ایندیپندنت در گزارشی به ناتوانی آمریکا در تغییر قوانین مرتبط با حمل سلاح و پیشگیری از تیراندازی های مرگبار در این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ایندیپندنت در گزارشی نوشت: باراک اوباما پس از وقوع هر یک از حوادث مرگبار تیراندازی در آمریکا می گفت توقف این حوادث خونین در این کشور را وظیفه اصلی خود می داند. در دوران ریاست جمهوری وی چندین حادثه تیراندازی به وقوع پیوست که جان بسیاری از شهروندان آمریکایی را گرفت.

از جمله این حوادث می توان به حادثه تیراندازی در باشگاه شبانه اورلاندو اشاره کرد که در پی وقوع آن دست کم 50 نفر کشته و 53 نفر زخمی شدند. حوادث تیراندازی «کالامازو»، « سن برناردینو» و «چارلستون» نیز در زمره دیگر حوادث خشونت آمیز در دوران ریاست جمهوری اوباما بود.

باراک اوباما پس از وقوع هر یک از این حوادث خشونت آمیز سخنرانی کرد و در اظهاراتش گفت چرا آمریکا با یک الگوی تیراندازی جمعی مواجه است که در هیچ یک از کشورهای جهان نظیر آن وجود ندارد.

شاید سخت ترین حادثه تیراندازی که در زمان ریاست جمهوری وی به وقوع پیوست در دسامبر 2012 بود که در طی آن 20 کودک و 6 بزرگسال در یک مدرسه ابتدایی در ایالت کنتیکت کشته شدند. اکنون 6 سال پس از وقوع این حادثه، یک رئیس جمهور دیگر در آمریکا پس از وقوع یک حادثه تیراندازی مرگبار در ایالت فلوریدا به ایراد سخنرانی پرداخت. در پی حادثه تیراندازی اخیر در دبیرستانی در ایالت فلوریدا، دست کم 20 نفر کشته شدند.

در طول این 6 سال، دست کم 400 نفر در بیش از 200 حادثه تیراندازی در مدارس آمریکا جان خود را از دست دادند. تنها در سال 2017، 590 نفر در 346 حادثه تیراندازی در این کشور کشته شدند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود بدون اشاره به قانون حمل سلاح در آمریکا از مردم این کشور خواست پاسخ نفرت را با عشق و پاسخ خشونت را با مهربانی بدهند. وی همچنین اظهار کرد برای یافتن راه حلی برای رفع مشکل سلامت روان در این کشور تمام توان خود را به کار خواهد بست.

کمپین های معترض به آزادی حمل سلاح در آمریکا می گویند درک این مساله که چرا پس از آمار بالای حوادث خشونت آمیز در این کشور هنوز هم سیاستمداران تمایلی به ممنوعیت حمل سلاح گرم در این کشور ندارند، مشکل است. این در حالی است که بیشتر مردم آمریکا مخالف قانون حمل آزادانه سلاح در این کشور هستند.

براساس یک نظرسنجی جدید از سوی دانشگاه کوینیپیاک، 94 درصد آمریکایی ها معتقدند باید درخصوص خرید تمامی انواع سلاح بررسی های پیشگیرانه درخصوص پیشینه هر فرد انجام شود؛ 79 درصد نیز معتقدند برای خرید اسلحه باید مدت انتظار اجباری و مشخصی تعیین شود. همچنین 64 درصد آمریکایی ها موافق ممنوع شدن فروش سلاح در این کشور هستند. 63 درصد آمریکایی ها نیز خواستار تصویب قوانین جدید در خصوص حمل سلاح هستند.

مدیر یکی از کمپین های پیشگیری از حوادث مسلحانه خشونت آمیز در این خصوص اظهار کرد: «در حال حاضر ما در کنگره با یک بن بست مواجه هستیم. بسیاری از قانون گذاران آمریکایی از سوی انجمن ملی سلاح حمایت مالی می شوند و همین امر مانع از ایجاد تغییرات قانونی جدید درخصوص حمل سلاح خواهد شد. امروزه همه در آمریکا موافق تصویب قوانین جدید درخصوص حمل سلاح هستند؛ تنها کسانی مخالف هستند که می خواهند سلاح های بیشتری بفروشند.»

وی اظهار کرد "انجمن ملی سلاح" آمریکا که در سال 1871 تاسیس شده است، در ابتدا یک گروه تفریحی بود که برای آموزش نحوه استفاده از سلاح های کمری در این کشور ایجاد شد؛ اما در حال حاضر این انجمن عمده بودجه خود را از شرکت های بزرگ سازنده اسلحه دریافت می کند. نقش لابی گری این انجمن از سال 1977 با ایجاد یک "کمیته اقدام سیاسی" و حمایت مالی از قانون گذاران در سطح ایالتی و محلی آغاز شد. این انجمن حتی اقدام به رتبه بندی سیاستمداران می کند و به آنهایی که از سیاست های انجمن ملی سلاح آمریکا حمایت می کنند، امتیاز بیشتری می دهد. به عنوان مثال، «میچ مک کانل» رهبر جمهوری خواهان سنا تا سال 2016 حدود 1.3 میلیون دلار از انجمن ملی سلاح پول دریافت کرده و در حال حاضر دارای رتبه "A+" این انجمن است. از سوی دیگر، «چاک شومر» یکی از سناتورهای دموکرات دارای رتبه "F" است.

در حال حاضر برآورد می شود انجمن ملی سلاح سالانه 250 میلیون دلار در راستای پیشبرد اهداف خود صرف می کند که این رقم از بودجه تمامی کمپین های مبارزه با قانون حمل سلاح در آمریکا بسیار بیشتر است. این انجمن در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از دونالد ترامپ حمایت و مبلغ 30 میلیون دلار به کمپین تبلیغاتی وی کمک مالی کرد. ترامپ بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید، در کنفرانس ملی این انجمن در آتلانتا شرکت کرد.

ترامپ همواره یکی از موافقان قانون حمل آزادانه سلاح در آمریکا بوده است. پیش تر نیز نیویورک تایمز گزارش داد ترامپ خواستار کاهش چندین میلیون دلاری بودجه سازمان های  بررسی کننده پیشینه خریداران اسلحه است. 

در حال حاضر تعداد زیادی اسلحه در آمریکا وجود دارد. در آخرین شمارش 265 میلیون سلاح در اختیار مردم این کشور است. حتی پس از وقوع تعداد زیادی حوادث تیراندازی مرگبار، فروش اسلحه در این کشور روز به روز بیشتر می شود. این در حالی است که پس از حادثه تیراندازی لاس وگاس در ماه اکتبر که منجر به جان باختن 58 نفر شد، بهای اسلحه از سوی شرکت های فروش سلاح به طور چشمگیری افزایش یافت.

انتهای پیام/

ناتوانی آمریکا در مقابله با تیراندازی های مرگبار در این کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار