محرومیت زدائی بنیاد مستضعفان ذوق هنری هنرمندان قلعه گنجی را شکوفا و ارز را برای محرومترین شهرستان به ارمفان آورد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،در سفر به شهرستان قلعه گنج به هتل معروف کپری رفتم، سازه بسیار زیبا که ترکیبی از سنت و مدرنیته است چشم همگان را محو تماشای خود می‌کند.

به محض ورود به این هتل صنایع دستی حصیری که در آن بود توجه ام را به خود جلب کرد، به سراغ مدیر داخلی هتل که خود یکی از خلق کنندگان این آثار زیبای سنتی است، رفتم.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟ اکرم قلندری هستم مدیر داخلی هتل  قلعه گنج و مسئول صنایع دستی این هتل.

چه شد که بخش صنایع دستی حصیری در این هتل راه اندازی شد؟ یکسری افراد بی بضاعت جهت دریافت کمک به هتل مراجعه می‌کردند و از آنجا که این هتل به همت بنیاد مستضعفان راه اندازی شده است این افراد توقع حمایت داشتند.در مراجعه این افراد به استعداد بی نظیر آن‌ها در زمینه حصیر بافی پی بردم.

علت عدم فعالیت این افراد چه بود؟ به علت نبود بازار تقاضای صنایع دستی حصیری در این شهرستان، هیچ انگیزه‌ای برای بافت و تهیه حصیر نداشتند.

پیشنهاد شما به این افراد هنرمند و خلاق چیست؟ به این افراد طرح و ایده بازار پسند دادیم سپس محصولات تولیدی آن‌ها را خریداری کردیم.

ابتدا، کار با چند نفر شروع شد؟ در ابتدا کار را از یک خانواده شروع کردیم کم کم کار گسترش یافت تا جایی که با راه اندازی یک کارگاه صنایع دستی در روستای سهرانی راه اندازی شد.

تاکنون چند نفر مشغول بکار شدند؟ زمینه اشتغال ۹۰ نفر از اهالی این روستا فراهم شده است.

چه حمایتی از سوی شما به این افراد صورت گرفت؟ تعدادی از این بافندگان جهت اخذ گواهی صنایع دستی به فنی و حرفه‌ای معرفی و برخی نیز به بانک جهت دریافت تسهیلات معرفی شدند.

نوع مواد بکار رفته در این آثار هنری دستی گران است؟ این صنایع دستی از درخت داز ساخته می‌شود و تمامی مواد اولیه این صنایع در دهستان رمشک یافت می‌شود.

بازار فروش این آثارکجاست؟طی ۲ سال اخیر این صنایع دستی در بازار‌ها داخلی کشور و برخی نیز در نمایشگاهی که در استانبول بود، به فروش رفتند.

برنامه‌های شما برای گسترش صنایع دستی این منطقه چیست؟ در نظر داریم در آینده نزدیک سوزن دوزی را هم شروع کنیم.

شهرستان قلعه گنج در ۴۵۰ کیومتری از مرکز استان و پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است و بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی این شهرستان با هدف محرومیت زدائی و اشتغال با استفاده از توانمندی و ظرفیت‌های بومی محلی تاکنون اهداف مهمی را محقق و صنایع دستی یکی از این توانمندی روستایی محسوب میشود

گفتگو از طالب گل افشان

انتهای پیام /ی

صنایع دستی باعث رونق اقتصادی منطقه قلعه گنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار