اصغری گفت: هیئت دولت حذف پوشش بيمه اى داروهاى OTC یا بدون نسخه از پوشش بيمه را رد کرد و اين مصوبه قابل اجرا نیست.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری به مناسبت دهه فجر گفت: اگر دهه كنونى پس از انقلاب را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که قبل از انقلاب اکثر شرکت‌های دارویی خارجی بودند و با مشاركت خارجى‌های داخل كشور فعاليت مى‌كردند و اغلب چند مليتى بودند كه پس از انقلاب از کشور خارج شدند.

وى ادامه داد: بعد از انقلاب داروسازان و تحصیل کرده‌هاى حوزه داروسازی توانستند چرخه توليد دارو را تكميل كنند و امروزه ٩٦ درصد از داروها را از لحاظ تعداد در داخل کشور تولید می‌کنیم.

دارو ابزار استراتژیک جهانی

رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه دارو یک ابزار استراتژیک در جهان است، گفت: تولید دارو در کشور یکی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

اصغرى به عقب ماندگى در حوزه آرايشى و بهداشتى و تجهيزات پزشكى اشاره كرد و افزود: امیدواریم در سایر حوزه‌هاى ذيل سازمان و غذا ودارو مثل دارو عمل کنیم، در حوزه آرایشی و بهداشتی عقب هستیم و کمتر از ۵۰ درصد نیاز کشور را تولید می‌کنیم.

خروج يک ميليون و ٣٠٠ ميليارد دلار ارز از کشور به دلیل ٤ درصد داروى خارجى

وى عنوان كرد: يک ميليون و ٣٠٠ ميليارد دلار ارز به دليل ٤ درصد داروى خارجى از كشور خارج مى شود و توليدات داروها در داخل به صرفه جويى ارزى كمک بسيارى كرده است.

رئيس سازمان غذا و دارو تصريح كرد: در صنايع غذايى رشد خوبى داشتيم و اميدواريم در ساير بخش ها مانند تجهيزات پزشكى، مكمل هاى دارويى و آرايشى بهداشتى باشيم.

اصغرى با بيان اينكه ١٢ ميليارد دلار موادغذايى خام وارد كشور مى شود، گفت: سالیانه چندين ميليارد محصولات مانند چاى، برنج و روغن وارد كشور مى‌شود اما در فرآورى صنايع غذايى رشد خوبى داشتيم.

وى تاكيد كرد: در بسيارى از حوزه‌ها بايد تلاش كنيم علاوه بر نياز كشور صادرات هم داشته باشيم و حداقل نياز كشورهاى همسايه را تامين كنيم.

اصغری در خصوص حذف پوشش بیمه داروهای OTC يا بدون نسخه گفت: در راستاى افزايش حمايت از بيماران خاص، بیمه‌ها و شورای عالی به حذف پوشش بيمه‌اى اين داروها راى دادند اما هر دارويى برای خروج از ليست بيمه بابد به تصويب هيئت دولت برسد كه اين مصوبه شوراى عالى در هيئت دولت تصویب نشد و بنابراین حذف پوشش بيمه اى داروهاى بدون نسخه OTC از پوشش بيمه منتفی شده است و اين مصوبه قابل اجرا نیست.

وی افزود: ما به این دلیل از این طرح طرفداری کردیم که گفتیم می‌توانیم هزينه بیمه این داروها را که بالا نيست و فشارى به مردم وارد نمی‌کند، ذخیره و آن را برای بیماران خاص و حمایت بیشتر از داروهای آنها استفاده كرد اما به هر حال هیئت دولت این طرح را تصویب نکرد و اين مصوبه منتفی شد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره مجوز تجویز دارو در داروخانه توضیح داد و گفت: قطعا وظیفه درمان به عهده پزشک است و تجویز داروها نیز  از سوی پزشک انجام می‌شود اما در خصوص توصیه داروهای OTC یا بدون نسخه به داروخانه ها مجوز داده شده و مردم می توانند با نظر داروساز این داروها را بدون نسخه تهیه کنند، اما سایر اقلام دارویی را حتما باید پزشک تجویز کند، افزون بر این به منظور مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو  اقداماتی در دست انجام دارد.

