بازارچه‌های مرزی میرجاوه ومیلک یکی از بازارچه‌های مهم سیستان وبلوچستان است که با سرمایه گذاری، تقویت زیرساخت‌های تجاری و افزایش صادرات غیرنفتی می‌توان به بهترین شکل ممکن از توانمندی‌های این بازارچه‌ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، استان سیستان و بلوچستان با ۱۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور‌های پاکستان و افغانستان دارای دو پایانه مرزی میلک و میرجاوه است .

بازارچه‌های مرزی موتور محرک اقتصاد مناطق مرزی محسوب شده و در صورت برخورداری از توسعه و رونق مناسب، می‌توانند منافع اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی قابل توجهی را برای اقتصاد منطقه و سپس کشور به ارمغان آورند.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

ایجاد بازارچه‌های مرزی اصولا با اهدافی نظیر ایجاد اشتغال و تامین معیشت ساکنان این مناطق، کنترل قاچاق کالا و افزایش امنیت مرز‌ها شکل می‌گیرند، وجود بازار درنقاط مرزی میتواند به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد امنیت درنقاط مرزی به حساب آید، این بازارچه‌ها میتوانند ضمن ایجاد تحرک اقتصادی و فراهم کردن اشتغال برای مرزنشینان امنیت فرهنگی و سیاسی را هم بدنبال داشته باشند.

کاهش زمان و هزینه حمل از اهداف مهم سیستم‌های حمل و نقلی است به همین منظور، طرح جامع پایانه‌های مرزی با هدف سهولت تردد و به حداقل رساندن زمان لازم جهت انجام تشریفات در حال اجرا اسن که براین اساس تمامی تردد‌های صورت گرفته در مرز بصورت مکانیزه ثبت و مراحل ورود و خروج ناوگان در کمترین زمان طی میشود.

پایانه مرزی میرجاوه

بازارچه مرزی شهرستان میرجاوه یکی از مهمترین مبادی ورودی و خروجی رسمی سیستان و بلوچستان است که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه صادرات و واردات کالا دارد.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

پایانه مرزی میرجاوه در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر زاهدان در نقطه مرز مشترک باکشور پاکستان واقع شده ونزدیکترین شهر پاکستان به این پایانه مرزی شهر تفتان است. این پایانه رسما در سال ۸۵ مورد بهره برداری قرار گرفته و قدیمی‌ترین مرزاستان در مروادات تجاری ومسافری می‌باشد.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

علاوه بر مردم بومی تجار و بازرگانان ایرانی و غیر ایرانی از طریق مرز میرجاوه به امرار معاش می‌پردازند، به جز حضور بازرگانان و شرکت‌های بازرگانی جمعیت کثیری از مردم این شهرستان به فعالیت کوله باری در مرز مشغول می‌باشند، روزانه چند صد تن کالا اعم از میوه جات، برنج، چای و مواد غذایی به وسیله وانت بار‌ها به سمت مرکز استان ارسال می‌شود.

پایانه مرزی میلک

پایانه مرزی میلک در مرز مشترک ایران وافغانستان در فاصله ۲۶۱ کیلومتری زاهدان و تا اولین شهر افغانستان زرنج حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد.

این پایانه در زمینی به مساحت ۱۲.۵ هکتار در دست ساخت بوده که با توجه به لزوم راه اندازی سریعتر در اواخر سال ۸۳ با استقرار در ۱۴ کانکس وبه صورت موقت در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع پایانه مرزی موقت میلک مورد بهره برداری قرار گرفت.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در راستای توسعه محور شرق و ایفای نقش مهم بندر چابهار در رونق ترانزیت منطقه در صورت راه اندازی بنادر چابهار در ترانزیت کالا و پهلو گیری کشتی‌ها در این بندر پیش بینی می‌شود در سال‌های آتی میزان تردد در پایانه مرزی میلک به روزانه ۱۰۰۰ دستگاه افزایش یافته و اشتغالی بالغ بر ۷۰۰ نفر ایجاد گردد.

از اهداف مهم ایجاد این بازارچه می توان به رسمی کردن مبادلات میان ایران و کشور همسایه افغانستان ، ایجاد اشتغال برای مردم بومی، بالا بردن در آمد آنان از طریق تبادل کالا، جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر ، حفظ ثبات و امنیت مرزی منطقه، همکاری با نیروی انتظامی و بهبود مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم این منطقه اشاره کرد.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

پایانه مرزی میلک شهرستان هیرمند یکی از فعال ترین پایانه های مرزی استان سیستان و بلوچستان است که به دنبال تحولات افغانستان و برقراری روابط سیاسی و مبادلات تجاری و بازرگانی، پل ابریشم (میلک) به منظور رونق تجاری و بازرگانی و ترانزیت کالا در جوار بازارچه مرزی میلک افتتاح و پس از بهره برداری مورد استفاده تجار و بازرگانان قرار گرفت.

جابجایی  ۲ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان

خانقایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار تن کالا از ابتدای امسال تا کنون از پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه این استان جابه جا شده است.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

خانقائی افزود: از این میزان جابجایی ۶۶۴ هزار تن کالا ترانزیت و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا نیز به کشور‌های پاکستان و افغانستان صادر شده است.

وی ادامه داد: جابجایی کالا در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد رشد در ترانزیت و چهار درصد رشد در صادرات داشته است.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

خانقایی افزود: این میزان جابجایی کالا توسط بیش از ۹۶ هزار دستگاه کامیون انجام شده است.

وی بیان کرد: ۱۶۰ هزار تن کالا نیز از طریق مرز میرجاوه در این مدت وارد کشور شده است که از این حیث پایانه مرزی میرجاوه دومین پایانه مرزی کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: این استان به لحاظ همسایگی با ۲ کشور پاکستان و افغانستان از اهمیت خاصی در توسعه مراودات تجاری برخوردار است.

خانقائی اظهار داشت: بدین منظور پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه در شمال و مرکز سیستان و بلوچستان از جایگاه ویژه‌ای از لحاظ حمل و نقل، ترانزیت کالا و نیز تردد مسافر دارند به طوری که هم اینک جایگاه دوم مرز زمینی از نظر صادرات در کشور مربوط به پایانه مرزی میلک با حجم بیش از یک میلیون تن کالا در سال است.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو گفت: این فرصت فراهم آمده است تا ضمن ایفای نقش فعال در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی میان کشور‌های عضو، بتوان با برنامه ریزی و استفاده از فرصت‌ها درچارچوب همکاری‌ها و موافقتنامه‌های تجاری، در زمینه ترانزیت به ایفای نقش پرداخته و سود سرشاری عاید کشور کرد.

صادرات ۸۷۵ هزار تن کالا از پایانه مرزی میلک به افغانستان

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۸۷۵ هزار تن کالا در هشت ماهه نخست امسال از پایانه مرزی میلک در شمال این استان به کشور افغانستان صادر شده است.

علی خانقائی  افزود: یک میلیون و ۲۸۸ هزار تن کالا در این مدت از مرز ملیک به کشور افغانستان تبادل شده که ۸۷۵ هزار تن آن صادرات و ۴۱۳ هزار تن ترانزیت صورت گرفته است.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

 وی افزود: این میزان جابجایی ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

خانقائی ادامه داد:هم اینک بیشترین حجم تبادل کالا میان ایران و افغانستان از طریق پایانه مرزی میلک انجام می‌شود.

 وی با اشاره به افق روشن پیش روی پایانه مرزی میلک به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی ممتاز که نقطه اتصال افغانستان به آب‌های آزاد است گفت: باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در بازار این کشور با برنامه ریزی دقیق برای افزایش حجم مبادلات و تثبیت موقعیت موجود به عنوان یک بازار هدف تلاش شود.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

 خانقائی افزود: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و با توجه به حجم بالای صادرات و ترانزیت کالا از پایانه مرزی میلک عملیات توسعه و تجهیز این پایانه در دستور کار بوده و امیدواریم در آینده با ساخت پل دوم بر روی رودخانه مشترک مرزی شاهد تسهیل در روند تجارت باشیم.

بازارچه‌های مرزی نقش موثری درتحقق اقتصاد مقاومتی دارند

میهنی فرماندار شهرستان میرجاوه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: شهرستان مرزی میرجاوه با داشتن ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان و نیز فعال بودن بازارچه و گمرک مرزی، علاوه بر کشاورزی از لحاظ صادرات کالا از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

محمد میهنی افزود: بازارچه‌های مرزی از پتانسیل بالایی در زمینه اقتصادمقاومتی برخوردار است، نقاط مرزی معمولا فرصت‌های اقتصادی مطلوبی هستند و بازارچه‌های مرزی می‌توانند نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات در محدوده مرزی با درصد‌های پایین و افزایش تولیدات روستایی و منطقه ای، زمینه را برای ایجاد اشتغال، افزایش درآمد خانواده‌ها و تحقق اقتصادمقاومتی درشهرستان فراهم می‌آورد.

وی بیان کرد:، استفاده از ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی، علاوه بر اشتغالزایی، نیازمندی‌های مردم منطقه را باتوجه به تولیدات محلی و براساس فرهنگ آن‌ها تامین خواهد کرد.

پایانه های مرزی پل ارتباطی دوکشور همسایه

 جایگاه ممتاز سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با کشور‌های پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و نیز توسعه بندر چابهار و تمایل کشور‌های هند و افغانستان برای سرمایه گذاری در این بندر نشان از اهمیت این استان به عنوان یک مسیر امن برای جابجایی کالا به کشور‌های هدف دارد.

 نهایتاً احداث و سازماندهی بازارچه مرزی میلک توانسته است در توسعه و سالم سازی مبادلات مرزی، ایجاد اشتغال و کمک به معیشت مرزنشینان، جلوگیری از قاچاق کالا در حاشیه مرزها، کمک به واحدهای تولیدی استان و شهرستان های نوار مرزی، توسعه روابط سالم بین مرزنشینان کشورهای همسایه و ایجاد امنیت و بستری مناسب برای زندگی سالم نقش موثر و اساسی ایفا نماید.

گزارش از عاطفه گنجعلی بنجار

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار