اعلام آماده‌باش ستاد مدیریت بحران برای بارش برف در اردبیل

ستاد مدیریت بحران استانداری اردبیل در اطلاعیه‌ای با اشاره به پیش بینی ورود سامانه بارشی خواستار آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،ستاد مدیریت بحران استانداری اردبیل در اطلاعیه‌ای با توجه به پیش بینی ورود سامانه بارشی از امشب به استان اردبیل به دستگاه های خدمات رسان اعلام آمادگی کرد.

رسول همتی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی و دبیر کارگروه بلایای جوی و طوفان استان اردبیل در جلسه اضطراری کمیته تخصصی"هوا_راه استان اردبیل با ارائه نقشه های هواشناسی به تشریح زمان رخداد بارش باران و برف در سطح استان پرداخته و به اخطاریه هواشناسی صادر شده اشاره کرد و افزود: بارش باران از بعد از ظهر سه شنبه (24 بهمن) بصورت وسیع در سطح استان اردبیل گسترش خواهد یافت و بیشترین حجم بارش در مناطق جنوبی استان به میزان 15 تا 25 میلیمتر برآورد می شود.

وی افزود: بارش برف از سه شنبه شب(24 بهمن) در مناطق جنوبی و مرکزی استان آغاز و تا قبل از ظهر روز چهارشنبه (25 بهمن) تداوم خواهد داشت که ارتفاع برف برای مناطق کوهستانی استان 30 تا 40 سانتیمتر، برای شهرهای مناطق مرکزی و جنوبی استان 5 تا 10 سانتیمتر پیش بینی می شود.

علی دولتی مهر، مدیرکل هواشناسی و رییس کارگروه بلایای جوی و طوفان استان اردبیل نیز در این جلسه به میزان بارش کشور اشاره و از کاهش شدید بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته و دوره آماری در غالب مناطق کشور خبر داد و متذکر شد خوشبختانه بارش ها در استان اردبیل در حد نرمال می باشد.

محمدی معاضد، معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری اردبیل نیز در این جلسه گفت: با توجه به پیش بینی بارش باران و برف و کاهش دید در سطح استان اردبیل در برخی مناطق بویژه در نواحی جنوبی استان اردبیل بر اثر شدت بارش، آبگرفتگی موقت معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه های فصلی احتمال می رود.

وی افزود: به سبب بارش قابل ملاحظه برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان، بسته شدن راه های روستایی مناطق مذکور احتمال می رود.

محمدی تصریح کرد: به سبب بارش برف و کاهش دید بر اثر کولاک و مه، لغزنده بودن جاده های مناطق کوهستانی استان انتظار می رود.

وی همچنین در مورد سفرهای خارج از شهر توصیه های اعلام کرد و گفت: عدم انجام سفرهای غیر ضروری، در صورت ضرورت سفر حتما خودرو مجهز به تجهیزات ایمنی زمستانی خصوصا زنجیر چرخ باشد، همراه داشتن لباس گرم و مواد غذائی، قبل از مسافرت، موارد فنی خودرو خصوصا بخاری، باطری و چراغ ها مخصوصا مه شکن ها کنترل گردد، اطلاعات وضعیت راه را از شماره تلفن 141 و هوا را از 134 اخذ و شماره 112 امداد هلال احمر و شماره تلفن های امداد خودرو همراه باشد، به توصیه های عوامل محترم پلیس راه حتما توجه شود.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری اردبیل همچنین توصیه ای برای ساکنین شهر و روستا اعلام کرد و افزود: در مصرف گاز و برق حد اعتدال نگهداشته شود، کنتور آب با استفاده از پشم شیشه عایق کاری گردد و آب لوله های در معرض سرما تخلیه گردد تا از ترکیدگی لوله ها ممانعت به عمل آید، در صورت امکان از تردد کودکان و سالمندان در معابر جلوگیری شود و دیگر عزیزان نیز رعایت نکات ایمنی جهت جلوگیری از لیز خوردن در معابر را بنمایند، مواظب سقوط برف و یخ از شیروانی ها باشند، در صورت انباشت برف در روی درختان با تکان های ملایم برف را از روی درختان پائین بریزیم.

محمدی در بخش کشاورزی هم توصیه ای به کشاورزان استان اردبیل اعلام کرد و افزود: کنترل دما، رطوبت، تهویه مناسب و بستن دریچه ها در گلخانه ها و تنظیم دمای انبارهای سیب زمینی و پیاز، بستن دریچه ها و تهویه مناسب انبارهای میوه، محافظت از گلخانه ها و درختان جوان از وزش باد شدید، محافظت از کندوهای زنبور عسل، بازدید پمپ ها و لوله های آبیاری در سیستم های تحت فشار و تخلیه آب آنها را انجام دهند.

انتهای پیام/ح

هشدار مدیریت بحران به دستگاههای اجرایی استان اردبیل

برچسب ها: بارش برف ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.