم محسوب می‌شود.

مدیریت مزرعه عوامل و فاکتور‌های مختلفی همچون استفاده از بذر مناسب، تهیه بستر، رعایت تراکم و عمق کشت مناسب، تغذیه مناسب، کنترل آفات و بیماری‌ها و... را شامل می‌شود.

 رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات دیم کشور  افزود:مرحله پنجه زنی در گندم بسیار حایز اهمیت است و اگر این مرحله به خوبی مدیریت شود عملکرد قابل ملاحظه‌ای حاصل خواهد شد.

روستایی ادامه داد:طبق بررسی‌های انجام گرفته رقم‌های «صدرا» و «باران» نسبت به سایر ارقام از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و مقاومت و تحمل بیشتری در برابر کم آبی دارند.

وی افزود:تحقیقات انجام گرفته به خوبی تاثیر کشاورزی حفاظتی در افزایش قابل توجه عملکرد را نشان می‌دهد و لذا کشاورزی حفاظتی باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

هر چند امسال بارندگی‌ها با تاخیر اتفاق افتاد و پراکنش مناسبی هم نداشت، اما با وقوع بارش‌های مناسب در بهمن ماه و ادامه بارش‌ها در اسفند در حال حاضر اکثر استان‌ها وضعیت خوبی دارند.

آموزش کشاورزان باید به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و یافته‌های تحقیقاتی به خوبی به بهره برداران و مزارع منتقل شود.

انتهای پیام/ن

 

برگزاری کارگاه آموزشی حفظ پایداری تولید گندم در زنجان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.