این روزها آب گرفتگی معابر و خیابان ها به دنبال یک بارندگی حتی چند میلیمتری به یک قصه پر غصه و تکراری در سطح شهر اردبیل تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،این روزها آب گرفتگی معابر و خیابانهای سطح شهر اردبیل به یک قصه تکراری در مواقع بارش برف و باران تبدیل شده و مشکلات عدیده ای را در عبور و مرور شهروندان و وسایط نقلبه به وجود آورده است.

چند سالی است که به دنبال بارش برف و باران حتی چند میلیمتری در شهر اردبیل، سطح معابر و خیابان ها پر از آب پر می شود و با پر شدن جوی آب ها و آبراهه ها و جاری شدن زباله ها در کف خیابان و پیاده رو علاوه بر ایجاد مشکل برای شهروندان، چهره زشت و نازیبایی از شهر را نیز به نمایش می گذارد.

اما مشکل بزرگ در فصل زمستان بیشتر از هر زمان دیگری است به طوری که با فرارسیدن شب و افت دما این آبها یخ زده و سطح پیاده رو ها به یک سرسره واقعی تبدیل شده و حتی موجب شکستگی دست و پای برخی از شهروندان نیز می شود.

شهروندان زباله ها را در داخل کانالهای آب نیندازند

شاید در بیشتر موارد شهروندان از کوتاهی عوامل شهرداری در رسیدگی به وضعیت جوی های آب و باز کردن کانال ها گله و شکایت کنند اما به قول معروف یک سوزن به خودمان و یک جوال دوز به دیگران بزنیم.

بارش برف و باران /قصه تکراری آب گرفتگی معابر و خیابان ها در اردبیل

بیشترین علت سرریز شدن آب جوی ها به معابر و پیاده رو ها گرفتگی آنها در اثر تجمع زباله در محل هایی مانند زیر پل ها است که جلوی جاری شدن روان آب سطحی را می گیرد همان زباله هایی که ما به عنوان یک شهروند به جای انداختن داخل سطل ها و مخازن زباله به درون جوی می گذاریم.

البته باید قبول داشت که این مشکل مختص استان اردبیل نبوده و در مواقع بارندگی،تصاویری از آب گرفتگی معابر و خیابان ها از تمام استان ها در شبکه های مجازی و رسانه ها پخش می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل با اشاره به این مطلب گفت: استان اردبیل به دلیل شرایط توپوگرافی و جغرافیایی، حالت دشت داشته به این معنا که شهر اردبیل روی یک سطح هموار ساخته شده و شهر از شیب مناسبی برخوردار نیست و همین امر سبب کندی حرکت روان آب در داخل جوی ها و در نتیجه سرریز شدن این روان آبها به معابر و پیاده روها می گردد.

لازمی زارع بارش های زیاد و به دنبال آن آب شدن سریع را از دیگر دلایل آب گرفتگی عنوان کرده و افزود: در این شرایط کانالها گنجایش انتقال این آب ها را نداشته و در صورتی که مسیر روان آب بوسیله تجمع زباله بسته شده باشد وضعیت تشدید شده و موجب سرریز شدن این آبها می شود.

وی تصریح کرد: شهرداری اردبیل در سال 97 مخازن کم حجم زباله را در فواصل کوتاه از هم در مسیرهای پرتردد شهر تعبیه خواهد کرد تا شهروندان زباله های خود را به جای جوی آب در این مخازن قرار دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل به تلاش شبانه روزی عوامل و کارگران شهرداری جهت روفت و روب و پاکسازی معابر و کوچه ها جهت تسهیل رفت و آمد شهروندان نیز اشاره کرده و اظهار داشت: شهر اردبیل روز به روز در حال توسعه و گسترش بوده و شاهد ایجاد شهرک های جدید هستیم که این امر کار رسیدگی به شهر را مشکل کرده و نیازمند همکاری و همیاری شهروندان هستیم.

لازمی زارع بیان داشت: ما مشکلات شهر را قبول داریم و رسیدگی به این مشکلات را از وظایف خود می دانیم و تمام تلاش و کوشش خود را برای رفع این مشکلات به کار خواهیم بست.

وی گفت: طرح جامع جمع آوری روان آبهای سطحی که در مرحله مطالعاتی قرار داشته و حتی طرح مطالعه آن برای برخی نقاط شهر پایان یافته در سال آینده به اتمام خواهد رسید و با اجرای این طرح، آب های سطحی تمام نقاطی که در محدوده تعریف شده شهر قرار دارند جمع آوری و برحسب تصمیم اتخاذ شده یا به رودخانه بالیقلو ویا برای مصارف کشاورزی به انهار کشاورزی هدایت خواهد شد.

طراحی غیر اصولی کانال های دفع آب های سطحی

کارشناس حوزه طراحی شهری طراحی غیر اصولی کانال های دفع آب در سطح شهر را یکی از دلایل اصلی آب گرفتگی کوچه ها و معابر و خیابان ذکر کرد و گفت: کانال ها و جوی های موجود در سطح شهر با توجه به شرایط اقلیمی و توپو گرافی شهر طراحی نشده اند و این شرایط در زمان طراحی کانال های دفع آب های سطحی توسط طراحان در نظر گرفته نشده است.

