مدیر موزه بزرگ خراسان گفت : تصویر قدح سفالی مربوط به قرن هشتم هجری که بر روی اسکناس ۵۰۰۰ ریالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمدرضا پهلوان مدیر موزه بزرگ خراسان گفت : قدح سفالی یکی از آثار موزه‌ای ارزشمند تاریخ ایران در دوره اسلامی است و گویای بخشی از هنر، تاریخ و تمدن غنی ایران در دوره اسلامی بویژه قرن هشتم هجری است.

پهلوان افزود: این قدح سفالی که لعابدار است و منقش شده، متعلق به سلطان آباد منطقه کنونی اراک است در دایره وسط و کف این قدح، نقش یک غزال در چراگاه را نشان می‌دهد و بدنه اثر با نقش چهار مرغ خیالی در حال پرواز تزیین شده و در زیر لبه خارجی این اثر، یک ردیف به خط ثلث، نگارش شده است.

وی ادامه داد: بدنه ظرف تا نزدیک پایه با گلبرگ‌ها تزیین شده است که در مجموع گویای هنر، تاریخ و فرهنگ غنی ایران دوره اسلام را نشان می‌دهد.

پهلوان گفت: این اثر موزه‌ای به صورت امانت از موزه ملی ایران به این موزه انتقال یافته است و اکنون در موزه بزرگ خراسان در کنار ۱۸۰ اثر موزه‌ای ارزشمند از موزه‌های ایران است و تا پایان اردیبهشت ماه ۹۷ در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است موزه بزرگ خراسان همه روزه و در ایام تعطیل از ساعت ۸ الی ۱۷ واقع در بوستان کوهسنگی مشهد پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام// ف. م
 
 
 


چاپ یک اثر تاریخی در موزه بزرگ خراسان بر روی اسکناس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.