دیوان عالی آمریکا درخواست دولت ترامپ را برای رسیدگی فوری به حکم دادگاه بدوی درباره فرمان مهاجرتی داکا نپذیرفت.

رد درخواست دولت ترامپ برای رسیدگی به قانون داکا در دیوان عالی آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه هیل، دیوان عالی آمریکا امروز (دوشنبه)، درخواست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را برای رسیدگی فوری به حکم دادگاه بدوی درباره قانون مهاجرتی داکا نپذیرفت.

پیش‌تر یکی از دادگاه‌های بدوی در شهر سانفرانسیسکو با صدور حکمی از اجرای طرح دونالد ترامپ، برای لغو قانون مصوب دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای حفاظت از مهاجرانی که از کودکی وارد این کشور شده اند، جلوگیری کرده بود. وزارت دادگستری آمریکا نیز بیست و هشتم دی ماه سال جاری از دیوان عالی این کشور خواست این حکم را فوراً لغو کند.

گزارش هیل می افزاید تصمیم دیوان عالی آمریکا ضربه ای بر پیکره دولت ترامپ بود که معتقد است فرمان مهاجرتی داکا بر خلاف قانون اساسی این کشور است. این تصمیم می تواند تا حدودی فشارها را بر کنگره برای دستیابی به یک راه حل قانونی فوری کاهش دهد؛ زیرا، رأی دیوان عالی بدان معناست که شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

دیوان عالی آمریکا تصمیم خود را برای رد درخواست دولت این کشور، یک هفته پیش از اتمام مهلت تعیین شده توسط دونالد ترامپ برای کنگره برای تصویب قانونی که جایگزین قانون داکا شود، اعلام کرد. قانون داکا که در زمان اوباما به تصویب رسید، به مهاجران غیرقانونی که از کودکی وارد خاک آمریکا شدند اجازه می دهد در این کشور به تحصیل و اشتغال ادامه دهند.

دیوان عالی آمریکا تصمیم گیری در این باره را بر عهده دادگاه های تجدیدنظر گذاشت و رسیدگی به آن را منوط به بررسی آن در یکی از دادگاه های تجدیدنظر بدوی دانست. قضات دیوان عالی از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کردند. برای آنکه به یک درخواست در دیوان عالی آمریکا رسیدگی شود، به موافقت 4 قاضی نیاز است.

در ادامه گزارش هیل آمده است کنگره تاکنون موفق نشده است به طرحی دست یابد که بتواند جایگزین فرمان اجرایی اوباما درباره مهاجران مشمول قانون داکا شود. ترامپ شرط موافقت خود با پابرجا ماندن قانون داکا را پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک و ایجاد تغییراتی در دو برنامه مهاجرتی (درباره مهاجران قانونی) اعلام کرده است.

در ادامه گزارش هیل آمده است درخواست وزارت دادگستری آمریکا از دیوان عالی برای بررسی درخواست تجدیدنظر دولت ترامپ –پیش از رسیدگی به آن در شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر فدرال آمریکا– اقدامی غیرمعمول بود.

انتهای پیام/

رد درخواست دولت ترامپ برای بررسی فوری قانون داکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار