کاندید منتخب سال 96، مبلغ اولین حقوق دریافت شده، نحوه ورود به دنیای سیاست و... از جمله موضوعاتی است که درباره آنها با معاون سیاسی وزیر کشور به گفتگو نشسته‌ایم.


به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل جبارزاده در سال 1339 در شهرستان خوی از توابع آذربایجان‌غربی به دنیا آمد. وی پس از طی کردن دوران تحصیل در این شهر به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و مدتی را در جبهه‌های جنگ به دفاع از آب و خاک و کیان کشورمان سپری کرد. وی همچنین در این دوران، مسئولیت بهداری لشکر همیشه سرافراز عاشورا را هم بر عهده داشت.

جبارزاده بعد از پایان جنگ، در رشته دکترای علوم آزمایشگاهی از دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد و به طور همزمان در سال 1378به عضویت هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و هیئت علمی انستیتو پاستور ایران درآمد.

////

وی در سال 1371 به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ثبت‌نام کرد و با رأی مردم این حوزه به مجلس چهارم راه یافت. مسئولیتی که تا سه دوره دیگر هم تداوم یافت و بدین ترتیب جبارزاده جزو معدود نمایندگانی شد که توانست چهار دوره پیاپی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند. وی در چهار دوره نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی، عضویت در هیئت رئیسه مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیته برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را نیز تجربه کرد.

عضویت در کمیته اقتصادی، برنامه و بودجه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست بیمارستان شهید محلاتی تبریز، عضویت در هیئت علمی دانشگاه تبریز و تاسیس و ریاست موسسه آموزش عالی ربع رشیدی از دیگر سوابق جبارزاده است.

وی در هشتم آبان ماه سال 1392 با پیشنهاد وزیر کشور و موافقت هیئت وزیران، از سوی دولت یازدهم به عنوان دوازدهمین استاندار آذربایجان‌شرقی انتخاب و منصوب شد همچنین در دولت دوازدهم با حکم وزیر کشور به عنوان معاون سیاسی در وزارت کشور فعالیتش را آغاز کرد.

اکنون به مناسبت فرارسیدن سال جدید به گفت‌وگوی عیدانه با اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور نشستیم تا از کاندیدای مورد نظرش در انتخابات 96، نحوه ورودش به دنیای سیاست و برخی زوایای زندگی شخصی‌اش آگاه شویم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

باشگاه خبرنگاران جوان: سال 96 به چه کسی رأی دادید؟

جبارزاده: در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به جناب آقای دکتر روحانی رأی دادم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مناظرات را چطور دیدید؟

جبارزاده: ایام تبلیغات اقتضائات خاص خودش را دارد و نمی‌توان بر این اساس درباره فضای سیاسی جامعه قضاوت کرد. اما به هرحال فارغ از جنبه‌های اخلاقی مسئله که به دلیل سخنان خارج از موضوعی که به قصد تخریب رقیب از سوی برخی نامزدها عنوان شد و انعکاس خوبی در بین مردم نداشت در مجموع می‌توان گفت این مناظره‌ها شعور سیاسی عامه را ارتقاء داده قدرت تمیز بین جریان‌های فکری و سیاسی را بالا برده است. از سوی دیگر مسائل مطروحه در این مناظره‌ها باعث شد که آستانه تحمل سیاسی هم بین مسئولان و هم کنشگران سیاسی و هم شهروندان عادی با حفظ اصول نظام گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان: چطور وارد سیاست شدید؟
جبارزاده: سال 67 بعد از پایان جنگ فرصت یافتم تحصیلات آغاز شده‌ام در دانشگاه تبریز از سال 1357 را ادامه دهم و سال 1369 فارغ‌التحصیل شدم و به فاصله به ریاست بیمارستان شهید محلاتی تبریز منصوب شدم. در حین خدمت پزشکی به مردم خوب شهرمان تبریز، تعدادی از دوستان پیشنهاد کردند کاندیدای مجلس شورای اسلامی شوم، لذا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عضو آن بودم، تقاضای کاندید شدن کردم، مورد موافقت قرار گرفت و سال 1370 در انتخابات مجلس دوره چهارم شرکت کردم و با محبت مردم خوب تبریز، آذرشهر و اسکو به مجلس راه یافتم. نمایندگی مجلس چهار دوره ادامه داشت، یعنی 13 سال تا سال 1387 باب ورود به سیاست از سال 1371 و نمایندگی مجلس آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: اولین حقوقی که دریافت کردید چقدر بود؟

جبارزاده: بنده تجربه خوب دریافت اولین حقوق‌ را دو بار تجربه کرده‌ام یک بار سال 1357 که دانشجو بودم و شب‌ها در یک کارخانه واحد آزمایشگاه کار می‌کردم و اولین حقوق دریافتی در آن سال ششصد تومان بود یعنی روز یا به عبارتی برای هر شب کار در کارخانه بیست تومان دریافت می‌کردم و دومین بار سال 1359 که افتخار حضور در جبهه را یافتم و حقوقی که برای هر ماه پرداخت می‌کردند دو هزار تومان بود که دویست تومان به عنوان کسور کم می‌کردند و هزار و هشتصد تومان دریافت می‌کردیم که معمولا رزمندگان آن سال‌ها به میزان نیاز که عمدتا هزینه‌های رفت و آمد به مناطق جنگی بود را برداشت و بقیه را برای کمک به جنگ عودت می‌دادیم یا چندین ماه دریافت نمی‌کردیم. نوعا حقوق سال‌های 59 و 60 سپاه پاسداران همان مبلغ دو هزار تومان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه سالی ازدواج کردید؟ چطور با همسرتان آشنا شدید؟
جبارزاده: سال 1365 در اوج سختی‌های روزگاران شرف و دفاع از میهن و انقلاب ازدواج کردم. جبهه بودم برای مرخصی آمده بودم که با معرفی یکی از دوستان صمیمی خودم با خانواده همسرم آشنا شدم. ایشان دوست صمیمی دوران انقلاب من بود. شناخت کامل از من داشت و من ضمن شناخت از ایشان به صداقت و ایمان وی باور داشتم. خواهر خانمشان را به من معرفی کرد و یک جلسه دیدار و صحبت داشتیم و بعد از آن قرار ازدواج گذاشتیم. با دوست خودم باجناق شدیم و من هم همین کار خوب و خداپسند را برای دیگر دوست و همرزمم انجام دادم و دیگر خواهرخانم خودم را که خواهر شهید هم هستند به دوست رزمنده و برادر شهید معرفی کردم و من هم با ایشان باجناق شدم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چند فرزند دارید؟ 

جبارزاده: خداوند بزرگ 3 فرزند به ما عنایت کرده است یک دختر و دو پسر.

باشگاه خبرنگاران جوان: متأهل هستند؟

جبارزاده: هر سه متأهل شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به حاج خانم در کارهای منزل کمک می‌کنید؟ تا به حال غذا درست کرده‌اید؟

جبارزاده: روزهای عادی معمولا دیروقت به منزل می‌رسم و اغلب کارهای خانه را همسرم انجام داده است ولی در روزهای تعطیل اگر کاری باشد و یا مهمان داشته باشیم بله کمک می‌کنم. در دوران دانشجویی و زمان جنگ مجبور بودم غذا درست کردن را یاد بگیرم و بعضی از غذاهای ساده را بلد هستم و گاهی اگر فرزندانم و اعضای خانواده دور هم باشیم جوجه کباب‌های خوبی درست می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: کجا درس خوانده‌اید؟
جبارزاده: تا دوران دبیرستان و اخذ دیپلم در شهر زادگاهم خوی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی تحصیل کرده‌ام و سال قبل از پیروزی انقلاب وارد دانشگاه شدم و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز به پایان رسانده‌ام.

باشگاه خبرنگاران جوان: بهترین دوست دوران کودکی؟ الان هم با ایشان ارتباط دارید؟
جبارزاده: از دوران کودکی نه ولی از دوستان دوره مدرسه چند نفر هستند که الان هم با آنها ارتباط دارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: رشته ورزشی مورد علاقه؟
جبارزاده: به ورزش علاقه زیادی دارم. دوران تحصیل و مدتی در دانشگاه کشتی کار می‌کردم. علاقه‌مند به والیبال و فوتبال و کوهنوردی هستم. دوران دانشجویی هر هفته جمعه‌ها کوه می‌رفتیم. الان که پا به سن گذاشتم شنا می‌روم (اگر فرصت کنم) و در دوره نمایندگی مجلس هم با یکی از نمایندگان کرمانشاه بدنسازی کار می‌کردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: ماشین چی سوار می‌شدید؟
جبارزاده: اتومبیل اداری من پژو پارس است و ماشین شخصی خانوادگی IX55 مدل 2012.

باشگاه خبرنگاران جوان: اهل پارتی‌بازی هستید؟
جبارزاده: تا جایی که به یاد دارم پارتی‌بازی نکردم و این کار باعث شده تعدادی از اهل فامیل و دوستان گله‌مند شوند که چرا در حق آنان کاری انجام ندادم. کمک و حل مشکل همه مردم و مراجعین وظیفه‌ام بوده و باید انجام می‌دادم، اما کار ویژه و غیرقانونی و به ناحق برای کسی انجام ندادم.

باشگاه خبرنگاران جوان: روزی چند ساعت در فضای مجازی هستید؟ چقدر کتاب و خبر می‌خوانید؟

جبارزاده: شخصا برای استفاده از فضای مجازی فرصت نمی‌کنم، اما همکاران اداری، گاهی همسرم و فرزندانم اخبار و اطلاعات فضای مجازی را برایم بازگو می‌کنند و همکارانم در دفتر کارم معمولا خلاصه‌ای از اخبار مهم فضای مجازی، روزنامه‌ها و مجلات را برایم تهیه می‌کنند. اغلب وقت‌ من به اقتضای شغلم صرف خواندن خبر‌ها می‌شود، ولی کتاب به نسبت کمتر؛ مطالعه کتاب بیشتر زمانی بود که دانشگاه تدریس می‌کردم متأسفانه مدتی است از رفتن به کلاس درس محروم شده‌ام، لذا مطالعه کتب علمی رشته‌ای که تدریس می‌کردم، خیلی کم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: قرمز هستید یا آبی؟

جبارزاده: من طرفدار تراکتور هستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: موسیقی گوش می‌دهید؟

جبارزاده: بله اگر فرصت کنم گوش می‌دهم. موسیقی آذربایجانی مخصوصا موسیقی عاشقی را خیلی دوست دارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: کدام خواننده را دوست دارید؟

جبارزاده: همه عاشق‌های آذری را دوست دارم، عاشیق چنگیز مهدی‌پور را بیشتر از بقیه.

باشگاه خبرنگاران جوان: یارانه می‌گیرید؟

جبارزاده:خیر یارانه نمی‌گیرم و زمانی که استاندار بودم پیشنهاد دادم یارانه هر استان ماهانه در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان قرار گیرد و ضمن پرداخت مبالغ قابل توجه به افراد نیازمند که شناخت مسئولین محلی از آن گروه بیشتر از مسئولین ملی است به افراد غیر نیازمند پرداخت نکنیم و همان مبلغ را صرف اجرای پروژه‌های نیمه تمام، اشتغالزایی و توسعه حمل و نقل شهری و توسعه کشاورزی استان کنیم که متأسفانه مورد قبول واقع نشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ویژگی خبرنگار خوب از نظر شما چیست؟
جبارزاده: درباره ویژگی خبرنگار خوب پیش از هر سخنی مایلم باور قلبی خودم را فارغ از شعارهای معمول بر زبان آورم و آن اینکه خبرنگاری چیزی فراتر از شغل و حرفه است. خبرنگاری در عین اینکه استلزامات حرفه‌ای دقیقی دارد، عشق و علاقه و همین طور اخلاق و تعهد ویژه‌ای می‌طلبد. با توجه به این مسائل خبرنگار خوب و آرمانی را خبرنگاری می‌دانم که ضمن التزام به تعهد حرفه‌ای و امانتداری و صداقت و رعایت تام و تمام اصول اخلاقی، از هرگونه پیش‌داوری در انتقال اخبار پرهیز کرده و قضاوت را به مخاطبان واگذار نماید و عمیقا به این اصل ایمان داشته باشد که دانستن، حق مردم است. همچنین خبرنگار خوب باید اهل مطالعه و آگاه به زمان باشد و اعتبار خود را قربانی حدس و گمان نکند.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرتان در مورد باشگاه خبرنگاران جوان چیست؟

جبارزاده: هر جائی که جوانان در آن مشغول باشند ستودنی است، خصوصا اگر فعالیت در قالب باشگاه و جنس آن از نوع خبرنگاری باشد دیگر با ارزش‌تر می‌شود، به شرطی که ویژگی‌هایی که برای خبرنگار خوب در سوال بالا شمردم رعایت شود، یعنی امانتداری، رعایت اصول اخلاقی و پرهیز از پیش‌داوری و جانبداری از یک نوع تفکر و سلیقه و تخریب سلیقه فکری دیگر.

گفت‌وگو از مژگان یونسی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
كسيكه از فضاي مجازي استفاده نميكنه صد سال دير بدنيا اومده و نميتونه زمونه رو درك كنه
آخرین اخبار