۶۵ قلم  کمبود دارویی در کشور

اصغری با اشاره به برخی کمبودهای دارویی به خصوص از نوع برند عنوان کرد: یکی از مواردی که سازمان غذا و دارو هر روز آن را رصد می‌کند، میزان کمبودهای دارویی در بازار است، اکنون حدود ۶۰ تا ۶۵ قلم  دارو در بازار کمبود وجود دارد که رقمی قابل رفع است و چالش ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: گروهای دارویی در سه دسته تقسیم بندی می شوند، نخستین گروه داروهای تولید داخلی هستند که مشابه خارجی آنها در بازار جود دارد، برخی پزشکان و بیماران مصر هستند که از نوع خارجی این داروها استفاده کنند، سیاست سازمان غذا و دارو به منظور حمایت از تولید داخل این است که ۱۰ درصد سهم بازار را به مشابه خارجی اختصاص دهد که در این صورت به دلیل محدودیت و کمبود نمونه خارجی ایجاد می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: دسته دوم، داروهایی هستند که توزیع آنها به دلایلی که بیشتر مربوط به حمل و نقل است،  به عنوان مثال در هفته گذشته به دلیل بارش برف در برخی بیمارستان‌ها با کمبودهای دارویی مواجه شدیم؛ چرا که بارش برف منجر به مسدود شدن خیابان‌ها شده بود و توزیع دارو به خوبی انجام نمی شد،  سومین دسته کمبودهای دارویی، کمبودهای واقعی است، در این گروه، سیستم در تنظیم بازار برخی داروها دچار مشکل می‌شود، به عنوان مثال گاهی مصرف این داروها بیش از میزان تخمین زده شده است یا ماده اولیه تولید دارو وارد کشور نشده یا با تاخیر صورت گرفته است که در این صورت کمبودهایی برای برخی داروها ایجاد شود.

اصغری تاکید کرد:‌ در زمینه داروهای حیاتی برای مواقع اضطرار چون زلزله سازمان غذا و دارو حساسیت ویژه‌ای دارد و همواره ذخیره‌ای شش ماهه برای داروهای حیاتی در کشور موجود است.

ذره بین سازمان غذا و داروی روی محصولات تراریخته

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص محصولات تراریخته و برخی حواشی مانند تایید سلامت محصولات در دانشگاه علوم پزشکی یزد، عنوان کرد: یکی از محققان دانشگاه علوم پزشکی یزد یک پروژه تحقیقاتی کارشناسی ارشد را در این زمینه انجام داده  و نتیجه گرفته بود که محصولات تراریخته به سلامت بدن آسیب نمی رسانند، اما روش آزمایش این محقق مورد تایید سازمان غذا و دارو برای کل محصولات تراریخته نیست و دانشگاه نیز به این محقق تذکر داده است، این نظر رسمی دانشگاه‌ علوم پزشکی یزد نیست، اما متاسفانه این موضوع رسانه ای شد که حواشی زیادی به دنبال داشت.

اصغری عنوان کرد: آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو محصولات تراریخته‌ای که وارد کشور می‌شوند را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهند افزون بر این ما محصول تراریخته‌ای نداریم که به صورت مستقیم مورد مصرف انسان قرار بگیرد، محصولات تراریخته‌ای که اکنون در کشور وجود دارند مورد مصرف دام بوده و یا در روغن‌ها استفاده و فرآوری می‌شوند.

 وی ادامه داد:‌ ما در سازمان غذا و دارو کاری با سیاسی بازی و هیاهوها در حوزه تراریخته کاری نداریم زیرا این موضوع به سلامت مردم بازمی‌گردد.

وی همچنین گفت: آنچه در دنیا برای بررسی محصولات تراریخته عنوان می‌شود، این است که تغییرات ژنتیکی محصولات باید به درستی انجام شود ، درکشور ما نیز همین دو عامل را برای بررسی محصولات تراریخته در نظر می‌گیریم و اگر محصولی در این دو عامل ژنتیکی دچار تغییر  شده باشد، اجازه مصرف را نمی‌دهیم البته تاکید می‌کنم اگر محصولات تراریخته مجوز ورود به بازار دریافت کنند، باید روی این محصولات برچسب «تغییر یافته ژنتیکی»درج شود  تا مشتری بداند که چه محصولی را خریداری می‌کند، در این زمینه سازمان غذا و دارو پیگیری‌های لازم را انجام داده و کارخانه‌ها را به این انجام این کار ملزم کرده‌ایم  البته در حال حاضر فقط روغن تراریخته در کشور وجود دارد.

تخصیص 2 هزار میلیارد به دارو و تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان غذا و دارو درباره پرداخت ۴ هزار میلیاردی مطالبات داروخانه‌ها وشرکت‌های تجهیزات پزشکی گفت: تا کنون از ۴ هزار میلیارد وعده داده شده ۲ هزار میلیارد محقق شده که ۴۰۰ میلیارد آن را بیمه سلامت بین داروخانه‌ها توزیع شده است. بیمه سلامت مطالبات داروخانه‌ها را تا پایان شهریور پرداخت کرده است و امیدواریم تامین اجتماعی نیز هر چه زودتر مطالبات داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت کند تا زنجیره تامین دارو دچار اختلال نشود.

اصغری افزود: از این ۴ هزار میلیارد حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده است تا مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کند. ۶۰ درصد این میزان به حوزه دارو و ۴۰ درصد به تجهیزات پزشکی تعلق دارد. دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف هستند تا این مبلغ را فقط برای پرداخت بدهی شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنند و امکان استفاده از این میزان در سایر ردیف‌ها وجود ندارد. افزون بر این ۲ هزار میلیارد باقی مانده نیز تحقق پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ماهیانه ۷۰۰ میلیارد تومان به مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی اضافه می‌شود عنوان کرد: از نظر سازمان غذا و دارو اگر پرداخت‌ها به شهریور ۹۶ برسد مطلوب بوده، زیرا ۴ ماه تاخیر پرداخت طبیعی محسوب می‌شود، اما در صورتی که پرداخت مطالعات به بیش از ۴ ماه برسد دیگر به آن مطالبه نمی‌گوییم و معوقه محسوب می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کمبود تجهیزات پزشکی مانند دارو در کشور وجود ندارد عنوان کرد: ما در بیمارستان‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستیم به همین دلیل بیمارستان‌ها نمی‌توانند ملزومات و تجهیزات پزشکی گرانقیمت را خریداری کنند. از طرفی شرکت‌های فروشنده نیز این محصولات را تنها به صورت نقدی به بیمارستان‌ها می‌فروشند که در نتیجه آن بیمارستان‌ها با چالش مواجه می‌شوند وبیماران در صف انتظار می‌مانند.

اصغری در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نظارت سازمان استاندارد بر تجهیزات پزشکی گفت: همچنان وظایف سازمان غذا و دارو در حوزه تجهیزات پزشکی به سازمان استاندارد نیز محول شده است.

وی دبا اشاره به  تبلیغات برخی در فروشگاه‌های اینترنتی گفت: مجوز این فروشگاه ها را سازمان غذا و دارو صادر نمی کند و تنها بر محصولات نظارت دارد.

اصغری در خصوص ارتقای سلامت نان و کیفیت آرد عنوان کرد: بسیاری از سیاست‌هایی که مدیران قبلی در این حوزه دنبال می‌کردند، تداوم دارد که یکی از آنها همین موضوع نان است.

اصغری با اشاره به روغن پالم و میزان مصرف آن در داخل کشور گفت: حال نیز مانند سایر روغن‌های گیاهی است و در همه دنیا استفاده می‌شود میزان مصرف روغن پالم در ایران مطابق استاندارد و میانگین جهانی و حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد است.

وی ادامه داد: سیاست سازمان غذا و دارو در این زمینه مانند گذشته بوده و تغییر نکرده است، نکته قابل توجه در مورد روغن پالم کیفیت آن است که این موضوع در موارد مصرف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد به عنوان مثال نوع کم کیفیت روغن پالم در محصولات آرایشی و بهداشتی و نوع با کیفیت این روغن در روغن‌های خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: در مورد پالم موضوع این است که در گذشته این روغن در مواردی چون چرب کردن لبنیات که نباید از آن استفاده می‌کردند، استفاده می‌شد.

اصغری درباره سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل دارو یا  TTAC گفت: در سامانه دارو در هنگام ورود به کشور یک کد رهگیری می گیرد و بعد از خرید دارو آن کد می‌سوزد، بنابراین مردم از طریق وارد کردن آن کد در سامانه می‌توانند از تقلبی یا اصل بودن دارو باخبر شوند، با کمک مردم می توانیم قاچاق را تا حد زیادی کاهش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار