بیرانوند گفت: مشکلات مالی و اقتصادی علت اصلی تمایل ورزشکاران به دوپینگ است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان محسن بیرانوند دبیر فدراسیون وزنه برداری در گفت وگو با رادیو گفت: قبل از این که به عنوان سرمربی تیم ملی وزنه برداری انتخاب شوم، مسئول آموزش مربیان فدراسیون بودم. اکنون هم همکاری بسیار نزدیکی با این کمیته دارم و پیگیر امورشان هستم. موضوع رساله دکترای بنده هم بحث علل گرایش وزنه برداران به دوپینگ و مدیریت پیشگیری از آن بود. تحقیقات جامعی در این خصوص انجام داده ام و به نتایج بسیار خوبی هم رسیده ام.

برخی از عوامل دوپینگ در حیطه اختیارات فدراسیون، بعضی در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، برخی در حیطه اختیارات وزارت ورزش و برخی هم برعهده کمیته ملی المپیک است.

او درباره عواملی که باعث می شود ورزشکاران به سوی دوپینگ بروند اظهار کرد: مشکلات مالی علت اصلی تمایل ورزشکاران به دوپینگ است.عوامل دیگر نداشتن آگاهی، حس برتری جویی، دسترسی نداشتن به مکمل های استاندارد و با قیمت مناسب و گاهی توجه رسانه ها است.

بیرانوند تصریح کرد: واردات مکمل های به روز، استاندارد و با قیمت مناسب در حیطه اختیارات فدراسیون وزنه برداری نیست. پودر افزایش وزنی که یک ورزشکار تهیه می کند، حداقل 400 هزار تومان قیمت دارد. در کنار آن یک داروی ارزان قیمت وجود دارد که ورزشکار با 30،40 هزار تومان می تواند دو برابر آن نتیجه بگیرد. برخی ورزشکاران مشکل مالی دارند و می خواهند سریع به نتیجه برسند اما وقتی این اختلاف قیمت از بین برود و واردات آزاد شود، این مشکلات برطرف می شود.

دبیر فدراسیون وزنه برداری بیان کرد: خوشبختانه یک سری مکمل ها از طریق برخی شرکت های خارجی تولید می شود و مورد تأیید وزارت بهداشت است. این مکمل ها در بعضی داروخانه ها وجود دارد اما مبلغ آن بسیار بالاست. ممکن است بسیاری از خانواده های نتوانند به طور مرتب این مکمل ها را تهیه کنند.

بیرانوند درباره اقدامات فدراسیون در بحث دوپینگ خاطر نشان کرد: ما طی تحقیقی که انجام دادیم متوجه شدیم در 90 درصد مواقع دارو توسط مربیان شهرستان به ورزشکار پیشنهاد می شود، پس لازم است جلوی این شاهراه گرفته شود. بر همین اساس کلاس مبارزه با دوپینگ را به صورت الزامی در همه کلاس های مربیگری برگزار کردیم که در هیچ یک از فدراسیون ها این اقدام انجام نشده است.

انتهای پیام/

اظهارات بیرانوند درباره وزنه برداری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار