معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه ما دغدغه اخلاق را دارد اما معمولاً نمی‌دانند چه کاری انجام دهند و اگر بتوانیم از این نسل جوانی که خود گرفتار این موضوعات هستندزمینه فراهم کنیم تا خود این مشکلات را حل کنند به نتیجه می‌رسیم.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جوادی  امروز در همایش ملی اخلاق کاربردی در سیره ائمه اطهار (ع) با تأکید بر آموزه‌های رضوی اظهار کرد: اخلاق کاربردی است و اگر به کار نیاید اخلاق نیست، در اخلاق کاربردی آنچه که نقطه شروع است چالش‌های عملی زندگی است.

وی افزود: مرز اخلاق کاربردی چالش‌های آن است، مسائل اخلاق در دوره‌ای بر روی عمل می‌رفت اما در این دوران به خاطر شکل گیری سازمان‌ها چالش‌های بیشتری پیدا کرده است؛ رویه‌های اجتماعی موضوع مهمی برای اخلاق کاربردی است؛ غیر از رویه‌ها نیز سیاست‌ها و برنامه‌ها و سازمان‌ها هم حائز اهمیت است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز افراد به سازمان‌ها که وارد می‌شوند، نمی‌توانند کاری انجام دهند و هضم آن سیستم می‌شوند و به همین دلیل اخلاق کاربردی چالش‌های عملی است که می‌تواند در بخش‌های مختلف زندگی باشد.

وی بیان داشت: نکته اصلی این است که در حوزه خاصی بحث‌های اخلاقی عمومی است که باید حفظ شود، اما وقتی در حوزه خاصی وارد می‌شویم باید تأمل جدی در این مورد داشته باشیم؛ در دنیای جدید شاخه‌های زیادی از اخلاق کاربردی پیدا شده‌اند.

جوادی اذعان داشت: در جهان اسلام سابقه برخی اخلاق کاربردی را داشتیم اما برخی نیز نوظهورند؛ جریان اصلی تفکر غربی کاری به متون دینی ندارد و بر اساس نوعی عاطفه و همدلی و وجدان گرفته می‌شود اما در جهان اسلام این موضوع را قبول نداریم و متن برای ما مهم است.

وی عنوان کرد: از نظر تفکر شیعی متن حقیقت کاشفی دارد و از اخلاق حکایت می‌کند چرا که ما آن را حکایت درستی از یک موضوع اخلاقی می‌دانیم، می‌توانیم در متن بر روی عقل و وجدان نیز کار کنیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر نکته‌ها را در آینده کشور نادیده بگیریم تعامل برای ما سخت می‌شود، نمی‌توانیم فقط به متن ارجاع دهیم و متن واقعیت‌هایی است که باید روی آن کار کنیم؛ در اخلاق کاربردی باید فکر کنیم اما این کار را نمی‌کنیم.

وی ابراز داشت: همه فکر می‌کنند اخلاق نیاز به فکر و تخصص ندارد و نتیجه این تفکر معضلات اخلاقی است که در جامعه وجود دارد؛ نمی‌توانیم شبیه جریان اصلی تفکر غرب با وجدانیت صرف مسیر تأملات اخلاقی را طی کنیم.

جوادی تشریح کرد: جامعه ما گرفتار آسیب‌های اجتماعی بسیاری مثل طلاق، فساد سیستم‌های اداری و... شده است و از این موارد در آینده موارد بیشتری خواهیم داشت، بنیان بسیاری از مسائل اجتماعی مسائل اخلاقی است.

وی تأکید کرد: اگر ما و خانواده‌ها تعامل ابتدایی درستی برای خطاهای ساده فرزندان صورت می‌دادیم بخش زیادی از مشکلات پیدا نمی شد، در مورد اعتیاد هم همین‌طور است، امروز کتابی در مورد اخلاق برخورد با فرد معتاد نداریم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حال و روز فرهنگ ما شبیه وضعیت صنعت ما خوب نیست، اما اگر نهاد حاکمیتی در حوزه اخلاق وارد شود مشکلات خاصی دارد و باید نهادهای خصوصی وارد جریان شوند و نهادهای حاکمیتی وظیفه حمایتی را داشته باشند.

وی گفت: جامعه ما دغدغه اخلاق را دارد اما معمولاً نمی‌دانند چه کاری انجام دهند و اگر بتوانیم از این نسل جوانی که خود گرفتار این موضوعات هستند زمینه فراهم کنیم تا خود این مشکلات را حل کنند به نتیجه می‌رسیم.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری همایش ملی اخلاق کاربردی در سیره ائمه اطهار (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار