سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بجنورد گفت : در 9 ماهه امسال 54 نفر مشکوک به تالاسمی کم خطر و یک نفر مشکوک پرخطر در بجنورد شناسایی شد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛ بازخانه ای سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بجنورد گفت : در 9 ماهه امسال 2 هزار و 831 زوج  به آزمایشگاه مراجعه کردند و 54 مورد مشکوک به تالاسمی کم خطردر بجنورد شناسایی شدند .

وی با بیان این که 65 زوج مشکوک به تالاسمی نهایی شناسایی شده تحت پوشش این مرکز قرار دارند ، افزود : در  9 ماهه امسال تعداد بارداری های 12 زوج در بجنورد گزارش شد و 11 مورد نمونه برداری جنینی مرحله دوم P.N.D برای ایشان انجام گرفت .

بازخانه ای اظهار کرد : در نتیجه نمونه برداری 5 جنین سالم و با تالاسمی مینور و 6 جنین مبتلا به تالاسمی ماژور گزارش شد که مجوز سقط درمانی برای ماژور صادر شد.

وی تصریح کرد : بهترین راه کنترل این بیماری پیشگیری ازطریق آزمایشات قبل از ازدواج و تشخیص پیش ازتولد است که درآزمایشات قبل ازتولد درمرحله مقدماتی بررسی وضعیت ژنتیک زوج های ناقل تالاسمی برای تعیین نوع نقص ژن درهریک اززوج ها قبل ازبارداری و درمرحله تکمیلی بررسی وضعیت ژنتیک جنین و تشخیص قطعی مبتلا یا سالم بودن جنین انجام می شود.

وی گفت : تالاسمی بیماری خونی ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین که جزء انتقال دهنده اکسیژن در سلولهای قرمز خونی می‌باشدساختار طبیعی خود را از دست داده و بنابراین پدیده تولید هموگلوبین غیر موثر در بدن ایجاد می شود در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست  .

وی افزود : بیماران تالاسمی ماژورنیازبه تزریق مداوم خون و داروی دفع کننده آهن دارند.

انتهای پیام/آ

شناسایی بیماران تالاسمی در بجنورد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.