انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس باعث اتحاد هر چه بیشتر کشورهای اسلامی در برابر استکبار جهانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی  باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمریکایی‌ها که در ماه‌های گذشته خبر از انتقال سفارت خود  از تل‌آویو به بیت المقدس دادند، حالا می‌خواهند در در اردیبشهت 97 این تصمیم را عملی کنند.

دونالد ترامپ اعلام کرده است همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی در 17 ماه می برابر با (27 اردیبهشت ماه سال جاری) کار انتقال سفارت را انجام خواهد داد تا بار دیگر نشان دهد آمریکایی‌ها همواره به دنبال جنگ طلبی و ایجاد تنش در خاورمیانه هستند.

پایان حضور استکبار جهانی در خاورمیانه با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس

زمانی که موضوع انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت المقدس از طرف ترامپ مطرح شد، کاخ سفید پیش بینی می‌کرد انجام این کار چند سال طول خواهد کشید، اما پس از چند ماه شاهد هستیم که این کار در حال انجام است و ایالات متحده فقط در چند ماه می‌خواهد تصمیم خود را عملی کند.

به نظر می‌رسد سکوت جامعه جهانی نسبت به تصمیم دونالد ترامپ باعث شد او به طور جدی‌تر به دنبال عملی کردن موضوع انتقال سفارت باشد. متاسفانه از زمان طرح این مسئله واکنش خاصی از طرف جامعه جهانی به خصوص کشورهای اسلامی نسبت به این حرکت انجام نشده است.

موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای به همراه داشته باشد، از جمله در مذاکرات سازش؛ چون بدون شک تحت تأثیر این رفتار آمریکایی‌ها قرار خواهد گرفت و شاید برای همیشه به روند این مذاکرات پایان دهد.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اقدام آمریکا در انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس، اظهار کرد: آمریکا پیش از این با اعلام پایتختی بیت‌المقدس برای اسرائیل یک اشتباه بزرگ انجام داد و هم اکنون که قصد دارد سفارت خود را به قدس منتقل کند وارد اشتباهی بزرگتر شده است.

پایان حضور استکبار جهانی در خاورمیانه با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس

وی تصریح کرد: این اشتباه بزرگ بر خلاف منافع آمریکا است چرا که موقعیت آنها را در جهان اسلام که منبع انرژی و بازار خوبی برای آنها به شمار می‌رود را به خطر می‌اندازد و حتی پایگاه‌های نظامی متعددی که در منطقه دارد با این تصمیم به صورت جدی تهدید می‌شوند.

قنادباشی با بیان اینکه این اشتباه آمریکا فقط جنبه سیاسی ندارد، افزود: از نظر اقتصادی و نظامی نیز این کار به آمریکا ضرر وارد می‌کند چرا که وقتی 128 کشور جهان در سازمان ملل این اقدام را محکوم کردند نشان می‌دهد که در دنیا هم نمی‌تواند توجیهی داشته باشد و جامعه جهانی به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اینکه چرا آمریکایی‌ها تاکید دارند هر چه زودتر این تصمیم را عملی کنند، بیان‌ کرد: این رفتار آنها شامل سه پارامتر می‌شود که اولین پارامتر آن لابی صهیونیستی است که بیش از 3 دهه گذشته در کاخ سفید و کنگره نفوذ پیدا کرده و موجب شده است تا آمریکایی‌ها همسو با اهداف رژیم صهیونیستی عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه داماد ترامپ یک یهودی صهیونیست است، اظهار کرد: اسرائیلی‌ها از این قضیه استفاده می‌کنند تا برنامه‌های خود را در آمریکا دنبال کنند و شکست‌های متعددی که در گذشته متحمل شده‌اند را به نوعی جبران کنند.

قنادباشی گفت: رژیم صهیونیستی پس از ناکامی‌های پیاپی در اهداف خود نیاز به یک موفقیت دارد بنابراین در تلاش است تا به آمریکا فشار وارد کند تا به نوعی شکست‌های خود را به کمک کاخ سفید جبران کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نابودی گروه تروریستی داعش بزرگترین شکست رژیم صهیونیستی و آمریکا به شمار می‌رود، افزود: رژیم اشغالگر قدس و آمریکا نتوانستند داعش را تبدیل به یک عامل تضعیف کننده برای جبهه مقاومت کنند و در نهایت در این هدف شکست سنگینی خوردند.

وی ادامه داد: دونالد ترامپ به عنوان یک فرصت برای اسرائیلی‌ها به شمار می‌رود چرا که رئیس جمهور آمریکا برنامه خاص و مشخصی در خصوص خاورمیانه ندارد و به همین دلیل رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند برنامه‌های خود را به وی تحمیل کنند.

قناد‌باشی با بیان اینکه عربستان نیز علاقه مند است که معادلات منطقه به ضرر محور مقاومت تغییر کند، گفت: وقتی آمریکا اعلام می‌کند که سفارت خود را به طور عملی تغییر می‌دهد در واقع به نوعی به سعودی‌ها وعده می‌دهد که از آنها حمایت خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: این تصمیم ترامپ به معنی پایان حضور آنها در منطقه خواهد بود و آمریکایی‌ها را در زمینه‌های مختلف با شکست مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تصمیم دولت ترامپ برای تغییر محل سفارت با هدف ترمیم اقتصاد ناکارآمد داخلی این کشور به شمار می‌رود، افزود: آمریکا همواره با بحران آفرینی در خارج توانسته ذهن مردمش را از بحران‌های اقتصادی داخلی دور کند.

قناد‌باشی با بیان اینکه تصمیم کاخ سفید موضوع مذاکرات سازش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان‌ کرد: آمریکایی‌ها که از مذاکرات سازش به عنوان یک معامله بزرگ برای خود یاد می‌کردند، در صدد بودند تا به نوعی با حل کردن این مذاکرات اهداف خود در منطقه را دنبال کنند، اما بدون شک تغییر سفارت موجب توقف مذاکرات و ناکامی ایالات متحده در رسیدن به اهدافش خواهد شد.

وی اضافه کرد: آمریکا تلاش‌های زیادی کرد تا کشورها را وادار کند تا رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند که در این کار هم موفق نشدند.

قناد باشی ادامه‌ داد: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ضمن اعلام نارضایتی از روند مذاکرات، اعلام کرد که شرایط افکار عمومی جهان اسلام به گونه‌ای نیست که وارد سازش با اسرائیل شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتقال عملی سفارت آمریکا در رژیم صهیونیستی به معنی کلید زدن وحدت اسلامی خواهد بود، گفت: این کار باعث می‌شود کشورهای اسلامی با هم متحد‌تر شوند و حتی ملت‌های آنها تلاش خواهند کرد تا زمینه‌ای فراهم شود که در یک اتحاد بزرگ علیه رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسلم است هیچ‌کدام از اقدامات آمریکا در خصوص رژیم صهیونیستی موجب مشروعیت بخشیدن به این رژیم کودک کش نخواهد شد و این امر را در قطعنامه‌ای که 128 کشور در سازمان ملل به آن رای دادند، به وضوح مشاهده می‌کنیم.

انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس نشان می‌دهد که این کشور همواره به دنبال ایجاد جنجال در منطقه است تا به وسیله درگیری و وقوع جنگ بین کشورها، سلاح‌های خود را به منطقه صادر کند تا به نوعی شرایط بحرانی داخلی کشورش را ترمیم کند.

حال باید منتظر ماند و دید در زمان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس، جامعه بین الملل چه واکنشی نسبت به این موضوع نشان خواهد داد. هر چند این رفتار آمریکایی‌ها پس لرزهای سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد که مذاکرات سازش با تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش همانند گذشته بدون نتیجه باقی بماند چون فلسطین دیگر نمی‌خواهد آمریکا در مذاکرات سازش حضور داشته باشد و حرف از بازیگرهای جدیدی مثل روسیه برای حضور در این مذاکرات به میان آورده است.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
آمریکا هیچ کاری نمیتونه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
فرا فکنی ممنوع سفرتش به قدس اورد و بقیه هم می آورند و هیچ اتفاقی هم نخواهد افتاد عرب ها همین میخوان ما شدیم کاسه داغ تر از آش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
ال سعود اسرائیل جدید را ادامه می دهد
آخرین اخبار