خبرگزاری اسپوتنیک نوشت روسیه دلایل پشت پرده اعلام راهبرد هسته‌ای جدید آمریکا از سوی رئیس‌جمهور این کشور را بررسی می‌کند.

اسپوتنیک: مسکو دلایل پشت پرده دکترین هسته‌ای جدید آمریکا را شناسایی می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی نوشت: وزارت خارجه روسیه روز شنبه از موضع ضدروسی آمریکا در چارچوب دکترین هسته‌ای این کشور ابراز ناامیدی و اعلام کرد سیاست‌های قید شده در این راهبرد را برای تامین امنیت روسیه در نظر خواهد داشت.

در این دکترین که روز جمعه منتشر شد آمده است آمریکا نیازمند یک بازدارنده هسته‌ای قویتر برای جلوگیری از «توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای» روسیه، ایران، چین و کره شمالی یا پیشگیری از دست یافتن این کشورها به سلاح های جدید است.

با اینکه آمریکا از نیاز به توسعه سلاح‌های جدید خبر داده است، این کشور مدعی شده است طراحی این سلاح‌ها فقط برای اطمینان از برتری آمریکا نسبت به رقبایش در صورت وقوع تنش‌های هسته‌ای است و به این معنا نیست که قرار است در یک جنگ هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرند.

علاوه بر این، آمریکا روسیه را به نقض چندین تعهدنامه و پیمان کنترل سلاح به ویژه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرده است.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا، نخستین مقامی بود که به انتشار دکترین هسته‌ای آمریکا واکنش نشان داد. این دیپلمات در روز جمعه گفت آمریکا از تهدید احتمالی روسیه برای توجیه افزایش قدرت نظامی و هسته‌ای خود سوءاستفاده می‌کند.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متن راهبرد هسته‌ای جدید آمریکا -که در دوم فوریه منتشر شد- ناامیدی عمیق ما را برانگیخته است. ماهیت ضدروسی این دکترین کاملا واضح است. متاسفانه آمریکا سیاست‌هایش برای افزایش سلاح‌های هسته ای را با اشاره به به روزرسانی نیروهای هسته‌ای روسیه توجیه می‌کند. ما را به پایین آوردن آستانه هسته ای و رفتارهای تهاجمی متهم کرده‌اند».

مسکو اعلام کرد این دکترین حق روسیه برای دفاع از خود را در زمان وقوع بحران زیر سوال برده است. در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «البته ما رویکردهای واشنگتن را در نظر خواهیم گرفت تا اقدامات لازم را برای تضمین امنیت خود انجام دهیم».

به گفته مسکو، سلاح‌هایی که آمریکا طرح توسعه آنها را پیشنهاد داده و تجهیز زیردریایی‌ها به این سلاح‌ها خطر زیادی دارد و سلاح‌های هسته‌ای که این ویژگی را دارند برای میدان جنگ طراحی می‌شوند. وزارت خارجه روسیه همچنین گفت آمریکا با این ادعا که اقداماتش آستانه استفاده از سلاح های هسته‌ای را کاهش نمی‌دهد در حال فریب دادن جامعه جهانی است.

آمریکا در دکترین جدیدش، اجازه استفاده از سلاح های هسته‌ای در «شرایط فوق العاده» را داده و همین موضوع نگرانی عمیق مسکو را برانگیخته است. از نظر مسکو این شرایط فوق العاده فقط به سناریوهای نظامی محدود نمی‌شوند. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «رویکرد تعدیل‌پذیر واشنگتن برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نگران کننده است».

وزارت خارجه روسیه تمام اتهاماتی را که آمریکا در دکترین خود علیه مسکو مطرح کرده بود، رد کرد.

انتهای پیام/

گزارش اسپوتنیک از رویکرد روسیه در قبال  راهبرد هسته‌ای جدید آمریکا 

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار