روزهای پایانی بهمن 57 یادآور بیعت تاریخی همافران آسمان ایران با بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه بهمن یادآور تحول و خیزش عظیم مردم ایران علیه استبداد، ظلم و ستم رژیم طاغوت است و خاطرات تلخ و شیرین فراوانی را در دل خود جای داده است.

با انتشار خبر بازگشت امام راحل در جای جای ایران، انقلاب خونی تازه را در کالبد خود احساس کرد. در آن روزها ایران آماده تحولی عظیم بود، تحولی که جرقه آن در سال 42 زده شده بود.

در بحبوحه انقلاب اسلامی و در روزهای پایانی بهمن 57 خبر خوشی در سراسر کشور پیچید و  روزی فراموش نشدنی را در تاريخ حماسه‌های قهرمانان نيروی هوايی به ثبت رساند.

حاکمیت طاغوت که پایبندی و وفاداری نیروهای نظامی را افتخار خود می‌دانست، با اقدامی برنامه‌ریزی شده و غافل‌‌گیر کننده از سوی نیروی هوایی ارتش ایران مواجه شد. در 19 بهمن 57 همافران با امام خمینی(ره) بیعتی تاریخی کردند و این مسئله رویدادی بود که  بختیار را از ادامه فعالیت برای ابقای رژیم سلطنتی ناامید کرد؛ در ادامه مروری بر این واقعه به یادماندنی و غرورآفرین می‌اندازیم، رویدادی که نقطه عطفی در کارنامه نیروی هوایی جان برکف ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

بیعتی به‌رنگ آسمان

امام خمینی(ره) در 12 بهمن 57 بعد از سال‌ها تبعید به کشور بازگشتند؛ پس از حضور میلیونی مردم در مراسم استقبال از امام(ره)، ایشان در سخنرانی تاریخی خود در بهشت زهرا خطاب به ارتش فرمودند: «از ارتش می‌خواهم هر چه زودتر به ما متصل شود. ارتشیان فرزندان ما هستند، ما به آن‌ها محبت داریم، باید به دامن ملت بیایند. عظمت ما عظمت کشور است و عظمت کشور عظمت ارتش... ارتش و ملت از همدیگر هستند. ارتش باید از دولت غاصب کنار برود تا مردم تکلیفشان را با او معین کنند.»

بعد از سخنرانی امام(ره) صدها تن از افراد نیروی زمینی و هوایی با لباس نظامی در 15 بهمن  به محل اقامت ایشان رفتند و وفاداری خود را نسبت به بنیانگذار انقلاب اسلامی اعلام کردند. نظامیان در این بازدید شعار"ما همه سرباز توایم خمینی، گوش به فرمان توایم خمینی"را سر دادند، کارکنان نیروی هوایی مقابل ستاد نیروی هوایی در تهران در 17 بهمن راهپیمایی کردند و آنان شعار "الله اکبر" را سر دادند و با استقبال مردم مواجه شدند.

بیعتی به‌رنگ آسمان

حرکت خودجوش ارتشی‌ها به سرعت دهن به دهن گشت و دیگر پایگاه‌ها ازجمله پایگاه مهرآباد، لجستیکی نیروی هوایی، قصر فیروزه، مرکز آموزش‌های نیروی هوایی و... آمادگی لازم را برای بیعت با امام خمینی(ره) اعلام کردند.

خروش انقلابی همافران برای برگزاری رژه رسمی در تهران

اطلاعیه‌هایی در خانه‌های سازمانی در روزهای 17 و 18 بهمن ریخته شد و ضمن دعوت از پرسنل برای شرکت در راهپیمایی 19 بهمن، در این اطلاعیه آمده بود: 19 بهمن خیابان ایران ساعت 6 صبح.

اداره ضد اطلاعات ارتش هم در اطلاعیه‌ای از کارکنان نیروی هوایی خواسته بود تا از هرگونه تجمع خودداری کنند و در راهپیمایی روز 20 بهمن که قرار بود برای حمایت از رژیم شاه در میدان بهارستان برگزار شود، حضور یابند.

صبح روز 19 بهمن خیابان ایران مملو از آبی‌پوشان نیروی هوایی شده بود، برخی هم با لباس شخصی آمده بودند و در حین تظاهرات لباس‌های فرم خود را پوشیدند، تظاهرکنندگان پرچمی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: از طاغوت گسستیم به ملت پیوستیم، قطره‌ای از ارتش امام خمینی(ره).

امام (ره) خطاب به همافران فرمودند: «درود بر شما سربازان امام عصر- سلام اللَّه علیه. همان طور که فریاد زدید تا کنون در خدمت طاغوت بودید. طاغوتى که تمام هستى ما را ساقط کرد، طاغوتى که خزاین ما را تهى کرد، طاغوتى که ما را برده خارجیها کرد و از امروز در خدمت امام عصر- سلام اللَّه علیه- و در خدمت قرآن کریم هستید. «قرآن کریم» ى که سعادت همه بشر را بیمه کرده است. «قرآن کریم» ى که هر کسی در زیر بیرق او واقع بشود در دنیا و آخرت سعید است. «قرآن کریم» ى که آزادى و استقلال را توصیه کرده است. ما همه تابع قرآن کریم و تابع موازین اسلام و قواعد اسلام هستیم. ما همه از شماها، روحانیت از شماها تشکر می‌کند.

ما امیدواریم که با هم [با] پیوستگى به هم بتوانیم این طاغوت‌ها را تا آخر از بین ببریم و به جاى او یک حکومت عدل اسلامى؛ که مملکت ما براى خودمان باشد و همه چیز ما به دست خودمان باشد، ما می‌خواهیم که سرنوشت ما را خودمان تعیین کنیم نه سفارت آمریکا و سفارت شوروى. ما می‌خواهیم که مملکت خودمان را خودمان تعمیر کنیم نه‏ یهودی‌ها و اسرائیل. ما می‌خواهیم مملکتمان را آزاد کنیم؛ اختناق در مملکت ما نباشد. ما می‌خواهیم ارتش ما آزاد باشد؛ اسرائیل در آن تصرف نکند، امریکا در آن تصرف نکند. درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستید و به دامن قرآن پیوستید، درود بر شما که ترک کردید حکومت «طاغوت» را و به حکومتِ «اللَّه» پیوستید، من امیدوارم که سایر اشخاصى که در آن خدمت هستند، آنها هم وظیفه خودشان را بفهمند و به ملت بپیوندند، ما صلاح همه شما را می‌‏خواهیم، ما می‌خواهیم که شما آزاد باشید. ما می‌خواهیم که مملکت را شما مستقل کنید و ما می‏‌خواهیم که دیگران، کسان دیگر، کسانى که می‏خواهند در شما تصرف بکنند، اینها نباشند. دست اجانب کوتاه باشد. خداوند نصرت به همه شما عنایت کند. باید این نهضت را حفظ کنید تا ان شاء اللَّه به آخر نقطه و نهایت؛ که قیام یک حکومت عدل انسانى اسلامى است به جاى یک حکومت طاغوتى.(صحیفه امام، ج‏6، ص: 101)

پس از سخنان امام(ره) با فرمان رژه همافر نورشاهی، آنان از برابر امام(ره) رژه رفتند و قطعنامه‌ای را قرائت و با امام(ره) اعلام بیعت کردند.

همافران نیز بعد از ادای احترام به امام(ره)، با حرکت کردن از خیابان ایران عبور کردند و به سیل تظاهرکنندگان و مردم در خیابان انقلاب پیوستند و با استقبال مردم از آن‌ها، هلیکوپتر ارتش براى ایجاد فضاى ارعاب در سطح خیابان انقلاب حاضر شد.

سپس همافران به مدرسه رفاه برگشتند تا لباس خود را عوض کنند و شناخته نشوند. امام(ره) تعدادی از همافران را به حضور پذیرفت و به آن‌ها گفت: "به همکاران، دوستان و فرزندان من بگویید که این مملکت مال خودشان است مراقبت کنند، آینده از آن آنهاست و از چیزى نترسند. ملت با تمام وجود پشتیبان شماست."

پس از آن، دولت برای شناسایی همافران اقدام و مردم را وادار کرد تا کارت شناسایی خود را در خیابان انقلاب نشان دهند تا همافران را بیابند اما موفق نشدند. دولت بختیار برای حفظ قدرت و ترس از گسترش حاکمیت انقلاب همان شب، به پادگان نیروی هوایی حمله کرد. دانشجویان همافرى در پادگان مشغول دیدن فیلم بودند و با حمله نیروهای ساواک و افسران گارد شاهنشاهی به پادگان از دیوار بالا رفتند و فرار کردند. مردم از این حادثه مطلع شدند و برای حمایت از همافران به سمت پادگان نیروی هوایی در خیابان پیروزی تظاهرات کردند. وقتی درگیری بین نیروهای گارد شاهنشاهی با پرسنل نیروی هوایی بالا گرفت، مردم با این خبر که به داد همافران برسید، به محل استقرار نیروی هوایی هجوم آوردند و به دفع و عقب راندن نیروهای گارد مبادرت ورزیدند.

بیعتی به‌رنگ آسمان

موضع مضحک عاملان شاه مخلوع از راهپیمایی ارتش در نوزدهم بهمن ماه

اعلام همبستگی همافران با انقلاب اسلامی ترس و وحشتی به جان اربابان و عاملان رژیم پهلوی انداخت و آنان مجبور به تکذیب خبر بیعت شدند و عکس تاریخی بیعت کارکنان نیروی هوایی را که در روزنامه کیهان چاپ شده بود جعلی و مونتاژ شده خواندند، اما دفتر امام خمینی(ره) با انتشار اعلامیه‌ای، صحت عکس منتشر شده را تایید کرد.

پیوستگی همافران به مردم و بیعت با امام(ره) یکی از آن حوادث تسریع‌کننده پیروزی انقلاب بوده است. به این ترتیب دلیر مردان نیروی هوایی درست در موقعی که شاه و اربابان آمریکایی‌اش انتظار داشتند این نیرو برای ایجاد رعب و وحشت در مردم، بالای سرشان با غرش هواپیما مانور بدهد، خروش انقلابی آنان پیکره نیمه‌جان رژیم شاه را لرزاند. بی‌تردید دراز کردن دست بیعت و وفاداری همافران به‌سوی رهبر نهضت اسلامی ایران، یکی از موثرترین مولفه‌هایی بود که نشان می‌داد حتی نیروهای ارتش نیز به ندای حیات‌بخش امام راحل (ره) لبیک گفته‌اند و خیزش انقلابی ملت مسلمان ایران، بنای سلطنت ستم را ویران کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار