کارشناس مسائل منطقه گفت: شکی نیست که باقی مانده‌های داعش در اروپا تحرکات ایذایی خواهند داشت.

///رضا کلهر کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بازگشت باقی مانده‌های داعش به اروپا و وجود تهدیدات این گروه تروریستی برای اروپا اظهار کرد: اکنون وضعیت جامعه اطلاعاتی و اتحادیه اروپا نسبت به داعش در حالت هوشیار قرار دارد.

وی افزود: همه کسانی که از اروپا خارج شدند و به داعش پیوستند چه کسانی که کشته شدند و چه کسانی که در حال بازگشت به اروپا هستند، شناسایی شدند لذا این افراد مورد مراقبت و نظارت شدید قرار دارند و بعید به نظر می‌رسد بعد از بازگشت از سوریه و عراق بتوانند تحرکات گسترده‌ای در اروپا به راه بیاندازند.

کلهر گفت: معتقدم باقی مانده‌های داعش در اروپا تحرکات ایذایی خواهند داشت و شکی وجود ندارد که عملیات‌های جسته و گریخته توسط آنها در اروپا صورت می‌گیرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با بازگشت این افراد به اروپا باید بدانیم که آنها تا چه اندازه در عضوگیری از جامعه جوان اروپا موفق هستند، زیرا این موضوع متناسب با وضعیت شبکه‌های مجازی و گسترش انقلاب اطلاعاتی در اروپا توسط سازمان‌های امنیتی به خوبی کنترل نمی‌شود.

وی بیان کرد: بازگشت داعشی‌ها به اروپا گرچه ممکن است منجر به عملیات‌های گسترده نشود، اما این گروه تروریستی می‌تواند به نوزادی دوباره در اروپا تبدیل شود و این موضوع برای اروپایی‌ها خطرناک و حائز اهمیت است به همین دلیل اروپایی‌ها نسبت به مسئله داعش توجه پیدا کردند و در حال اجرای طرح‌هایی هستند تا از پیشروی فکری و معنوی داعش جلوگیری کنند؛ با این حال به نظر می‌رسد این حرکت‌ها تا اندازه‌ای از لحاظ سخت افزاری و عملیاتی قابل کنترل است.

کلهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا چه اندازه اروپا از لحاظ فرهنگی می تواند داعش را کنترل کند، اظهار کرد: معتقدم اروپایی‌ها در این زمینه چندان موفق نخواهند بود، زیرا باز بودن مرزهای کشورهای اروپایی به روی یکدیگر، گشایش مرزها، مسئله گسترش ارتباطات و مسائلی از این قبیل، دست حکومت‌ها، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی را محدود می‌کند و آنها به سادگی نمی‌توانند از رویش‌های فکری و معنوی داعش جلوگیری کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: اگر داعش راهبرد بازگشت به اروپا را پیگیری کند، به نظر می‌رسد در دهه آینده این مسئله برای اروپا به موضوع قابل توجهی تبدیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار