دبیر کارگروه و ساماندهی مد و لباس، بر لزوم حمایت مسئولان و دولت از تولیدکنندگان پوشاک کشور تأکید کرد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر افتتاح شدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه و ساماندهی مد و لباس، حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پاک بین دبیر جشنواره مد و لباس و جمعی از مسئولان، تولید کنندگان، طراحان روز در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم، پاک بین دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس گفت: خدا را شاکر هستم که بار دیگر توفیق خدمتگزاری به ایران و ایرانی به بنده و سایر عوامل جشنواره عطا فرمود و قدردان یکایک شما هستم که با حمایت‌ خود به جشنواره گرما بخشیدید.

وی ادامه داد: 7 سالی است که بنیاد مد و لباس اسلامی ایرانی، به منظور تحقق اهداف کار گروه و ساماندهی مد و لباس و ترغیب فعالان این حرفه برای ارائه طرح‌ها و الگوهای جدید متناسب با معیار ایرانی - اسلامی و نیازسنجی جامعه و کمک به ارتقای سطح دانش کار خود را آغاز کرده است.

وی اظهار کرد: این جشنواره به شناسایی نیروهای خلاق و کارآمد در حوزه مد و لباس به صورت مداوم و مستمر می‌پردازد و هدف از آن ارزیابی و شناخت دیدگاه‌های نو و بعدی نسل جوان در عرصه مد و لباس و ارتقای سطح درک هنری جامعه با ارائه آثار فاخر و با ارزش است.

دبیر جشنواره مد و لباس فجر عنوان کرد: ایجاد شور و هیجان، کار و تولید و توزیع در بین فعالان عرصه مد و لباس، احیای پارچه‌های اصیل ایرانی، تقویت ارتباط بین مراکز دانشگاهی و هنرمندان و صنعتگران، ترغیب مسئولان و مراکز به حمایت از این گونه جشنواره‌های فرهنگی و توجه به نوآوری در فضای طراحی و تولید از دیگر اهداف جشنواره مد و لباس است. آنچه ماه عسل نهایی است معرفی و نمایش توانمندی ارزشمند و ظرفیت‌های جامعه ایرانی به جهانیان خواهد بود.

حسینی معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه در خصوص هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: 7 عدد کمال است؛ بنابراین رخدادی که به رتبه هفتم رسیده یا به کمال رسیده‌ و یا در آستانه آن است.

وی ادامه داد: جشنواره مد و لباس جوان‌ترین جشنواره از میان جشنواره های فجر است. این جشنواره نوپا آهسته، آهسته به منزلتی رسیده و فصل دیگر آن را در سال‌های آینده پیش رو خواهیم داشت.

معاون هنری وزارت ارشاد عنوان کرد: جشنواره هم به آیین و هم مناسبتی گفته می‌شود که قرار است، بهانه مبارکی باشد. یکی از این بهترین بهانه‌ها برای این جشنواره گفتگوست. این جشنواره بستری برای هم نشینی و عرضه دستاوردها خواهد بود.

وی افزود: هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس عرصه مناسب و مبارکی برای گفتگو درباره پدیده‌ای است در تاریخ ما هم قدمت دارد. لباس ما سخنگویی است که در این پهنه بزرگ فرهنگی به دقت به آن پرداخته شده و این پرداختن محصول امروز هنر و صنعت نیست؛ بلکه هزار سال پیش و پیش تر از آن در سرزمین ما شهرک‌هایی صنعتی برای پوشاک طراحی شده بود.

حسینی در خصوص قدمت لباس در دین اسلام اظهار داشت: افتخار ما است که از قدیمی ترین ملل هستیم که لباس را صرفا برای پوشش انتخاب نکردیم؛ بلکه به چگونه پوشیدن و به چه پوشیدن فکر می‌کردیم. نه تنها در ملیت ما بلکه در آیین دین ما هم پوشش بسیار مهم بوده است. احادیث و روایت‌های متنوعی از پوشش داریم. این سرمایه‌های معنوی ما را بر گام‌های خود استوار می‌کند و به ما انرژی مضاعفی می‌دهد.

معاون هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: فعالیت‌های کارگروه مد و لباس، بنیاد ملی مد و لباس، جشنواره بین‌المللی فجر در حوزه مد و لباس نشان می‌دهد؛ می توانیم برای فرداها از این گذشته پر افتخار سرمایه‌هایی داشته باشیم. جشنواره فجر فرصتی است تا طراحان و هنرمندان نه تنها برای پوشش اجتماع خانم‌ها، بلکه به لباس برای کودک و نوجوان و همه قشرهای جامعه نگاه درست داشته باشند. جشنواره فرصتی برای گفتگو بین طراحان خواهد بود. همچنین جشنواره فجر این فرصت را به ما می‌دهد تا تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی را دنبال کنیم و بتوانیم سلام بلند تر به ایران خودمان عرضه کنیم.

