رئیس اتاق بازرگانی استان قم گفت: تولیدکنندگان به هر دلیل توانایی پرداخت سود و معوقات حاصل از دریافت تسهیلات ندارند چراکه بانک‌ها جرائم سنگینی برای آن‌ها وضع می‌کند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛  ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی استان قم ظهر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: باید شرایطی در بین بانک‌های استان به وجود آید که میل و رغبت به دریافت تسهیلات در بین متقاضیان ایجاد شود.

وی با انتقاد از برخی رویه‌های موجود در بین بانک‌های استان افزود: متأسفانه بانک‌های استان سود تسهیلات حاصل از سرمایه در گردش را تا 24 درصد افزایش می‌دهند که به‌نوبه خود سبب ایجاد بی‌میلی و بی‌رغبتی برای متقاضیان می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم گفت: اگر تولیدکنندگان به هر دلیل توانایی پرداخت سود و معوقات حاصل از دریافت تسهیلات را نداشته باشند، بانک‌ها جرائم سنگینی برای آن‌ها وضع می‌کند که به‌نوبه خود می‌تواند مانع مهمی درروند رونق اشتغال و تولید در سطح استان شود.

خاکی با تأکید بر اهمیت تسهیل در روند ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان استان عنوان کرد: حقیقت امروز استان این بوده که تولیدکنندگان توان و ظرفیتی برای پرداخت معوقات بانکی ندارند، چراکه جریمه حاصل از معوقات به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود بنابراین شایسته بوده که سیاست بخشش جرائم برای تولیدکنندگان قمی در بازپرداخت تسهیلات در پیش‌گرفته شود.

وی در بیان برخی از موانع بانکی مهم در عدم رونق تولید و اشتغال در سطح استان قم ابراز کرد: متأسفانه تسهیلات سرمایه در گردش بانک‌ها برای واحدهای تولیدی صرفاً در سه ماه نخست با سود 18 درصد محاسبه می‌شود و اگر تولیدکننده‌ای بخواهد تسهیلات با بازده زمانی بیشتری دریافت کند سود نرخ تسهیلات با نرخ بانکی بیشتری محاسبه می‌شود.

وی در بیان برخی از موانع بانکی مهم در عدم رونق تولید و اشتغال در سطح استان قم ابراز کرد: متأسفانه تسهیلات سرمایه در گردش بانک‌ها برای واحدهای تولیدی صرفاً در سه ماه نخست با سود 18 درصد محاسبه می‌شود و اگر تولیدکننده‌ای بخواهد تسهیلات با بازده زمانی بیشتری دریافت کند سود نرخ تسهیلات با نرخ بانکی بیشتری محاسبه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم با اشاره برخی از مهم‌ترین مشکلات موجود درزمینهٔ صادرات در استان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که امروز درزمینهٔ صادرات کالا در استان وجود داشته این بوده که اگر ظرف 48 ساعت از ثبت کالا در سامانه اگر امر خروج از مرز صورت نگیرد کالای موردنظر در حکم کالای قاچاق محاسبه می‌شود که سبب مشکلاتی برای صادرکنندگان استان می‌شود.

وی ادامه داد: عدم اتصال برخی از مبادی و مرزهای کشور به سامانه پنجره واحدهای گمرکی نیز از دیگر مشکلات موجود درزمینهٔ صادرات بوده که این مسئله نیز به‌نوبه خود سبب ایجاد مشکلاتی در بین صادرکنندگان استان شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم خاطرنشان کرد: افزایش 50 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در 6 ماهه نخست سال جاری امری قابل‌تقدیر در استان است، همچنین افزایش نرخ دلار سبب افزایش قیمت مواد اولیه محصولات پتروشیمی می‌شود اما متأسفانه با کاهش نرخ ارز شاهد کاهشی در قیمت مواد اولیه پتروشیمی نبوده‌ایم.

وی فرسودگی را یکی از مشکلات کارخانه‌های بتن در قم دانست و گفت: نزدیک به یک‌سوم از ماشین‌آلات کارخانه‌های بتن در استان قم فرسوده هستند که باید برای نوسازی آن‌ها زمانی برای تولیدکنندگان اختصاص داده شود همچنین مسئله بافت‌های فرسوده و درخواست سرمایه‌گذاران برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها نیز مسئله‌ای بوده که نیازمند صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی است.

انتهای پیام/ت

تولیدکنندگان استانی توان پرداخت معوقات بانکی را ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.