حمل و نقل یکی از نیازهای اولیه جوامع برای توسعه بوده و به عبارتی هیچ نوع کالا و خدماتی بدون حمل و نقل در اختیار مشتری قرار نمی‌گیرد و هر نوع فعالیت اقتصادی وابسته به آن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در کشورمان پس از انقلاب اسلامی در جهت گسترش عدالت اجتماعی و توسعه کشور، سعی زیادی برای گسترش شبکه حمل و نقل در همه ابعاد و از جمله شبکه حمل و نقل ریلی انجام شده است.
 
مسیر هموار مردم در جاده های پس از انقلاب

در این میان استان گلستان نیز با موقعیت خاص جغرافیایی اش در منطقه شمال کشور و نیز مرز مشترک با ترکمنستان، دروازه ایران به آسیای میانه محسوب می‌شود و این موقعیت موجب شد در مسیر توسعه شبکه حمل و نقل ریلی قرار گیرد.


گلستان در کریدور بین المللی ایران، ترکمنستان و قزاقستان


قربانی مدیرکل راه آهن منطقه شمال کشور در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان از ناحیه اوزن در کشور قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به ایستگاه گرگان متصل شده است.
 
مسیر هموار مردم در جاده های پس از انقلاب

قربانی افزود: ۸۸ کیلومتر از این خط ریلی ۹۰۸ کیلومتری در کشور ایران و در استان گلستان، ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان و ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان قرار دارد و این خط ریلی کشور‌های آسیای میانه را به خلیج فارس و کشور‌های جنوب شرق آسیا متصل می‌کند.

قربانی افزود: برای ایجاد ۸۸ کیلومتر خط ریلی در استان گلستان از این طرح بزرگ بین المللی ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است و با افتتاح این خط ریلی در ۱۲ آذر ماه سال ۹۳ تاثیرات جدیدی بر اقتصاد استان گلستان و نیز افزایش تعاملات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مشاهده شده است.

 
تسهیل مراودات اقتصادی تجار ایرانی


قربانی مدیرکل راه آهن منطقه شمال کشور در مورد اهمیت خط عریض ریلی در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ گفت: تجار و بازرگانان برای واردات و صادرات و ترانزیت واگن‌های واردشده از خط نرمال باید ۱۸۰ فرانک سوئیس به کشور ترکمنستان پرداخت کنند، ولی با افتتاح خط عریض ریلی مجبور به پرداخت این مبلغ به کشور مورد نظر نیستند که ازنظر اقتصادی به نفع بازرگانان ایرانی خواهد شد.
 
مسیر هموار مردم در جاده های پس از انقلاب
 
قربانی مدیرکل راه آهن منطقه شمال کشور گفت: با رایزنی و امضای تفاهم نامه بین سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان ترمینال به کشور ترکمنستان وصل و فعالیت آن آغاز شد و بعد از آن خط عریض ریلی که عرض آن بین  ۱ هزار و ۲۰۰ متر است و به اندازه ۳ هزار و ۲۰۰ متربه خط ریلی اصلی اضافه شد که برای افتتاح و راه اندازی آماده است.
 


حضور موثر شرکت‌های سرمایه گذاری ایرانی و خارجی


قربانی به حضور موثر شرکت‌های خصوصی سرمایه گذار اشاره کرد و گفت: در دوبخش راه آهن اینچه برون و راه آهن گرگان شرکت‌های متعددی سرمایه گذاری کرده اند.

قربانی افزود: در راه آهن گرگان ۱ سیلو ۱۲ هزار تنی با کمک بخش خصوصی درحال اجراست که این سیلو به عنوان پایانه بارگیری و تخلیه غلات برای صادرات و واردات است که با پیگیری مسئولان استانی ۲۵ اسفندماه افتتاح می‌شود.
 
مسیر هموار مردم در جاده های پس از انقلاب

وی ادامه داد: در راه آهن اینچه برون و در خطوط عریض و پایانه صادراتی ۴ شرکت به عنوان سرمایه گذار آماده سرمایه گذاری هستند و هر کدام از این شرکت‌های سرمایه گذار براساس عقد قرار داد با راه آهن ماهیانه ۲ انبار تحویل خواهند داد.

 

اهمیت خط ریلی گلستان برای بازرگانان


محمدرضا قربانی به نقش موثر و توسعه آفرینی محور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد و گفت: محور ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان برای گلستان و کشورمان بسیار حائز اهمیت است که می‌توان به ورود ۶ قطار از چین به مرزریلی ایران اشاره کرد.

قربانی افزود: مزایای وجود این محور ریلی صرفه جویی در پرداخت هزینه برای حمل کانتینر‌ها است و از دیگر مزایای این خط ریلی کاهش فاصله از نظر زمانی که مسافت ۴۵ روزه دریایی به ۱۲ روز  کاهش یافت.
 
مسیر هموار مردم در جاده های پس از انقلاب

حسینی مدیر کل گمرکات گلستان در خصوص ارزش اقتصادی و اهمیت خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان گفت: این خط ریلی راهی است برای ورود کالا‌ها از آسیای میانه و چین به کشور ما که باعث رونق استان می‌شود و ارزش اقتصادی صادرات استان از طریق این خط ریلی تا کنون ۱۳۰ میلیون دلار بوده است.

حسینی افزود: صادرات گلستان از پایانه مرزی اینچه برون انجام می‌شود و محصولاتی مانند جو، ذرت، دانه‌های روغنی و خشکبار مانند خرما، کشمش و دیگر محصولات تولیدی داخل استان از این مسیر راهی کشور‌های عراق، ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان، ترکیه، چین، ایتالیا و ارمنستان صادر می‌شود.

حسینی به اهمیت این خط ریلی برای ایجاد اشتغال مردم منطقه اشاره کرد و افزود: آماده سازی زیر ساخت‌های و البته ترانزیت‌ها، تخلیه و بارگیری و ترخیص بار‌ها موجب فعال بودن پایانه‌های حمل و نقل داخلی و افزایش نیروی کار در این منطقه می‌شود.

توسعه و گسترش خطوط ریلی در سال‌های گذشته در استان تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی، صنعتی و حتی فرهنگی مردم منطقه شده است که می‌توان با توجه بیشتر زمینه را برای صنعت گردشگری برای استانی، چون گلستان که ایران کوچک نامیده می‌شود فراهم کرد تا مردم نقاط مختلف کشورمان و حتی دیگر کشور‌ها با آداب و سنن و فرهنگ غنی مردم این دیار آشنا شوند.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.