سپس، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: کار خوب و پسندیده‌ای است که در ایام دهه فجر جشنواره‌های مختلفی را شاهد هستیم و در کنار موسیقی و فیلم به مد و لباس هم توجه شده است. انقلاب اسلامی به خاطر تغییر و دگرگونی به وجود آمد و این تغییر و دگرگونی را در پوشش و لباس هم شاهد بودیم.

وی افزود: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، پوشش و حجاب اسلامی است. جشنواره مد و لباس به همت عزیزان هرسال برگزار می‌شود و امسال شاهد هفتمین آیین جشنواره مد و لباس هستیم. در کنار این جشنواره بخش‌های مختلف را شاهد هستیم که در راستای حمایت از تولیدکنندگان برگزار می‌شود.

ذوالقدر عنوان کرد: این جشنواره راه را برای تولید و طراحی باز می‌کند. تولیدکنندگان برای تولید محصولات خوب و باکیفیت تلاش می کنند و در این مسیر حتی با کشورهای دیگر رقابت دارند.

وی ادامه داد: زمانی که به لباس با پارچه‌های خوب و طراحی‌های سنتی نگاه می‌کنیم، افتخار می‌کنیم که محصولات شهرهای مختلف می‌توانند در این جشنواره حضور پیدا کنند. کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از تولید ملی حمایت می‌کند. روزهای آخر سال اقتصاد مقاومتی را پشت سر می‌گذاریم و خوشحال هستیم که در جشنواره‌ای شرکت می‌کنیم که از تولید ملی حمایت می‌کند.

در ادامه، قبادی دبیر کارگروه و ساماندهی مد و لباس تصریح کرد: مردم امروز به بازار داخلی نگاه جدیدی دارند و این بستگی به تولیدکنندگان دارد که به توسعه هنر و صنعت مد و لباس ایران توجه کنند. حجم تولیدات در ایران روز به روز بیشتر می‌شود. روزی نیست که یک برند خارجی پایین نیاید و یک برند ایرانی بالا نرود. کم کم صنعتگران و هنرمندان به خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند تولیدات خوبی داشته باشند. البته مسئولین هم باید کمک کنند این خودباوری توسعه پیدا کند. ما باید برای تولیدکنندگان فرش قرمز بیاندازیم نه برای کسانی که ادا در می‌آورند.

وی بیان کرد: موتور باور ملی روشن است؛ به شرطی که موانع برطرف شود. ما عزم خود را جزم کرده‌ایم و عهده می‌بندیم کارگروه مد و لباس با تمام سنگ‌اندازی‌ها به پشتوانه هنر و صنعت مد و لباس با قدرت تمام پیش برود.

قبادی گفت: طی 4 ماه گذشته عزیزانمان در کارگروه مد و لباس تلاش کردند تا امروز شاهد آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس باشیم. چندین جلسه امسال به عنوان شورای برنامه‌ریزی با حضور منتقدان، کارشناسان، متخصصان تشکیل شد. نکته بسیار مهم که در این جشنواره و فعالیت سالانه مد و لباس رقم می‌خورد، جریان‌سازی و هموارسازی فعالیت‌ها براساس قانون است. شاید ما در کنارمان دهها اتحادیه و انجمن داشته باشیم اما بروز و ظهور آن در جشنواره به این مقدار نباشد؛ اما تلاش تولیدکنندگان و طراحان ارجمند را غنیمت می‌شماریم تا شاهد جشنواره‌ای خوب باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین حوزه‌هایی که موفق شد سال 96 شعار اقتصاد مقاومتی را محقق کند، مجموعه مد و لباس است. البته شاید امسال از جشنواره نقد بیشتری داشته باشید اما برنامه‌های مهمی را در این جشنواره شاهد خواهیم بود. امسال بخش خارج از مسابقه هم خواهیم داشت که در آن مجموعه‌های ایرانی را با یک مفهوم مستقل ارائه می‌کنیم. تلاش می کنیم هر 2 فصل یکبار مجموعه هنری هنرمندان را در قالب طرح مد تهران ارائه بدهیم.

انتهای پیام/

 

تاکید بر لزوم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان پوشاک

 

برچسب ها: مد روز ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار