عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فرصت‌های بی‌نظیری در بخش دریا وجود دارد و متأسفانه آنقدر توفیق نداشته‌ایم که بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم

جایگاه سازمان بنادر و دریانوردی در کشور باید ارتقا یابدبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین هاشمی تختی عضو کمیسیون عمران مجلس در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های کشور ایران در بین سایر کشورهای دنیا بسیار قویتر است، گفت: ما نباید از فرصت‌های سرمایه گذاری در دریا غفلت کنیم و باید از نعمت‌های آن استفاده کنیم.

عضو کمیته دریایی و بندری مجلس با بیان اینکه باید نگاه راهبردی به دریا داشته باشیم، افزود: در بخش نظامی رویکرد جدی به دریا داشته‌ایم و خوشبختانه نیروی دریایی سپاه و ارتش در این صنعت توانسته‌اند قدرتمندتر حضور پیدا کنند.

وی اظهار کرد: ما باید به خلیج فارس اهمیت فوق‌العاده‌ای دهیم، زیرا خلیج فارس شاهراه انرژی است و ما باید در بخش بنادر و صنایع دریایی یک جهش فوق‌العاده‌ای داشته باشیم.

هاشمی تختی با بیان اینکه باید فضایی فراهم شود تا بتوانیم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت استفاده کنیم، افزود: خوشبختانه یک فضای بسیار مطلوبی بین سازمان بنادر، کمیته دریایی و کمیسیون عمران ایجاد شده است، گفت: با ایجاد این فضا توانسته‌ایم تمامی فرآیندهای این بخش را مثبت کنیم و با حمایت از بخش خصوصی کار جدیدی را در حوزه بندر و دریا برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

عضو کمیته دریایی و بندری مجلس با تأکید بر اینکه متأسفانه نتوانسته‌ایم از صنایع بزرگ کشتی‌سازی و ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، گفت: صنایع دریایی امروز کارهای بزرگی انجام می‌دهد و ما باید با حمایت از این صنایع بتوانیم فضای قدرتمندتری را برای این صنعت ایجاد کنیم.

وی در ادامه به بحث آموزش و فضای آموزشی در صنعت دریا و بندری اشاره کرد و گفت: با ایجاد هنرستان اختصاصی در صنعت دریا باید بتوانیم فضای آموزشی دریایی و بندری را از مراحل ابتدایی تخصصی‌تر کنیم.

تختی با تأکید بر آنکه باید جایگاه سازمان بنادر در کشور ارتقا یابد، گفت: کمیسیون عمران مجلس در حال بازنگری سه وزارتخانه صنعت معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان و وزارت راه و شهرسازی است.

عضو کمیته دریایی و بندری مجلس با بیان اینکه با راه‌اندازی فاز 3 پایانه بندر شهید رجایی مشکلاتی که در این بندر ناشی از تخلیه بارها ایجاد می‌شد، رفع می‌شود.

وی، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته صف‌های طولانی برای کشتی‌ها در اسکله بندر شهید رجایی ایجاد می‌شد و کامیون‌ها مدت زمان طولانی برای بارگیری معطل می‌شدند که خوشبختانه با راه‌اندازی فاز 3 بندر شهید رجایی تمامی این مشکلات از بین می‌رود.

تختی تأکید کرد: باید اعتماد قوی به بخش خصوصی داشته باشیم و بتوانیم به ظرفیت‌های این بخش یک نگاه ملی داشته باشیم.

۸۵میلیون نفر را با اقتصاد دریامحور می‌توان اداره کرد/ باید بتوانیم به بخش خصوصی اعتماد کنیم

همچنین در ادامه این برنامه احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه حضور نمایندگان از چهار کشور دنیا در حوزه بندر و دریا نشانگر اهمیت این حوزه به شمار می‌رود، اظهار کرد: باید از فرصت‌هایی که در این بخش وجود دارد، استفاده کنیم و از اطلاعات و تخصص کشورهای دنیا بتوانیم استفاده بهتری  ببریم.

مرادی تأکید کرد: فرصت‌های بی‌نظیری در بخش دریا وجود دارد و متأسفانه آنقدر توفیق نداشته‌ایم که بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم و فاصله ما با کشورهای دیگر دنیا در این حوزه بسیار زیاد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه باید از توان بخش خصوصی و توانایی‌های این صنعت استفاده بیشتری جهت رشد و توسعه صنعت دریایی کنیم، گفت: خوشبختانه حرکت سازمان بنادر در جهت به کارگیری بخش خصوصی در صنعت دریا قابل تحسین است و توانسته از فرصت‌های بخش خصوصی در این زمینه نهایت استفاده را ببرد.

وی با بیان اینکه دریا محور توسعه کشور است، افزود: اقتصاد خودمان را باید بر پایه دریا افزایش دهیم و در صورتی که بتوانیم از ظرفیت‌های دریا استفاده کنیم اداره 85 میلیون جمعیت چندان سخت نمی‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: دریا واقعا فرصت‌های کم نظیری دارد به طوری که کشور چین توانسته در حوزه دریا و کشتی‌سازی 15 هزار شغل ایجاد کند و از طریق همین دریا درآمد کشور خود را سالانه افزایش داده است.

مرادی با بیان اینکه فرصت‌های کشتی‌سازی کم نظیری در کشور داریم و باید بتوانیم از این فرصت جهت ایجاد اشتغال استفاده کنیم، اذعان داشت: مشابه ظرفیت‌های کشتی‌سازی در ایران وجود دارد و ما باید بتوانیم با افزایش حمایت در این صنعت این بخش را قدرتمندتر کنیم.

وی با بیان اینکه یک هزار و صد کیلومتر ساحل به طور مستقیم در استان هرمزگان وجود دارد، گفت: این نوار ساحلی یک فرصت بی‌نظیر برای کشور است و با وجود چندین جزیره در این استان نباید از آن غفلت کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، تأکید کرد: 60 درصد از ذخایر دنیا در دست ایران است و در صورت استفاده از این ذخایر می‌توانیم تحول عظیمی در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

نماینده مردم بندرعباس، گفت: باید بتوانیم به بخش خصوصی اعتماد کنیم و از ظرفیت‌های شهرستان‌های ساحلی در این صنعت استفاده کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار