وزیر کشاورزی گفت: به هموطنان در شمال کشور توصیه می‌شود در معرض پرندگان وحشی قرار نگیرند و از نزدیک شدن به این پرندگان خودداری کنند.

هموطنان در معرض پرندگان وحشی قرار نگیرند/در مورد تامین میوه شب عید نگرانی وجود نداردبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجتی وزیر کشاورزی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: امیدواریم تا آخر سال 280 هزار هکتار سیستم  آبیاری نوین در مزارع راه اندازی شود.

وزیر کشاورزی افزود: بهبود بهره وری در آب فقط مربوط به سیستم نوین آبیاری نیست بلکه توسعه گلخانه ها و کشاورزی حفاظتی که امروز به جد در دستور کار قرار دارد به معنای افزایش بهره وری از آب است.

وی ادامه داد: توسعه کشت نشائی که بذرها را در گلخانه پرورش می‌دهد و به صورت بوته به عرصه انتقال می‌دهیم به معنای سی درصد کاهش مصرف آب است.

حجتی گفت: استفاده از بذرهای اصلاح نژاد شده به معنای افزایش بهره وری در استفاده از آب است.

وزیر کشاورزی خاطرنشان کرد: راندمان بهره‌وری از آب که در سال 92 ،سی و هفت درصد بود در سال 95 به چهل و چهار درصد رسیده یعنی نزدیک به 7 درصد بهرهوری در مصرف آب داشتیم.این طرح با توجه به کمک‌های دولت، مجلس و منابعی که از محل صندوق توسعه ملی در اختیار قرار گرفته است ،پیگیری می‌شود.

حجتی درباره تامین میوه ایام عید اظهار کرد: هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و میوه‌های مورد نیاز برای سال جدید خریداری شده است.

وی افزود: بخش عمده ای از میوه‌های خریداری شده برای سال جدید به استان ها ارسال شده است و در حال انتقال بخش دیگری از این میوه‌ها به سایر استان‌ها هستیم.

حجتی درباره آنفلونزای پرندگان یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی سیاست گذشته را در پیش دارد و با همان رویه با آنفلونزا مقابله می‌کند اما متاسفانه آسیب‌های جدی به تولید کنندگان مرغ تخم‌گذار وارد می‌کند که تاثیرات آن هم کمابیش در بازار مشاهده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به دلیل کاهش عرضه تخم مرغ، قیمت‌ها کمی افزایش پیدا کرد اما بخش خصوصی با تسهیلاتی که در نظر گرفته نسبت به واردات تخم‌مرغ اقدام کرده و روز به روز این کار در حال پیشرفت است تا بتوانیم کسری بازار را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: در هفته گذشته تعداد زیادی از پرندگان مهاجری که در تالاب بین‌المللی بوجاق در حال تردد بودند،از بین رفتند براین اساس با آزمایش‌های انجام شده مشخص شد آنها مبتلا به آنفلونزای قابل انتقال به انسان هستند.

حجتی اظهار کرد: اخیرا آنفولانزای پرندگان در دریاچه خلیج فارس تهران هم مشاهده شد لذا اقداماتی از قبیل سم‌پاشی، ایمنی‌ و اخطار دادن به این مورد مدنظر قرار گرفت همچنین مسئولان دامپزشکی، محیط زیست و استانداران شمالی هم در حالت آماده باش قرار گرفتند تا مسائل را از نزدیک پیگیری کنند. اما خوشبختانه موردی در این زمینه مشاهده نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون موردی از انتقال آنفولانزای پرندگان به انسان گزارش نشده است، تصریح کرد: به هموطنان‌مان خصوصا کسانی که در شمال کشور و در معرض مسیر پرندگان مهاجر وحشی قرار دارند توصیه می‌کنم از نزدیک شدن به این پرندگان خودداری کنند تا از احتمال انتقال این ویروس جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار دولت ، حجتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار