پایان اجرای طرح مرمت دربند گرجی در یزد

معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: مرمت و ساماندهی دربند گرجی در محله گازرگاه در بافت تاریخی یزد به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین دربند‌های ایران پایان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ ساشا ریاحی‌مقدم معاون میراث فرهنگی استان یزدگفت: تراشیدن اندود‌های فرسوده بدنه، استحکام‌بخشی دیوارها، اندود کاهکل بدنه، کاهگل پشت‌بام را از جمله اقدامات صورت گرفته برای مرمت این دربند است.

ساشا ریاحی مقدم افزود: دربند گرجی در اواخر دوره زندیه بنا شده و در همان زمان، گرجی‌هایی که بعد از تحولات منطقه قفقاز به ایران منتقل شده بودند، به این مکان آمده و در آنجا سکنی گزیدند.

وی اشاره کرد: در این دربند تعداد چهارده بنا وجود دارد که از بنا‌های شاخص آن می‌توان به خانه خان‌بهادر معین‌التجار و عمارت بهار عمر خانه متعلق به دکتر ابویی اشاره کرد.

ریاحی‌مقدم مصالح به کاررفته در دربند گرجی را عمدتا خشت برشمرد و گفت: جداره‌های دربند با اندود کاهگل پوشانده شده و تزیینات به کار رفته در دربند گرجی شامل سردر‌های آجر کاری شده روی جداره‌ها است که بعضی از آن‌ها دارای تزیینات ساده گِلبری است.

انتهای پیام / ا

مرمت و ساماندهی دربند گرجی یزد به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین دربند‌های ایران پایان یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.