خشکسالی و بحران کمبود آب در هرمزگان موضوعی قدیمی و تنها نقل داستان های شبانه بپ گپوهای مردم هرمزگان نیست بلکه حکایت سالهای اخیر مردم این مرز و بوم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،پدیده خشک‌سالی و خسارات ناشی از آن در چند سال اخیر موجب نگرانی مردم به ‌ویژه کشاورزان شده و ضرب المثل "خوشا چاهی که آب از خود بر آرد " سال هاست که ورد زبان کشاورزان هرمزگانی شده است.

خشکسالی که حدود 18 سال است گریبانگیر هرمزگان شده، همچون غولی بی شاخ و دم بر صنعت کشاورزی این خطه سایه افکنده و ضربه های بسیار سنگینی را وارد کرده است.

طرح آبیاری نوین دارویی تجویزی برای رفع کم آبی مزارع

اینک اجرای طرح های آب و خاک با محوریت آبیاری نوین با کمک های بلاعوض دولت طی چند سال اخیر به دارویی تجویزی از سوی جهاد کشاورزی برای مقابله با این بحران، افزایش رونق کشاورزی و سیراب کردن اراضی در استان مبدل شده است.

 به اعتقاد کارشناسان توسعه سیستم های نوین آبیاری یکی از مهمترین راه های مقابله با بحران کم آبی شده و

با اجرای طرح آبیاری نوین در هر هکتار حدود شش هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

توسعه سیستم آبیاری نوین نوش داری احیا صنعت کشاورزی و مبارزه با خشکسالی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،علی باقر زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این باره می گوید: اجرای طرح های آبیاری نوین منجر به افزایش راندمان آبیاری، پیشگیری از کاهش ذخیره منابع آب های زیرزمینی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی می شود.

وی در ادامه گفت: طی چند سال اخیرنه تنها تنش آبی تا حدی مرتفع شده بلکه دربسیاری از موارد با صرفه جویی و درست مصرف کردن آب، افزایش سطح زیرکشت و ماندگاری روستاییان را نیز در روستاها شاهد بوده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: این طرح قابلیت اجرا در 130هزار هکتار از زمین های باغی و زارعی هرمزگان را دارد.

علی باقر زاده گفت: تا کنون بیش از 101 هزار هکتار از زمین های استان با بیش از 417 میلیارد تومان اعتبار به این سیستم تجهیز شده است.

وی در خصوص سهم دولت و کشاورزان در هزینه های اجرایی این طرح می گوید: 85 درصد هزینه ازسوی دولت و مابقی از سوی کشاورزان تامین می شود.

توسعه سیستم آبیاری نوین نوش داری احیا صنعت کشاورزی و مبارزه با خشکسالی

هرمزگان دارنده رتبه چهارم اجرای سامانه آبیاری نوین در کشور

علی مهران زاده مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم با اشاره اجرای این طرح در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: شهرستان های میناب، رودان و حاجی آباد در تجهیز به این سیستم پیشرو هستند.

وی پیش بینی کرد در خصوص تامین اعتبار لازم 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال به این سامانه مجهز شود.

مدیر آب و خاک و فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: امسال هرمزگان رتبه چهارم اجرای این طرح را در کشور به خود اختصاص داده است.

علی مهران زاده کاهش راندمان آبیاری، افزایش هدر روی آب ، هزینه های بالای کارگری و بیماری های قارچی درختان به دلیل آبیاری نامناسب غرق آبی را تنها بخشی از مشکلات نحوه آبیاری علی رغم معضل خشکسالی پیش از اجرای این طرح برشمرد.

وی گفت: اجرای این طرح موجب افزایش 85 درصدی راندمان آب، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش محصول در واحد سطح، خودکفایی محصولات کشاورزی، احیای منابع زیر زمینی، بهبود کمی و کیفی تولید محصول را به دنبال داشته است.

توسعه سیستم آبیاری نوین نوش داری احیا صنعت کشاورزی و مبارزه با خشکسالی

علی تختی یکی از کشاورزان 45 ساله هرمزگانی می گوید: کشاورزی پیشه پدران ما برای گذران زندگی و کسب روزی حلال بوده که من هم به آن مشغولم.

وی کم آبی چاه ها را یکی از مشکلات اساسی این حرفه معرفی کرده و گفت: قبل از اجرای این طرح در زمین های کشاورزی خود برای آبیاری هر هکتار زمین کشاورزی به بیش از 2 نفر کارگر نیاز بود اما حالا یک نفر با کمترین زحمت می تواند چندین هکتار زمین را آبیاری کند.

این کشاورز افزود: بعد از آشنایی با این طرح از طریق کارشناسان جهادکشاورزی و مزایای آن بسیاری از مشکلات رفع شده و اکنون سطح زیر کشت را توسعه دادم.

آموزش بهره برداران و آشنا کردن آنان با طرح سیستم آبیاری نوین و مزایای آن از طریق برگزاری کلاس هاس آموزشی، تغییر الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری ، ترویج کشت متراکم، اجرای طرح های جمع آوری رواناب ها وقیمت گذاری مناسب برای آب مصرفی بخش کشاورزی و صنعت را می توان به عنوان بهترین راهکارهای صرفه جویی مصرف آب مبارزه با معضل خشکسالی در بخش کشاورزی برشمرد.

انتهای پیام/ز

سیستم آبیاری نوین راهکاری برون رفت مزارع هرمزگان از معضل کم آبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.