مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: دشت اردبیل در گروه دشت‌های ممنوعه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،اصغر سلیمان زاده ، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: در سال‌های اخیر روان آب رودخانه‌های استان به دلیل کاهش بیلان آب با افت ۴۰ درصدی مواجه است و از سویی سطح آب‌های زیرزمینی نیز با کاهش محسوس همراه بوده به حدی که دشت اردبیل در گروه دشت‌های ممنوعه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق دشت اردبیل شاهد افت ۵۰ متری سطح آب‌ها هستیم عنوان کرد: کسری ۶۳۲ میلیون مترمکعبی آب مشاهده می‌شود بطوریکه ذخایر آبی پنج سال آینده را نیز مصرف کردیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: ۹۲ درصد از مصارف آبی مربوط به بخش کشاورزی و تنها هشت درصد مربوط به شرب و صنعت است و اگر بتوان ۲۵ درصد در مصارف کشاورزی صرفه‌جویی کرد نه تنها نیاز شرب و صنعت تأمین می‌شود بلکه منابع آبی دشت نیز متعادل‌سازی خواهد شد.

سلیمان زاده افزود: به منظور بهبود وضعیت منابع نیازمند مدیریت بهینه هستیم و در این راستا از ظرفیت تمامی اقشار از جمله دانش‌آموزان برای نجات منابع استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: از جمله اینکه در قالب طرح داناب دانش‌آموزان در برنامه‌های نجات منابع آبی مشارکت داده می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان متذکر شد: این طرح از چهار سال قبل در اردبیل آغاز شده و ۱۲۰ هزار دانش‌آموز در آن مشارکت کردند بطوریکه امسال نیز ۵۴ هزار دانش‌آموز در اجرای آن مشارکت می‌کنند.

انتهای پیام/ح

بهبود وضعیت منابع آب نیازمند مدیریت بهینه

 

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.