بارش برف و باران /قصه تکراری آب گرفتگی معابر و خیابان ها در اردبیل

ناصر ناطق در آبادی بیان کرد: شهر اردبیل روز به روز در حال گسترش بوده و در حال تبدیل شدن به یک کلان شهر است اما نبود دیدگاه سیستمی، جامع و آینده نگر در این رابطه سبب شده است تا کانالها و جوی آب های موجود در سطح شهر گنجایش هدایت این حجم از روان آب ها را نداشته باشند و این روان آبها به داخل معابر و خیابان ها سرریز شوند.

وی اظهار داشت: کانالها باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه طراحی شوند و  از شیب بندی، عمق، سرعت هدایت روان آب و ابعاد مجاری هدایت آب های سطحی مناسب برخوردار باشند.

کارشناس طراحی شهری عدم وجود یک سیستم کارآمد در هدایت آب های سطحی و نبود طرح جامع و استراتژی در خصوص جمع آوری آب های سطحی را از دیگر دلایل آب گرفتگی معابر عنوان کرد و تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید جوی ها و کانال های جمع آوری روان آب سطحی در شهر به صورت کارشناسی شده اصلاح و در صورت نیاز کانالهایی با گنجایش و ظرفیت انتقال بیشتر ایجاد شود.

در آبادی افزود: تغییر نگرش در برنامه ریزی و طراحی شهری در حوزه مدیریت آب های سطحی و توجه به تخصص گرایی به امر طراحی کانالهای هدایت دفع آب ها و روان آب ها و تدوین طرح جامع سیستم دفع آب های سطحی و روان آب ها در شهر اردبیل ضروری است و مسئولان باید اهتمام ویژه ای در این رابطه داشته باشند.

آب گرفتگی، مشکلی برای تمام فصول

بارش باران و برف اگرچه موجب مسرت و خوشحالی شهروندان بویژه کشاورزان می شود اما مشکلاتی که به دنبال دارد طعم این خوشحالی را در کام مردم تلخ می کند و این مشکل مختص یک منطقه و یا یک فصل نیست و در تمام فصول سال با کوچکترین بارندگی تمام معابر در همان اوایل بارندگی به رودخانه های کوچک تبدیل می شوند.

بارش برف و باران /قصه تکراری آب گرفتگی معابر و خیابان ها در اردبیل

مهدی براتی از کسبه های خیابان بعثت است که جلوی مغازه اش را آب فراگرفته و درحالی که سعی در باز کردن راهی برای جاری شدن آب دارد با عصبانیت از وضع موجود به شدت شکایت کرده و می گوید: این وضع من و امثال من در این خیابان است که به جای اینکه از بارش باران و برف خوشحال شویم بیشتر دچار مشکل شده و اذیت می شویم.

وی با اظهار ناراحتی از وضع موجود ادامه می دهد: چرا یکی از مسئولان شهری و شورای شهر برای بازدید از این وضع نمی آیند و به مشکلات مردم رسیدگی نمی کنند مگر آنها برای این انتخاب نشده اند که این مشکلات را حل کنند؟

یکی از عابرانی که گفتگوی ما با آقای براتی را به دقت گوش میداد و به زحمت در کناری ایستاده بود تا راه باز شود و برود جلو آمده و می گوید: آب گرفتگی خیابان ها موجب شده حتی عبور و مرور تاکسی و اتوبوس های خط واحد هم مختل شود و در سوار و پیاده کردن مسافران با مشکل مواجه شوند.

محمد شیرزاده ادامه می دهد: به دنبال آب گرفتگی معابر رفتگران و کارگران زحمتکش شهرداری با تلاش زیاد چند ساعته آبراهه ها و جوی های آب را باز میکنند و کمی آب پیاده روها خالی می شود اما این کارها فایده ای ندارد و مشکل باید ریشه ای حل شده و زیر ساخت های جمع آوری آب های سطحی نوسازی و بازسازی شوند.

چاره اندیشی برای نوسازی و بازسازی شبکه جمع آوری آب های سطحی شهر اردبیل نکته ای است که به نظر می رسد از سوی مسئولان شهری و شورای شهر از دوره های قبل مورد غفلت قرار گرفته است و هر نماینده ای در زمان انتخابات یکی از وعده هایش رفع این مشکل می باشد که آنطور که به نظر می رسد در همان حد وعده باقی می ماند.

باران و برف از نعمت های بزرگ خداوند و موجب آبادانی و سرسبزی و زندگی بخش هستند ولی وقتی زیر ساختهای هدایت این آبها دچار مشکل باشند همین نعمت به محنت تبدیل می شوند البته مشکل باران و جوی و عدم وجود آبراهه ها نیست مشکل در عدم برنامه ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم برای شهر است.

نباریدن باران و برف یک درد است و باریدن و آب گرفتگی خیابانها و معابر دردی مضاعف.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.