معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: نیمی از پرونده های کیفری و جزایی مربوط به درگیری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،یوسف خدادادی ،معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: تعداد کل پرونده‌های کیفری و جزایی استان در سال حدود ۶۰ هزار مورد است که نیمی از آن مربوط به درگیری است.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۰ هزار پرونده جزایی درگیری و دعوا در این استان تشکیل می‌شود گفت: در حالی که نیمی از پرونده‌های کیفری استان موضوع درگیری است، در سطح کشور تنها یک‌چهارم پرونده‌ها به موضوع درگیری مرتبط است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان متذکر شد: متأسفانه در برخی مواقع حتی یک تصادف رانندگی کوچک منجر به درگیری می‌شود و در پرونده‌ای که کل خسارت ۵۰ هزار تومان بوده به دلیل درگیری فیزیکی فرد مجرم مجبور به پرداخت ۵۰ میلیون تومان دیه شد.

به گفته خدادادی با وجود اینکه جرایم سنگین از جمله سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی در اردبیل به ندرت مشاهده می‌شود اما رقم جرایم خردی همچون دعوا و اهانت بالا است.

وی تأکید کرد: متأسفانه در این استان ضعف گفتمان در روابط اجتماعی مشهود است و به‌جای طرح مطالب با زبان آرام، از خشم و لحن تند استفاده می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تأکید کرد: به‌منظور رفع این معضل ضروری است تمامی نهادها از جمله مسجد و محله، پلیس و دستگاه قضایی فرهنگ عفو و گذشت را در جامعه ترویج دهند.

خدادادی متذکر شد: به ویژه در استانی که تأسی از اهل‌بیت و فرهنگ عاشورایی دارد باید آموزه‌های مذهبی و اخلاقی برجسته شده و به صورت گسترده ترویج شود.

انتهای پیام/ح

آموزش فرهنگ عفو و گذشت در جامعه

برچسب ها: دادگستری ، جرائم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.