همزمان با ایام الله دهه فجر ۱۷ طرح آبرسانی در روستا‌های آذربایجان غربی افتتاح می‌شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در جمع اصحاب رسانه گفت: امسال همزمان با ایام الله دهه فجر 17 طرح آبرسانی روستایی با 6 میلیارد و 900 میلیون تومان افتتاح می شود که 7 هزار و 715 نفر از خدمات آبرسانی بهره مند می شوند.

کاظم محمدی اقدم افزود: در این راستا عملیاتی همچون حفر و تجهیز  4 حلقه چاه، احداث 562 متر مکعب مخزن ، 125 کیلومتر خط انتقال آب روستایی نیز انجام شده است. 

وی با اظهار اینکه 5 و نیم درصد جمعیت کشور در آذربایجان غربی اسکان دارند بیان کرد: از این جمعیت 84.4 درصد تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی می باشند که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

 محمدی اقدم با ابراز اینکه در حال حاضر بالغ بر 270 هزار مشترک از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی بهره مند هستند گفت: آب شرب این مشترکین از آبهای زیر زمینی تأمین می شود و هم اینک  یک هزار و 531 منشأ تامین آب داریم که از طریق شبکه های توزیع ، این مخازن در دسترس مشترکین قرار می گیرد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در خصوص سرانه تولید و مصرف آب گفت: سالانه 80 میلیون متر مکعب آب از منشأ های آبی استحصال می شود  که 57 میلیون متر مکعب آن توسط مردم مصرف می گردد. به عبارتی سرانه تولید برای مشترکین روستایی 228 لیتر در شبانه روز و سرانه مصرف 162 لیتر در شبانه روز می باشد و تلاش شرکت آب و فاضلاب روستایی بر این است که با برنامه ریزی این فاصله  را از بین ببرد.

وی ادامه داد: آبی که در دسترس مردم قرار می گیرد توسط 999 سامانه پاک سازی کلر زنی، پایش و آماده می شوند بطوری که مطلوبیت آب شرب در روستاها از لحاظ مطلوبیت آب آزمایشگاههای میکروبی  98 درصد  و از لحاظ کلر باقی مانده  97.2 درصد می باشد.

محمدی اقدم در خصوص اعتبارات مصوب شرکت آب و فاضلاب روستایی  استان در سالجاری نیز گفت: امسال میزان اعتبارات شرکت آب و فاضلاب روستایی با افزایش 1.5 برابری 114 میلیارد و 900 میلیون تومان می باشد که 27 میلیارد و یکصد میلیون تومان از آن شامل 24 درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته است.

ایشان تصریح کرد: اعتبارات اختصاص یافته به شرکت آب و فاضلاب روستایی برای انجام عملیات اجرایی 163 روستا با جمعیت 75 هزار نفر و انجام مطالعات 445 روستا هزینه می شود.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با  اظهار اینکه  با تخصیص کل اعتبارات مصوب شاخص بهره مندی  2.2 درصد رشد خواهد داشت افزود:  درحال حاضر شاخص بهره مندی 75.7 درصد می باشد که نسبت به سال گذشته 3.3 درصد رشد دارد.

وی همچنین با بیان اینکه 15.6 درصد جمعیت روستایی شامل 938 روستای زیر 20 خانوار از خدمات آبرسانی  غیر برخوردار  هستند گفت: برای تحت پوشش قرار گرفتن روستاهای غیر برخوردار از خدمات آب و فاضلاب 162 میلیارد و یکصد میلیون تومان اعتبار نیاز می باشد.

محمدی اقدم گفت: در مجموع 466 روستا با جمعیت 25 هزار نفر شامل 2.2 درصد جمعیت کل استان از تأسیسات آبرسانی برخوردار نیستند که اعتبار برآورد شده در این زمینه 45 میلیارد و300 میلیون تومان که از این تعداد روستا  108 روستا بعلت بالای 20 خانوار بودن جزء پروژه های نیمه تمام بوده و  در اولویت خدمات رسانی می باشند و مابقی روستا ها در شرف مطالعات برای آبرسانی هستند.

وی همچنین انتقال آب به 141 روستای شهرستان مهاباد از دریاچه سد، تامین آب شرب 153 روستای شهرستان بوکان از حاشیه جزیره، انتقال آب از سد آق چای به 106 روستای شمال استان شامل شهرستانهای شوط، پلدشت، ماکو و چایپاره، تامین آب روستاهای شهرستان های سلماس از سد زولا، نقده و اشنویه از سد چپر آباد و سردشت نیز از سد سردشت از جمله پروژه های شاخص شرکت آب و فاضلاب روستایی برشمرد که با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد تومان اجرا خواهند شد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت خشکسالی پیش آمده در کشور بیان کرد : در حال حاضر آب 336 روستای استان از لحاظ کمیت و کیفیت با مشکل مواجه شده است که با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد تومان مشکلات آب 263 روستا رفع گردیده و برای برطرف کردن مشکل آب مابقی روستاهای مشکل دار 43 میلیارد و یکصد میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است.

محمدی اقدم فرسودگی شبکه تاسیسات و عدم وجود ردیف اعتباری مستقل ، عدم دریافت قیمت واقعی آب از مشترکین روستایی را از چالش های شرکت آب و فضلاب روستایی استان ذکر کرد.

انتهای پیام/ح

15/6 درصد از جمعیت روستایی آذربایجان غربی از خدمات آب وفاضلاب برخوردار نیستند

 

 

برچسب ها: روستا ، دهه فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.