اسلامی تبار از کشف ۴میلیون دارو و لوازم آرایشی قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در سال 96 خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهریار اسلامی تبار، مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو با اشاره به ادامه فروش برخی محصولات غیرمجاز از سوی سازمان غذا و دارو در یک فروشگاه اینترنتی گفت: مجوز فروش اینترنتی را سازمان غذا و دارو صادر نمی کند بلکه تنها با فروش محصولات غیرمجاز برخورد می کند.

وی ادامه داد: یکى از فروشگاه های اینترنتی تبلیغات گسترده ای در خصوص فروش محصولات غیرمجاز در فضای مجای داشت که اکنون ۴ دادگاه پرونده دارد، این شرکت تولید کننده نیست بلکه سفارش دهنده است و تولیدات کارخانه های دیگر را با نشان خود عرضه می‌کند و  سازمان غذا و دارو نیز مجوزی برای تولیدبه این شرکت نداده است.

اسلامی تبار عنوان کرد: دستورالعمل فروش اینترنتی محصولات در سال ۹۳ ابلاغ شده است وبر اساس این دستورالعمل فروش دارو یا فرآوردههای آرایشی فاقد مجوز در فروشگاه های اینترنتی تخلف است.

مدیرکل بازرسی درباره سامانه ردیابی، کنترل و رهگیری اصالت کالا (ttac) گفت: در انتهای سال ۹۵ براساس قانون راه‌اندازی سامانه به وزارت بهداشت واگذار شد و بر این اساس هر کالایی به خصوص از نوع  خارجی که برچسب اصالت نداشته باشند قاچاق محسوب می‌شود.

اسلامی‌تبار افزود: ۷۰هزار بازرسی در ۹ ماهه نخست سال ۹۶ انجام شده که از این موارد ۴هزار بازرسی منجر به کشف شده که ۴میلیون قلم کالای قاچاق شامل دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

تدوین پروتکل های داروهای پرمصرف و پرهزینه

مهرناز خیراندیش  مدیرکل اداره تجویز و مصرف منطقی کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو در نشست خبری در خصوص تقاضاهای القایی دارو گفت: لیست‌هایی در بیمارستان‌ها وجود دارد که کمیته‌های دارو و درمان در بیمارستان‌ها بر حسب تخصص و نیاز تهیه می کنند و پزشکان بیمارستان‌ باید بر اساس این لیست، دارو تجویز کنند، این کار منجر به کاهش تقاضاهای القایی دارو می‌شود.

وی افزود: تقاضاهای القایی بیشتر در خصوص داروهای خاص و پرمصرف دیده می شود که راهکار آن تدوین پروتکل های دارویی است، اکنون  پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های تجویز و مصرف داروهای پرهزینه و پرمصرف تدوین شده و به زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد، این پروتکل‌ها بر اساس گایدلاین‌های بین‌المللی تدوین شده‌اند و این کار در دنیا انجام و ثابت شده که  نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت، در سال گذشته نیز تعدادی از پروتکل‌ها به صورت آزمایشی در چند بیمارستان انجام شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار