جمهوری آذربایجان ۵۶۰ میلیون دلار در بارانداز و ترمینال ریلی آستارای ایران و خط آهن آستارا –رشت سرمایه گذاری می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ عباس نظری، مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران امروز در آستارا گفت: تفاهم نامه‌های مالی پروژه سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در ۲ خط ریلی ایران را وزرای اقتصاد دو کشور ایران و آذربایجان به زودی امضاء می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی، فروردین ماه آینده کلنگ ساخت راه آهن آستارا - رشت با حضور روسای جمهور دو کشور در ترمینال ریلی آستارای ایران به زمین زده می‌شود، افزود: در آینده نزدیک یک قطار باری حامل MDF که از سن پترزبورگ روسیه حرکت کرده و در حال حاضر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است، وارد آستارای ایران می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران اظهار داشت: این قطار باری به صورت آزمایشی و در راستای بررسی مسایل فنی و ایمنی خط ریلی آستارا- آستارا وارد گیلان خواهد شد.

‎ نظری مزیت راه آهن بین المللی آستارا – آستارا و اتصال آن به خط آهن رشت - قزوین و سپس راه آهن سراسری کشور را یادآور شد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین بهره را از این خط ریلی که بخشی از کریدور بین المللی شمال به جنوب موسوم به نوستراک است، می‌برد و در این راستا کالا‌ها هزار و ۸۰۰ کیلومتر در مسیر ایران ترانزیت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسیر قطار‌های مسافربری از ترمینال ریلی شهر آستارای ایران تا مسکو و مسیر قطار‌های باری از مسکو تا خلیج فارس و سپس به هندوستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است، گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده این مسیر ظرفیت ترانزیت حداقل ۲ میلیون تن بار در سال را دارد.

‎‎ مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران با اشاره به تاکید مسئولان عالی رتبه دو کشور ایران و آذربایجان برای تکمیل هر چه سریع‌تر خط ریلی آستارا- آستارا افزود: راه آهن قزوین - رشت - آستارا از مهمترین طرح‌های ریلی ایران است که با تکمیل آن کریدور شمال- جنوب آماده می‌شود.

در ادامه مسئولان مرزبانی و راه آهن‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از پل ریلی راه آهن آستارا - آستارا بازدید کردند.

‎ مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران، معاون فنی و ساخت و ساز راه آهن جمهوری آذربایجان، مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مرزی آستارای ایران، مرزبان درجه یک جمهوری آذربایجان در منطقه لنکران، پیمانکار پروژه و مدیر پروژه خط آهن بین المللی آستارا- آستارا از پل ریلی مشترک ۸۰ متری و سه دهنه مرزی و همچنین محل احداث پایانه بار این راه آهن بازدید کردند و در جریان روند اجرای این پروژه مهم بین المللی قرار گرفتند.

‎خط صفر مرزی بر روی پل ریلی راه آهن ایران و آذربایجان تعیین و از سوی مرزبانان درجه یک ۲ کشور همسایه در آستارای ایران و منطقه لنکران جمهوری آذربایجان و کارشناسان فنی، زمین سنجی و جغرافیایی دو کشور علامت گذاری شد.

‎ عباس نظری، مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران در حاشیه این بازدید گفت: کریدور بین المللی شمال - جنوب برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.

‎‎ وی به عزم و اراده سیاسی روسای جمهور ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل و اتمام هر چه سریع‌تر پروژه ریلی آستارا- آستارا و رشت - قزوین اشاره و تصریح کرد: راه آهن آستارا- آستارا یک فرصت بی نظیر برای ایران برای توسعه تجارت جهانی است.

‎همچنین برای ورود آزمایشی نخستین قطار باری به آستارای ایران تفاهم نامه بین مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری آذربایجان امضا شد.

این تفاهم نامه را مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی ایران در شهرستان آستارا و مرزبان درجه یک جمهوری آذربایجان در منطقه لنکران و با حضور زمان نوروز اف معاون فنی و ساخت و ساز راه آهن جمهوری آذربایجان و عباس نظری مدیرکل دفتر امور بین‌الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا کردند.

انتهای پیام/ع

ورود آزمایشی نخستین قطار باری به آستارای ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.