کارشناس مسائل غرب آسیا،گفت:رژیم صهیونیستی امنیت خود را در ناامنی دیگر کشور‌ها می‌بیند، اما باید بداند ایران پرونده خوبی به منظور نابودی داعش در منطقه دارد.

حسین کنعانی‌مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سه محور‌ اصلی دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و دبیر شورای عالی امنیت کشور، اظهار کرد: تعمیق روابط ایران و ترکیه در مسائل مرزی دو کشور، بررسی پیامد‌های برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و ایجاد هماهنگی ایران، ترکیه و سوریه برای توسعه مناطق عاری از تنش در زمره اهداف مهم سفر اخیر ژنرال خلوصی آکار به کشورمان است.

کارشناس مسائل غرب آسیا، بیان کرد: به دنبال اجرای همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق شاهد ناامنی‌هایی در منطقه هستیم به همین منظور مطابق با قوانین بین‌المللی، کشور‌های همسایه می‌توانند به دلیل وجود خلاء نیرو‌های نظامی در عراق، اقداماتی را به منظور حفظ امنیت در مرز‌های منطقه انجام دهند.

کنعانی‌مقدم سفر اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه را یکی از دیدار‌های مهم سیاسی کشور برشمرد و گفت: اهمیت این دیدار و حضور عالی رتبه‌ترین فرماندهان ارتش ترکیه در ایران پس از سفر اخیر سرلشکر باقری به ترکیه حاکی از این است که ایران و ترکیه در یک اقدام استراتژیک نظامی همکاری‌های مشترکی را انجام خواهند داد همچنین احتمال دارد که شاهد تشکیل یک اتاق فرماندهی مشترک توسط نیرو‌های مسلح در خصوص مسائل اقلیم کردستان عراق باشیم.

وی با اشاره به سنگ اندازی‌های اسرائیل، گفت: از آنجایی که رژیم صهیونیستی همواره مخالف هرگونه همکاری میان کشور‌های اسلامی به ویژه ایران با دیگر کشور‌های عربی و ترکیه است به همین منظور احتمال افزایش دخالت‌های وی در روابط دفاعی-امنیتی ترکیه و کشورمان بسیار بالاست.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: رژیم صهیونیستی امنیت خود را در ناامن بودن دیگر کشور‌ها می‌بیند، اما باید بداند که ایران پرونده خوبی در همکاری با دیگر کشور‌ها به منظور نابودی گروهک تروریستی داعش و وجود هرگونه ناامنی در خاک منطقه دارد.

کنعانی‌مقدم حساسیت ترک‌ها در مسائلی که صهیونیست‌ها در منطقه ایجاد می‌کنند را یکی از دلایل اتحاد ترکیه با ایران در مسائل امنیتی منطقه برشمرد و گفت: مسئله فلسطین وجه مشترک همکاری میان ایران، ترکیه و دیگر کشو‌های اسلامی است، بنابراین دخالت‌های اسرائیل تأثیری بر این اتحاد و هماهنگی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران، ترکیه، سوریه و عراق مخالف هرگونه تجزیه طلبی اقلیم کردستان در عراق هستند، گفت: از آنجایی که کرد‌ها در طول تاریخ درگیر جنگ‌های داخلی و نسل‌کشی توسط صدام  و دیگر گروه‌ها بوده‌اند بنابراین برای حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از متضرر شدن آنها، این جدایی به عنوان نقطه بحرانی برای کشور‌های منطقه تلقی می‌شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان بیان کرد: اکنون سیاست‌های ترکیه با ما همسو بوده چرا که مهم‌ترین نیاز منطقه پس از مقابله گروهک تروریستی داعش، پاکسازی منطقه از هر گونه ناامنی است.

انتهای پیام/

ایران و ترکیه در مسیر پاکسازی منطقه گام برمی‌دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار